transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Spalinowe zespoły trakcyjne serii SA 133 > Kabiny maszynisty

Pojazd serii SA133 wyposażony jest w dwie kabiny znajdujące się na końcach pojazdu. Do każdej z kabin można wejść poprzez drzwi prowadzące z przestrzeni pasażerskiej. Drzwi te wykonane są z hartowanego szkła i znajdują się na środku ściany odgradzającej kabinę od przedziału pasażerskiego.
Za ścianą kabiny od strony jej wnętrza znajdują się szafy z aparaturą sterowniczą pojazdu.

Kliknij aby powiększyć   Drzwi do kabiny


W kabinie A, w prawej szafie aparatowej znajduje się okienko, w którym zlokalizowana jest dostępna dla maszynisty część tablicy elektrycznej związanej z obsługą jednostki.

Kliknij aby powiększyć    Tablica w szafie aparatowej kabiny


Stanowisko maszynisty znajduje się na osi wzdłużnej pojazdu. W omawianym szynobusie bydgoski wykonawca zamontował fotel maszynisty niemieckiej firmy ISRI.

Kliknij aby powiększyć    Fotel maszynisty

Kliknij aby powiększyć    Lampa w kabinie



Pulpit sterowniczy

Kliknij aby powiększyć    Ogólny widok pulpitu


   


Kliknij aby powiększyć    Radiotelefon - Radionika "Koliber"


Pulpit wyposażony jest w zintegrowane oświetlenie zabudowane w daszku.

Kliknij aby powiększyć    Oświetlenie pulpitu - jedna z 2 lamp


Sterowanie jazdą
Sterowanie przyspieszaniem i hamowaniem oraz jazdą z wybiegu jest realizowane za pośrednictwem ręcznych nastawników firmy Alfa Union.

Kliknij aby powiększyć    Nastawniki jazdy i hamowania 


Zespół wyposażony jest w centralny system sterowania i diagnostyki INTELO czeskiej firmy Lokel s.r.o, który odpowiada z prawidłową pracę wszystkich podzespołów jednostki. Informacje na temat stanu aparatury pojazdu wyświetlane są na ciekłokrystalicznym ekranie dotykowym marki UniOP zainstalowanym na pulpicie sterowniczym w kabinach maszynisty. Na ekranie pokazują się między innymi informacje o sile i mocy pociągowej, obrotach silnika spalinowego, prędkości jazdy, drzwiach, ewentualnych awariach, itp.

Kliknij aby powiększyć   Ekran LCD systemu sterowania


Ustawiając rękojeść nastawnika jazdy na odpowiednią pozycję rozruchu zadaje się moc pojazdu w wyniku czego przyspiesza. Po przyciągnięciu nastawnika ku sobie na pozycję BE załączony zostaje retarder, czyli system przyhamowywania dzięki zmianie kierunku przepływu oleju w przekładniach napędowych. Przyhamowywanie jest realizowane stopniowo, a informacje o aktualnym procencie pracy retardera jest wyświetlana na ekranie LCD.
Na pozycji BP (Bremse Pneumatic) załączone zostaje hamowanie służbowe pneumatyczne, natomiast na pozycji R włączone zostaje hamowanie nagłe.
 
Na lewej części pionowej pulpitu zainstalowane są manometry, czyli urządzenia wskaźnikowe informujące o ciśnieniu powietrza w poszczególnych elementach układupneumatycznego.
SZT wyposażony jest w manometr przewodu głównego, przewodu zasilającego oraz manometr cylindra hamulcowego.

Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...


Zgodnie z przepisami kolejowymi pojazd wyposażony jest w systemy bezpieczeństwa - kontroli czujności maszynisty CA (Czuwak Aktywny) i SHP (Samoczynne Hamowanie Pociągu).

Kliknij aby powiększyć   Czujnik ELM w wózku napędowym


Na pulpicie zainstalowane są kontrolki dotyczące tych układów. Czuwak Aktywny ma dwie kontrolki koloru żółtego, które migają w odpowiednich odstępach czasu. System SHP ma dwie kontrolki czerwone, które świecą ciągle w momencie przejechania czujnikiem ELM nad rezonatorem torowym.
Dokładne informacje na temat tych układów można znaleźć w dziale sterowania ruchem kolejowym - zabezpieczenia na pojazdach trakcyjnych.