transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Układy i urządzenia hamulcowe > Hamulec ręczny

Hamulec ręczny to urządzenie mechaniczne napędzane siłą mięśni służące do umiejscawiania (unieruchamiania) pojazdu na czas postoju, tak by nie nastąpiło jego samoczynne stoczenie, co mogłoby doprowadzić do sytuacji niebezpiecznej. Ten typ hamulca służy również do zatrzymywania pojazdu w sytuacji gdy zawiodą hamulce służbowe.
Nieuzasadnione użycie hamulca ręcznego jest karane.

Głównymi elementami hamulca ręcznego są:

- korba - poprzez jej obracanie w prawo aż do momentu odczucia oporu następuje zahamowanie pojazdu w wyniku dociśnięcia wstawek ciernych do powierzchni tocznych zestawów kołowych (hamulec klockowy) lub okładzin ciernych do tarcz hamulcowych (hamulec tarczowy).
Obracanie korby w przeciwnym kierunku kierunku luzuje hamulce.

Kliknij aby powiększyć     Korba hamulca ręcznego - SA101

Kliknij aby powiększyć     Korba hamulca ręcznego - EN57/71



- układ przekładni siłowych - to elementy przenoszące siłę z korby hamulca ręcznego na zespoły wykonawcze, którymi są hamulce klockowe lub tarczowe.

Kliknij aby powiększyć     Przekładnia zębata hamulca - SM42 (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć     Przekładnia łańcuchowa - EU/EP07 i pochodne

Kliknij aby powiększyć     Przekładnia łańcuchowa - SP32 i pochodne

Kliknij aby powiększyć     Przyłącze układu do zespołu hamulca klock. - 141A (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć     Przyłącze układu do zespołu hamulca tarcz. - SA101 (opis na pow.)



Schemat przykładowych przełożeń
układu hamulca ręcznego (śrubowego)




Na pudle pojazdu umieszczone jest oznaczenie informujące o masie hamującej zastosowanego hamulca ręcznego.
Masa hamująca to umowna wielkość, wyrażana w tonach, określająca skuteczność hamulca.

Kliknij aby powiększyć     Oznaczenie i masa hamująca hamulca ręcznego - 141A

Kliknij aby powiększyć     Wskaźnik stanu hamulca ręcznego - SA101 (opis na pow.)