transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Sieć trakcyjna 3 kV DC > Pojazdy sieciowe

Do budowy, utrzymania i napraw kolejowej sieci energetycznej w tym sieci trakcyjnej, eksploatowanych jest wiele rodzajów pojazdów i wagonów sieciowych. Poza typowymi pojazdami przystosowanymi do jazdy po torach kolejowych, stosowane są również poajzdy dwudrogowe, czyli pojazdy samochodwe, umożliwiajaće również jazdę po torach na specjalnie opuszczanym podwoziu.

Kliknij aby powiększyć    Pociąg sieciowy

Kliknij aby powiększyć  Wagony sieciowe

Kliknij aby powiększyć  Wagon pomiarowy 

Kliknij aby powiększyć  Podnośnik Bumar P100 na wagonie roboczym

Kliknij aby powiększyć  Drezyna z podnośnikiem

Kliknij aby powiększyć  Drogowy pojazd techniczny Mercedes UNIMOG

  Pociąg sieciowy MTW100.110 779

Kliknij aby powiększyć    Samochód sieciowy Mercedes z przyczepą

Kliknij aby powiększyć    Samochód sieciowy Mercedes z pantografem pomiarowym

Kliknij aby powiększyć    Prace na pociągu sieciowym

Kliknij aby powiększyć    Pociąg sieciowy - prace przy naprężaczach

Kliknij aby powiększyć    Prace na pociągu sieciowym

Kliknij aby powiększyć    Rozwijanie przewodu wzmacniającego




Niniejszy opis będzie dotyczył jednego z najnowocześniejszego typu pojazdów sieciowych jakie są obecnie eksploatowane na PKP, a mianowicie dwuczłonowej jednostki PS00.M produkcji Fabryki Pojazdów Szynowych "Stargard" Spółka z o. o. w Stargardzie Szczecińskim

Kliknij aby powiększyć 
PS00.M - 19 z napędem hydro - statycznym (systemu "Lad-Sensing")
podczas prac sieciowych w Nowym Sączu



Kliknij aby powiększyć 
PS00.M - 32 podczas prac sieciowych w Krakowie



Kliknij aby powiększyć 
PS00 podczas prac sieciowych w Brzegu




Kliknij aby powiększyć 
Tabliczka znamionowa



Kliknij tutaj i zobacz ogólny film o pociągu sieciowym.



PS00.M to pojazdy dwuczłonowe, gdzie jeden człon jest napędowy, a drugi toczny. Każdy z członów wsparty jest na dwóch osiach wahliwych (układ osi: A'A' + 1'1').

Kliknij aby powiększyć  Przejście międzyczłonowe

Kliknij aby powiększyć  Zestaw kołowy


Pociąg wyposażony jest w jednostkę napędową w postaci silnika spalinowego i czterobiegowej, półautomatycznej skrzyni biegów,. Wózki napędowe wyposażone są w układ piasecznic. Do hamowania wykorzystywane są pneumatyczne hamulce tarczowe.

Każdy człon wyposażony jest w kompletną kabinę sterowniczą, dzięki czemu możliwa jest liniowajazda dwukierunkowa. Zastosowanie w ścianach czołowych dużych szyb zapewnia maszyniście prawidłową widoczność szlaku. Kabiny mają zapewnioną pomiędzy sobą łączność głosową.

Kliknij aby powiększyć  Wejście do kabiny

Kliknij aby powiększyć  Pulpit sterowniczy w kabinie

Kabina maszynisty na członie napędowym wyposażona jest dodatkowo w stanowisko do obserwacji sieci jezdnej. Składa się ono z automatycznie podnoszonego siedziska oraz przeszklonego wziernika w dachu.

Kliknij aby powiększyć  Stanowisko do obserwacji sieci

Kliknij aby powiększyć  Wziernik w dachu

Kliknij aby powiększyć  Dachowy wziernik widoczny z zewnątrz

Kliknij aby powiększyć  Siedzisko z przyciskami do podnoszenia / opuszczania


Na drugim końcu członu napędowego znajduje się pomieszczenie warsztatowe zawierające między innymi urządzenia takie jak wiertarka stołowa, spawarka, szlifierka, kowadło, imadło oraz szafki, półki i szuflady do przechowywania narzędzi podręcznych oraz elementów sieciowych.

Kliknij aby powiększyć  Widok z kabiny na pomost wzdłuż silnika i drzwi do warsztatu

Kliknij aby powiększyć  Pomieszczenie warsztatowe 


Z powyżej opisanego pomieszczenia, przez pomost międzyczłonowy przechodzi się do pomieszczenia socjalnego na członie tocznym. Po obydwu stronach przejścia znajdują się uchwyty na znaki oraz przenośne reflektory halogenowe.

Kliknij aby powiększyć  Przejście międzyczłonowe

Kliknij aby powiększyć  Znaki kolejowe i przenośne reflektory z boku przejścia


W pomieszczeniu socjalnym znajduje się część kuchenna wyposażona między innymi w elektryczny czajnik, lodówkę oraz zlewozmywak z wodą ciepłą i zimną. Są tam też szafki odzieżowe, stoliki, ławki dla pracowników na czas jazdy i spożywania posiłków. Dodatkowe siedzenia (ławy) znajdują sie też w kabinach sterowniczych.

Kliknij aby powiększyć  Część kuchenna

Kliknij aby powiększyć  Stoliki miejsca siedzące


Na ścianie odzielającej część kuchenną i szafki odzieżowe od miejsc siedzących przymocowana jest jest przewijany (filmowy) schemat sieci trakcyjnej rejonu obsługiwanego przez pojazd.

Kliknij aby powiększyć  Przewijany schemat sieci trakcyjnej


Po przeciwnej stronie przejścia znajduje się stanowisko kierownika pociągu sieciowego.

Kliknij aby powiększyć  Stanowisko kierownika pociągu


Wychodząć z pomieszczenia socjalnego znajdujemy się w części, gdzie zlokalizowany jest obrotowy i podnoszony podest roboczy (udźwig: 600kg) oraz kosz. Dzięki tym elementom pracownicy mogą prowadzić prace w miejscach nieosiągalnych z pomostu stałego (opis w dalszej części). Są tam również dwie szpule służące do przewożenia przewodów jezdnych DJP i lin nośnych. Dzięki zainstalowaniu w osiach szpul specjalnych hamulców podczas rozwijania przewody są wstępnie napinane.

Kliknij aby powiększyć  Szpule z DJP i liną nośną (2 zdjęcia)

Kliknij aby powiększyć  Obrotowy i podnoszony podest

Kliknij aby powiększyć  Konsola sterowania podestem

Kliknij tutaj i zobacz film o sterowaniu podestem.


Przed kabiną członu tocznego znajduje się ramię (żuraw) sterowane hydraulicznie do którego przyczepiany jest wspomniany wcześniej kosz. W koszu mogą przebywać naraz dwie osoby, a jego udźwig wynosi 280kg.
Maksymalny wznios kosza wynosi ponad 14 metrów, a wychylenie boczne w promieniu 12 metrów.

Kliknij aby powiększyć  Zaczepianie kosza do ramienia żurawia


Kliknij aby powiększyć  Elektromonterzy w koszu

Kliknij aby powiększyć  Podczas pracy przy konstrukcji wsporczej


Podestem, żurawiem, jazdą pociągu sieciowego oraz innymi elementami ruchomymi można sterować radiowo za pośrednictwem odpowiedniego pilota.


Kliknij aby powiększyć  Pracownik steruje żurawiem radiowo

Kliknij aby powiększyć  Piloty sterowania radiowego


Kliknij tutaj i zobacz film o sterowaniu żurawiem i prowadzeniu prac z kosza.



Na wysokości 4 metrów ponad główką szyny nad całym członem napędowym oraz kabiną socjalną członu tocznego znajduje się nieruchomy pomost służący do wykonywania prac przy sieci jezdnej. Wejście na pomost zapewniają schody znajdujące się na członie napędowym pomiędzy kabiną sterowniczą, a pomieszczeniem warsztatowym i obok jednostki napędowej.

Kliknij aby powiększyć  Schody na pomost

Kliknij aby powiększyć  Zamykane wejscie w podłodze pomostu

Kliknij aby powiększyć  Pomost stały


Pomost po bokach zabezpieczany jest barierkami. Barierki są automatycznie podonoszone na czas prac przez siłowniki hydrauliczne. Sterowanie podnoszeniem i opuszczaniem barierek zadawane jest radiowo przez ręcznego pilota.
Na barierkach zainstalowane są lampy umożliwiające prowadzenie prac sieciowych w nocy. Lamy takie znajdują się również na ostoi. Wszystkie lampy oraz inne urzadzenia elektryczne zasilane są z agregatu prądotwórczego.

Kliknij tutaj i zobacz film o automatycznym podnoszeniu barierek.


Na czole pomostu (nad kabiną) zainstalowany jest pantograf pomiarowy służący do kontroli i ustalania geometrii sieci trakcyjnej. Ślizgacz pantografu posiada regulację siły docisku do przewodu jezdnego.

Kliknij aby powiększyć  Pantograf pomiarowy

Kliknij aby powiększyć  Miarka na ślizgaczu - odsuw sieci (zygzakowanie)


Przed pantografem mieści się automatycznie podnoszona (z pilota radiowego) rama z rolką, a za pantografem wyciągarka. Podzespoły te umożliwiają wciąganie na przykład zerwanej sieci bez ryzyka uszkodzenia pojazdu przez przesuwające się przewody.
Rolka może być podniesiona do poziomu 5,5 metra ponad główkę szyny.

Kliknij aby powiększyć  Rolka do wciągania sieci


W środkowej części długości podłogi pomostu, na po stronach skrajnych znajdują się dwie skrzynie (schowki) na sprzęt podręczny.

Na końcu pomostu natomiast umiejscowiona jest wypornica sieci trakcyjnej, służąca do podtrzymywania sieci jezdnej na przykład w sytuacji prac przy konstrukcjach wsporczych (wysięgnikach). Wypornica wtedy zastępuje podwieszenie sieci jezdnej. Urządzenie to składa się z dwóch automatycznie wysuwanych, teleskopowych ramion wspartych na obrotowej bazie. Ramiona zakończone są specjalnymi uchwytami odpowiednimi do podtrzymywania liny nośnej i przewodu jezdnego.

Kliknij aby powiększyć  Wypornica sieci jezdnej złożona


Sterowanie wypornicą realizowane jest radiowo za pośrednictwem ręcznego pilota.

Kliknij aby powiększyć  Wypornica - uchwyty DJP i liny nośnej (opis na pow.)

Kliknij tutaj i zobacz film o sterowaniu wspornicą.


Za wypornicą zainstalowana jest na automatycznie podnoszonej konstrukcji teleskopowej rolka umożliwiająca prowadzenie przewodu jezdnego lub liny nośnej ze szpul znajdujących się na dole. Wznios rolki przy maksymalnym wzniosie sięga 6 metrów ponad głowkę szyny.
Pod rolką, na tej samej konstrukcji, zamontowana jest druga wyciągarka.

Kliknij aby powiększyć  Rolka i wyciągarka - schowana

Kliknij aby powiększyć  Rolka i wyciągarka - podniesiona



Omówiony w tym dziale pojazd sieciowy PS00.M jest jak widać wielofunkcyjny i znacząco ułatwia i przyspiesza pracę monterom energetycznym. Zgodnie z przepisami BHP jednostka wyposażona jest w informacje dotyczące bezpiecznych zasad pracy, a pracownicy posiadają odpowiednie ubrania i sprzęt roboczy.

Kliknij aby powiększyć  Piktogramy na pojeździe

Kliknij aby powiększyć  Kask PKP "Energetyka"

Kliknij aby powiększyć  Pasy wspinaczkowe