transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Sieć trakcyjna 3 kV DC > Zygzakowanie

W celu zwiększenia trwałości części ślizgowej odbieraka prądu stosuje się tak zwane zygzakowanie sieci jezdnej, które powoduje mniej więcej równomierne ścieranie się ślizgu pantografu, gdyż przewód jezdny ślizga się na całej długości roboczej płozy ślizgacza.

Kliknij aby powiększyć    Zygzakowanie sieci jezdnej


Do tego celu słupy trakcyjne ustawiane są na przemian raz z dłuższym wysięgiem pomocniczym i ramieniem odciągającym sieć od słupa a raz z krótszym wysięgiem pomocniczym i ramieniem odciągającym sieć do słupa.




Odsuwy przewodów jezdnych od osi toru przy zabiegu zygzakowania (PKP) wynoszą na odcinkach prostych 0,3m a na łukach 0,4m.


Rodzaje sieci ze względu na zygzakowanie:

a) Sieć pionowa - wtedy, gdy przewód jezdny pokrywa się z liną nośną.




b) Sieć półskośna - wtedy, gdy lina nośna przebiega równolegle do osi toru (pokrywa się z nim) natomiast zygzakowany jest sam przewód jezdny.




c) Sieć skośna - wtedy, gdy zygzakowane są przewód jezdny z liną nośną lecz w przeciwne strony, czyli gdy przewód jezdny jest odciągany na prawo, to lina nośna jest odciągna w lewo i na odwrót.




Na łukach zygzakowanie realizuje się samoczynne w związku z zawieszeniem sieci jezdnej na cięciwie łuku osi toru.


Zygzakowanie na łuku (cięciwy)


W przypadku gdy nie ma koniecznosci podwieszenia sieci jezdnej, a jedynie ustawienie jej prawidłowego przebiegu w stosunku do osi toru, zgodnie z zasadami zygzakowania zamiast wysięgników słupów trakcyjnych stosuje się odciągi sieciowe
Odciągi moga być pojedyncze (przy małej wysokości konstrukcyjnej sieci) i podwójne (przy normalnej wysokości konstrukcyjnej sieci).

Kliknij aby powiększyć    Odciąg sieciowy pojedynczy

Kliknij aby powiększyć    Odciąg sieciowy podwójny