Układy i urządzenia hamulcowe > Hamulec sprężynowy postojowy
Hamulec sprężynowy postojowy służy do umiejscawiania pojazdu na czas postoju i jest odpowiednikiem hamulca ręcznego tylko, że jego działanie jest automatyczne i następuje po użyciu odpowiedniego manipulatora.
Podstawowym elementem omawianego typu hamulca jest siłownik powietrzny (cylinder z tłoczyskiem oraz sprężyną). Odhamowanie pojazdu jest realizowane przez wpuszczenie do cylindra sprężonego powietrza, które poprzez nacisk na tłok powoduje zluzowanie układu hamulcowego. Wypuszczenie powietrza z cylindra powoduje że sprężyna w nim się znajdująca wypycha tłoczysko powodując zahamowanie pojazdu.
W układzie hamulca sprężynowego można spotkać rozwiązania: z siłownikami hamulca sprężynowego niezależnymi od siłowników hamulca pneumatycznego lub siłowniki hamulca sprężynowego zintegrowane z siłownikami hamulca pneumatycznego.
W układzie zintegrowanym jeden z cylindrów odpowiada za realizację hamowania pneumatycznego (wzrost ciśnienia zwiększa siłę hamowania) natomiast drugi pełni funkcję hamulca postojowego (wzrost ciśnienia powoduje odhamowanie).
Hamulce tarczowe z układem
hamulca postojowego sprężynowego
(opis na powiększeniu)
Siłownik hamulca pneumatycznego
zintegrowany z siłownikiem hamulca
sprężynowego - ST48 (hamulec klockowy)
W modernizowanych pojazdach, zastępuje się hamulec ręczny (korbowy) hamulcem sprężynowym.
W takim przypadku siłownik hamulca zabudowuje się do istniejącej przekładni mechanicznej hamulca ręcznego jako niezależny siłownik. Siła przez niego wytwarzana powoduje odpowiedni ruch układu dźwigni i przekładni analogicznie jak przy kręceniu korbą.
Siłownik hamulca sprężynowego
zabudowany w układzie przekładni mechanicznej
hamulca pneumatycznego
(hamulec klockowy)
W kabinach sterowniczych stosuje się odpowiednie manipulatory (przyciski / przełączniki) służące do załączania / zwalniania hamulca sprężynowego. W niektórych rozwiązaniach stosuje się dodatkowy manometr wskazujący aktualny stan ciśnienia w cylindrze. Manometr hamulca postojowego
Jak łatwo zauważyć jakikolwiek brak ciśnienia w układzie hamulcowym powoduje zahamowanie pojazdu.
Do awaryjnego luzowania hamulca sprężynowego służy mechaniczny układ napędzany linką - pociągnięcie uchwytu linki powoduje zluzowanie hamulca.
Dźwignia do ręcznego luzowania hamulca