Szczegółowy opis rozwiązań technicznych taboru > Urządzenia pociągowo - zderzne
Urządzenia pociągowo - zderzne w taborze kolejowym służą do mechanicznego połączenia poprzez sprzęgi pojazdów kolejowych ze sobą, przenoszenia sił pociągowych oraz do łagodzenia sił wzdłużnych wynikających z nabiegania pojazdów na siebie podczas jazdy przy jednoczesnym pochłanianiu części energii powstałej na skutek tego nabiegania.
Dzięki powyższym możliwe jest uformowanie składu pociągu z zapewnieniem bezpieczeństwa oraz płynnej i komfortowej jazdy.
Pod względem rodzajów urządzeń pociągowo - zderznych rozróżnia się te, gdzie urządzenia sprzęgowe montowane są niezależnie od zderzakowych oraz takie, gdzie stanowią one zintegrowany element.
W pierwszym przypadku na czołach ostoi pojazdów zabudowuje się w osi wzdłużnej pojazdu urządzenie cięgłowe ze sprzęgiem śrubowym, a po obu jego stronach zabudowywane są urządzenia zderzakowe.
W drugim przypadku w ostoi zabudowuje się sprzęgi samoczynne, czyli urządzenia w których zintegrowana jest funkcja cięgłowa, sprzęgająca i zderzakowa.
Sprzęgi śrubowe z urządzeniami cięgłowymi i zderzakami
Sprzęgi samoczynne typu SA-3
Sprzęgi samoczynne typu Scharfenberga
Sprzęgi cyfrowe DAC
Sprzęgi międzyczłonowe - środkowe (zespoły trakcyjne)