transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Lokomotywy elektryczne serii EU07, EP07, EP09, ET21, ET22 itp. > Dane techniczne wybranych lokomotyw elektrycznych

1) Lokomotywa serii EU07



Jedna z najpopularniejszych polskich lokomotyw przeznaczona do ruchu pasażerskiego i towarowego (uniwersalna) produkowana na angielskiej licencji (EU06) we wrocławskim PAFAWAGU (lata 1965-74), a po modernizacji w Zakładach Hipolita Cegielskiego, w Poznaniu (lata 1983-92).
Obecnie trudno znaleźć dwie identyczne lokomotywy, ponieważ liczne modernizacje i przebudowy zarówno fabryczne jak i w Zakładach Taboru spowodowały zmiany (nawet drobne) w poszczególnych egzemplarzach.

    - Producent: PAFAWAG - Wrocław, H. Cegielski - Poznań
    - Lata produkcji: 1965-74, 1983-1992
    - Wprodukowanych: 486 sztuk
    - Układ osi: Bo'Bo'
    - Napięcie zasilania: 3 kV
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość członów: 1
    - Ilość kabin: 2
    - Typ silnika: EE 541
    - Ilość silników: 4
    - Moc silników: 4 x 500 kW
    - Moc ciągła: 2000 kW
    - Moc godzinna: 2080 kW
    - Rodzaj rozruchu: oporowy
    - Pozycji nastawnika jazdy: 43
    - Pozycji bocznikowych: 6
    - Hamulec: Oerlikon
    - Zasilanie sprężarki głównej: 110V (z przetwornicy)
    - Przełożenie (przekładnia): 79:18
    - Predkość maksymalna: 125 km/h
    - Masa własna: 80 Mg
    - Całkowita długość: 15915 mm
    - Wykorzystanie: pociągi osobowe/pośpieszne, czasem IC/EC

2) Lokomotywa serii EP07



Lokomotywa przeznaczona do ruchu pasażerskiego. Powostała w wyniku przebudowy od 1995 roku niektórych lokomotyw serii EU07 z pozostawieniem ich numeru inwenatarzowego. Modernizacja obięła głównie zmianę silników i przełożenia przekładni głównej.

    - Wprodukowanych: 84 sztuki
    - Układ osi: Bo'Bo'
    - Napięcie zasilania: 3 kV
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość członów: 1
    - Ilość kabin: 2
    - Typ silnika: EE 541 lub LKb535
    - Ilość silników: 4
    - Moc silników: 4 x 500
    - Moc ciągła: 2000 kW
    - Moc godzinna: 2080 kW
    - Rodzaj rozruchu: oporowy
    - Pozycji nastawnika jazdy: 43
    - Pozycji bocznikowch: 6
    - Hamulec: Oerlikon
    - Zasilanie sprężarki głównej: 110V (z przetwornicy)
    - Przełożenie (przekładnia): 76:21
    - Predkość maksymalna: 125 km/h
    - Masa własna: 80 Mg
    - Całkowita długość: 15915 mm
    - Wykorzystanie: pociągi osobowe/pośpieszne, czasem IC/EC)

 


3) Lokomotywa serii EP09



Lokomotywa przeznaczona do ruchu pasażerskiego.

    - Producent: PAFAWAG - Wrocław
    - Lata produkcji: 1984-1998
    - Wprodukowanych: 47 sztuk
    - Układ osi: Bo'Bo'
    - Napięcie zasilania: 3 kV
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość członów: 1
    - Ilość kabin: 2
    - Typ silnika: LKa 740
    - Ilość silników: 4
    - Moc silników 4 x 730 kW
    - Moc ciągła: 2920 kW
    - Moc godzinna: 2300 kW 
    - Rodzaj rozruchu: oporowy
    - Pozycji nastawnika jazdy: 31
    - Pozycji bocznikowych: 5
    - Hamulec: Oerlikon + hamowanie ED
    - Zasilanie sprężarki głównej: 3 kV (z sieci)
    - Przełożenie (przekładnia): 73:38
    - Predkość maksymalna: 160 km/h
    - Masa własna: 83,5 Mg
    - Całkowita długość: 16740 mm
    - Wykorzystanie: pociągi ekspresowe IC/EC


Kliknij aby powiększyć    Tabliczka znamionowa lokomotywy EP09

 


4) Lokomotywa serii ET21



Lokomotywa przeznaczona do ruchu towarowego.

    - Producent: PAFAWAG - Wrocław
    - Lata produkcji: 1957-1971
    - Oznaczenie fabryczne: 3E / 3E/1 (wyprodukowane w 2 wersjach)
    - Układ osi: Co'Co'
    - Napięcie zasilania: 3 kV
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość członów: 1
    - Ilość kabin: 2
    - Typ silnika: LKa 635
    - Ilość silników: 6
    - Moc silników 6 x 340 kW
    - Moc ciągła: 2040 kW
    - Moc godzinna: 2400 kW
    - Rodzaj rozruchu: oporowy
    - Hamulec: Westinghouse - powietrzny
    - Zasilanie sprężarki głównej: 3 kV (z sieci)
    - Przełożenie (przekładnia): 79:18
    - Predkość maksymalna: 100 km/h
    - Masa własna: 3E: 121 Mg , 3E/1: 113t
    - Całkowita długość: 16500 mm
    - Wykorzystanie: pociągi towarowe i osobowe na trasach górskich



5) Lokomotywa serii ET22



Lokomotywa przeznaczona do ruchu towarowego.

    - Producent: PAFAWAG - Wrocław
    - Lata produkcji: 1969 - 1989
    - Wyprodukowano: 1184 sztuki
    - Układ osi: Co'Co'
    - Napięcie zasilania: 3 kV
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość kabin: 2
    - Typ silnika: EE 541
    - Ilość silników: 6
    - Moc silników 6 x 500 kW
    - Moc ciągła: 3000 kW
    - Moc godzinna: 3100 kW
    - Rodzaj rozruchu: oporowy
    - Pozycji nastawnika jazdy: 48
    - Pozycji bocznikowych: 6
    - Hamulec: Oerlikon
    - Zasilanie sprężarki głównej: 3 kV (z sieci)
    - Przełożenie (przekładnia): 79:18
    - Predkość maksymalna: 125 km/h
    - Masa własna: 120 Mg
    - Całkowita długość: 19240 mm
    - Wykorzystanie: pociągi towarowe




6) Lokomotywa serii ET41



Lokomotywa dwuczłonowa do prowadzenia ciężkich składów towarowych.
Założeniem konstrukcyjnym było połączenie dwóch lokomotyw EU07
w jedną dużą lokomotywę.

    - Producent: H. Cegielski - Poznań
    - Lata produkcji: 1977-1983
    - Układ osi: Bo'Bo'+ Bo'Bo'
    - Napięcie zasilania: 3 kV
    - Ilość pantografów: 4
    - Ilość członów: 2
    - Ilość kabin: 2
    - Typ silnika: EE 541
    - Moc silników 8 x 500 kW
    - Ilość silników: 8
    - Moc ciągła: 4000 kW
    - Moc godzinna: 4160 kW
    - Rodzaj rozruchu: oporowy
    - Pozycji nastawnika jazdy: 43
    - Pozycji bocznikowych: 6
    - Hamulec: Oerlikon
    - Zasilanie sprężarki głównej: 110V (z przetwornicy)
    - Przełożenie (przekładnia): 79:18
    - Predkość maksymalna: 125 km/h
    - Masa własna: 167 Mg
    - Całkowita długość: 31860 mm
    - Wykorzystanie: pociągi towarowe