Spalinowe zespoły trakcyjne serii SA 133 > Budowa jednostki
Spalinowe zespoły trakcyjne typu 218Mc oznaczone jako seria SA133 to dwuczłonowe, lekkie pojazdy napędzane wysokoprężnymi silnikami spalinowymi, przystosowane do jazdy dwukierunkowej i ukrotnionej po torze o szerokości 1435mm w ruchu lokalnym.
Sprzęganie pojazdów ze sobą jazdy wielokrotnej jak również łączenie z innym taborem jest realizowane poprzez typowe urządzenia sprzęgowo - zderzne w postaci dwóch zderzaków, sprzęgu śrubowego oraz połączeń elektrycznych i pneumatycznych. Zespół sprzęgowo - zderzny na czołownicy
Na pulpicie maszynisty zainstalowany jest przełącznik służący do załączania odpowiedniego sterowania: jazda pojedyncza, wielokrotna, holowanie lub ciągniecie wagonu doczepnego. Dzięki tej funkcji centralny system sterowania INTELO, o którym będzie mowa w dalszej części, dobiera odpowiednie parametry jazdy. Przełącznik sterowania na pulpicie
Konstrukcja pojazdu
Nadwozie jest konstrukcją samonośną o szkielecie i poszyciach ze stali czarnej o podwyższonej odporności na korozję.
Ściany czołowe (kabiny) wykonane są w całości z laminatu poliestrowo - szklanego.
Szyby klejone są do nadwozia Ściana czołowa z tworzywa - SA133-001
Wózki jezdne i zespoły napędowe
Nadwozie omawianego pojazdu spoczywa na trzech dwuosiowych wózkach jezdnych z czego skrajne są napędowe (typ: JBg3964), a środkowy toczny Jacobsa (typ: 37AN). W związku z tym układ osi w omawianym wagonie jest następujący: B' 2' B'. Tabliczka znamionowa wózka
Każdy wózek posiada podwójne usprężynowanie, a jego obrotowość zgodną z kierunkiem toru oraz przenoszenie siły pociągowej i hamującej (wózki napędne) i siły hamującej (wózek toczny) zapewniają dla wózków napędowych: ukłąd czopowo-prowanikowy, a dla wózka tocznego czop skręt zintegrowany z przegubem międzyczłonowym.
Pierwszy stopień usprężynowania stanowią sprężyny metalowo-gumowe klinowe - zabudowane są one pomiędzy ramą wózka, a kadłubami łożysk osiowych (maźnicami) zestawów kołowych.
Drugi stopień usprężynowania osiągnięto przez zastosowanie sprężyn powietrznych wspomaganych tłumikami (amortyzatorami) hydraulicznymi. Usprężynowanie wózka napędowego (opis na pow.)
Wózek toczny - przegub międzyczłownowy
Sprężyna pneumatyczna - wózek toczny
Pojazd 218Mc wyposażóny jest w ukłdy napędowe w postaci zintegrowanych modułów napędowych "powerpack". Są one lokalizowane w rejonie wysokiej podłogi, pomiędzy drzwiami, a kabiną. W skład każdego modułu napędowego wchodzi silnik wysokoprężny zintegrowany z hydrodynamiczna przekładnią napędową VOITH T211 bre oraz osprzętem dodatkowym. Tabliczka znamionowa SA133 - "Pesa pack"
Wlew paliwa i kraty nawiewowe chłodnicy silnika
Rura wydechowa silnika spalinowego
Pojazd wyposażony jest w centralny układ sterowania i diagnostyki INTELO czeskiej firmy Lokel s.r.o.. Kontroluje on pracę podzespołów całej jednostki. Wskazania układu wyświetlane są na ciekłokrystalicznym, dotykowym ekranie LCD marki UniOP, który zainstalowany jest na pulpicie maszynisty.
Z ekranu maszynista może odczytać i sprawdzić poprawność funkcjonowania pojazdu. Ekran LCD centralnego sterownika
Omawiany układ odpowiada także za sterowanie jazdą. Dostosowuje on między innymi odpowiednie przełożenie przekładni napędowej do prędkosci jazdy, obciążenia, żądanej mocy, tworząc tym samym jazdę możliwie optymalną.
Napięcie pokładowe pojazdu to 24 V prądu stałego. Baterie akumulatorów zamontowane są w podwoziu, pomiędzy kratami przewietrzania chłodnic, a wózkami napędowymi. Pokrywa inspekcyjna baterii akumulatorów
W kabinie, w szafie aparatowej zainstalowane są wskaźniki napięcia i prądu baterii: Woltomierz i amperomierz baterii akumulatorów
Poniższa fotografia przedstawia maszynistę i kierownika pociągu podczas kontroli pracy aparatury w szafce aparatowej w przedziale pasażerskim. Na zdjęciu widoczny jest między innymi zasilacz budorowy ładowania baterii akumulatorów. Szafa zasilacza buforowego
Pojazd wyposażony jest również w piasecznice czyli urządzenia służące do posypywania piaskiem szyn w celu zmniejszenia ryzyka wpadnięcia zestawów kołowych w poślizg, jak również eliminowania już zaistniałego poślizgu. W skład piasecznic wchodzą zbiorniki na piasek, z których odpowiednio odchodzą rury zakończone dyszami. Z dysz piasek jest wysypywany pod koła napędowe pod ciśnieniem za pośrednictwem kompresora.
Na dachach obydwu członów znajdują się agregaty klimatyzacyjne przestrzeni pasażerskiej oraz kabin maszynistów. Dach pojazdu
Agregaty klimatyzacyjne
Jeden z dwóch wentylatorów chłodzenia silnika