Układy i urządzenia hamulcowe > Hamulec ręczny
Hamulec ręczny to urządzenie mechaniczne napędzane siłą mięśni służące do umiejscawiania (unieruchamiania) pojazdu na czas postoju, tak by nie nastąpiło jego samoczynne stoczenie, co mogłoby doprowadzić do sytuacji niebezpiecznej. Ten typ hamulca służy również do zatrzymywania pojazdu w sytuacji gdy zawiodą hamulce służbowe.
Nieuzasadnione użycie hamulca ręcznego jest karane.
Głównymi elementami hamulca ręcznego są:
- korba - poprzez jej obracanie w prawo aż do momentu odczucia oporu następuje zahamowanie pojazdu w wyniku dociśnięcia wstawek ciernych do powierzchni tocznych zestawów kołowych (hamulec klockowy) lub okładzin ciernych do tarcz hamulcowych (hamulec tarczowy).
Obracanie korby w przeciwnym kierunku kierunku luzuje hamulce. Korba hamulca ręcznego - SA101
Korba hamulca ręcznego - EN57/71
- układ przekładni siłowych - to elementy przenoszące siłę z korby hamulca ręcznego na zespoły wykonawcze, którymi są hamulce klockowe lub tarczowe. Przekładnia zębata hamulca - SM42 (opis na pow.)
Przekładnia łańcuchowa - EU/EP07 i pochodne
Przekładnia łańcuchowa - SP32 i pochodne
Przyłącze układu do zespołu hamulca klock. - 141A (opis na pow.)
Przyłącze układu do zespołu hamulca tarcz. - SA101 (opis na pow.)
Schemat przykładowych przełożeń
układu hamulca ręcznego (śrubowego)
Na pudle pojazdu umieszczone jest oznaczenie informujące o masie hamującej zastosowanego hamulca ręcznego.
Masa hamująca to umowna wielkość, wyrażana w tonach, określająca skuteczność hamulca. Oznaczenie i masa hamująca hamulca ręcznego - 141A
Wskaźnik stanu hamulca ręcznego - SA101 (opis na pow.)