transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Lokomotywy elektryczne serii EU07, EP07, EP09, ET21, ET22 itp. > Przetwornice i baterie akumulatorów

Przetwornica w elektrowozach podobnie jak sprężarka umieszczona jest w przedziale maszynowym
Przetwornica składa się z silnika napędzającego prądnicę. Silnik zasilany jest napięciem 3 kV z sieci trakcyjnej. Obroty silnika powodują obroty prądnicy w wyniku czego powstaje prąd o napięciu 110 V, którym zasilane (ładowane) są akumulatory i zasilana sieć pokładowa.
Baterie akumulatorów znajdują się w szkrzyni pomiędzy wózkami jezdnymi pod nadwoziem lokomotywy.
Napięcie 110 V z przetwornicy wykorzystywane jest do zasilania urządzeń sterowniczych. (np. pulpit, przekaźniki, sprężarka, itp.).

W elektrowozach serii EP09 jedna przetwornica służy do ładowania baterii akumulatorów, a druga do wzbudzania stojanów silników trakcyjnych na czas hamowania elektrodynamicznego (szczegóły w dziale hamowania).


  Przetwornica - EP09

  Przetwornica - ET21

  Skrzynia z akumulatorami - EU07 i pochodne

Kliknij aby powiększyć    Tablica z urządzeniami NN - EP09


Napięcie 110V stosowane jest ze względów bezpieczeństwa personelu obsługującego- jest to tzw. napięcie bezpieczne dla człowieka.
Wyjątkiem są lokomotywy serii ET 40, w których napięcie pokładowe wynosi 48 V.