Ruch kolejowy > Słownik pojęć związanych z SRK
Poniższy wykaz terminów powstał na podstawie Załącznika nr 1 do zarządzenia Wytyczne Techniczne Budowy Urządzeń SRK - WTB-E10.
Bezpieczeństwo ruchu kolejowego – ograniczenie do osiągalnego minimum prawdopodobieństwa powstania wypadku.
Bezpieczeństwo urządzeń SRK – zdolność do hamującego oddziaływania na ruch kolejowy w przypadku wystąpienia uszkodzeń tych urządzeń lub ich części i wykluczenie z dużym prawdopodobieństwem stanów niebezpiecznych dla ruchu kolejowego.
Blokada Liniowa – urządzenia techniczne przeznaczone do regulacji następstwa pociągów oraz ustalenia kierunku ruchu na szlaku.
Blokada liniowa 1-kierunkowa – blokada liniowa przeznaczona do regulacji następstwa pociągów w jednym kierunku jazdy po danym torze.
Blokada liniowa 2-kierunkowa – blokada liniowa przeznaczona do regulacji następstwa pociągów w obu kierunkach jazdy po danym torze.
Blokada liniowa półsamoczynna – blokada liniowa powodująca takie zadziałanie i obsługiwanie urządzeń, aby wyprawienie na odstęp blokowy następnego pociągu było możliwe pod warunkiem, że personel posterunku ruchu, znajdującego się na końcu odstępu, potwierdził iż poprzedni pociąg w całości opuścił ten odstęp.
Blokada liniowa samoczynna – blokada liniowa regulująca w sposób automatyczny następstwo pociągów.
Blokada stacyjna – urządzenia techniczne przeznaczone do uzależnienia czynności nastawczych pomiędzy posterunkami nastawczymi w obrębie jednego posterunku ruchu.
Budowa urządzeń srk – instalowanie nowych urządzeń, a także ich przebudowa, odbudowa oraz modernizacja.
Centralizacja – skupienie w jednym miejscu, za pomocą odpowiednich środków technicznych, czynności nastawczych w określonym okręgu nastawczym lub okręgu sterowania.
Droga hamowania – odcinek toru niezbędny dla zatrzymania pociągu.
Droga hamowania obowiązująca – droga hamowania przyjęta dla danego odcinka linii, podana w dodatku 1 do służbowego rozkładu jazdy.
Droga jazdy – tor lub część toru stacyjnego wraz ze zwrotnicami znajdującymi się w tym torze pomiędzy kolejnymi sygnalizatorami stacyjnymi lub pomiędzy sygnalizatorem a granicą posterunku ruchu.
Droga ochronna – odcinek toru za sygnalizatorem zabraniającym jazdy, na który wjechałby pojazd kolejowy w razie niezatrzymania się na drodze jazdy w przypadku nieprzewidzianych trudności podczas prawidłowo rozpoczętego i wykonywanego hamowania.
Droga przebiegu – droga jazdy pomiędzy dwoma kolejnymi sygnalizatorami uzupełniona w miarę potrzeby drogą ochronną oraz urządzeniami ochronnymi.
Łącznik szynowy podłużny – przewód służący do elektrycznego połączenia ze sobą sąsiednich szyn leżących po obu stronach złącza szynowego.
Łącznik szynowy poprzeczny – przewód służący do elektrycznego połączenia ze sobą różnych toków tego samego toru lub sąsiednich szyn innego toru.
Manewry – wszelkie zamierzone ruchy pojazdu szynowego oraz związane z nim czynności wykonywane na torach kolejowych z wyjątkiem jazd pociągów.
Miejsce niebezpieczne – miejsce, którego przejechanie w trakcie danej jazdy może grozić kolizją pojazdów szynowych lub wykolejeniem pojazdu szynowego.
Nastawianie lokalne – obsługa urządzeń z miejsca znajdującego się w pobliżu nastawianych urządzeń. Nastawianie miejscowe – obsługa urządzeń z nastawni na posterunku ruchu lub w wydzielonym rejonie.
Nastawianie zdalne – obsługa urządzeń na posterunku ruchu z nastawni centralnej.
Nastawnia – posterunek nastawczy wyposażony w nastawnicę i urządzenia realizujące wymagane zależności (uzależnienia) oraz w urządzenia łączności.
Nastawnia centralna – nastawnia, której okręg nastawczy obejmuje więcej niż jeden posterunek ruchu.
Nastawnia dysponująca – nastawnia, w której znajdują się urządzenia dysponowania semaforami w obrębie całej stacji lub jej części wraz z odpowiednimi urządzeniami łączności.
Nastawnia manewrowa – nastawnia, w której znajdują się urządzenia do nastawiania zwrotnic i przebiegów manewrowych we własnym okręgu.
Nastawnia miejscowa – nastawnia, z której odbywa się nastawianie miejscowe.
Nastawnia rozrządowa – nastawnia, w której podstawową funkcją jest nastawianie zwrotnic strefy podziałowej górki rozrządowej oraz sterowania hamulcami torowymi (jeśli występują).
Nastawnia wykonawcza – nastawnia obejmująca urządzenia srk własnego okręgu nastawczego, podporządkowana nastawni dysponującej.
Nastawnia zdalnego sterowania – budynek (część budynku) wyposażony w urządzenia zdalnego sterowania i w urządzenia łączności.
Nastawnica – zestaw urządzeń technicznych przeznaczonych do wykonywania czynności nastawczych, a także do przekazywania personelowi obsługi informacji o stanie urządzeń srk.
Obiekt zdalnie sterowany – posterunek ruchu lub jego część wchodzący w skład obszaru zdalnego sterowania, którego urządzenia srk mogą być sterowane zdalnie.
Obsługa doraźna – obsługa urządzeń z pominięciem ustalonych warunków ich działania na odpowiedzialność personelu obsługi.
Obsługa miejscowa rogatek – obsługa urządzeń rogatkowych z odległości nie przekraczającej 60 m.
Obsługa zdalna rogatek – obsługa urządzeń rogatkowych z odległości większej niż 60 m.
Obszar zdalnego sterowania – obszar zawierający posterunki ruchu i szlaki objęte zdalnym sterowaniem.
Obwód torowy – układ elektryczny służący do samoczynnej kontroli niezajętości określonego odcinka toru lub rozjazdu przez tabor kolejowy.
Obwód torowy bezzłączowy – obwód, w którym długość kontrolowanego odcinka toru lub rozjazdu jest ograniczona na drodze elektrycznej bez złącz izolowanych.
Obwód torowy izolowany – obwód, w którym długość kontrolowanego odcinka toru lub rozjazdu jest ograniczona za pomocą złączy izolowanych.
Obwód torowy licznikowy – obwód, w którym długość kontrolowanego odcinka toru lub rozjazdu jest ograniczona czujnikami torowymi, a kontrola niezajętości odbywa się na zasadzie porównania wyników obliczania osi w dwóch, następujących po sobie, miejscach zliczania.
Ochrona boczna – zwrotnice ochronne lub urządzenia uniemożliwiające lub zabraniające wjazdu taboru kolejowego na drogę jazdy i drogę ochronną.
Odcinek zbliżania (oddalania) – odcinek toru szlakowego między granicą posterunku zapowiadawczego, a pierwszym samoczynnym semaforem odstępowym lub między kolejnymi samoczynnymi semaforami odstępowymi, których stan powtarzacza obwodu torowego informuje o oddalaniu się lub zbliżaniu się pociągu od lub do posterunku zapowiadawczego.
Odprzęg – pojedynczy wagon lub grupa wagonów połączonych ze sobą, staczanych z górki rozrządowej lub odrzucanych.
Okręg nastawczy – obszar stacji lub innego posterunku ruchu, w którym wszystkie urządzenia sterowania ruchem są obsługiwane z jednej nastawni.
Posterunek dróżnika – posterunek na szlaku lub stacji, usytuowany w pobliżu skrzyżowania linii kolejowej z drogą kołową w jednym poziomie, wyposażony w urządzenia służące do zatrzymania ruch drogowego na czas przejazdu pojazdów szynowych przez przejazd.
Posterunek nastawczy – posterunek techniczny wyposażony w odpowiednie urządzenia i przeznaczony do wykonywania w nim czynności związanych bezpośrednio z prowadzeniem ruchu kolejowego.
Półrogatka – urządzenie osłonne na przejeździe np. drąg, zamykające połowę szerokości drogi.
Przebieg – przygotowana droga przebiegu z realizacją wszystkich wymaganych uzależnień wraz z podaniem sygnału zezwalającego na jazdę taboru.
Przebieg bez zatrzymania – co najmniej dwa kolejno po sobie następujące przebiegi dla jazdy pociągu bez zatrzymania w obrębie posterunku ruchu.
Przebieg manewrowy – przebieg dla manewrującego taboru na stacji.
Przebieg niezorganizowany – przebieg, którego droga przebiegu nie jest utwierdzona ani zamknięta.
Przebieg pociągowy – przebieg dla pociągu w granicach stacji.
Przebieg sprzeczny – przebieg, który ze względu bezpieczeństwa nie może być realizowany jednocześnie z innym.
Przebieg utwierdzony – przebieg, w którym uzależnienie elementów drogi przebiegu uniemożliwia zmianę ich stanu i może być uchylone samoczynnie przez oddziaływanie taboru lub personel obsługi z rejestracją tej czynności.
Przebieg wariantowy – przebieg, którego droga jazdy różni się od drogi jazdy przebiegu zasadniczego lecz zaczyna się i kończy się w tym samym miejscu co przebieg zasadniczy.
Przebieg zamykany – przebieg, w którym uzależnienie elementów drogi przebiegu uniemożliwia zmianę ich stanu i może być uchylone samoczynnie przez oddziaływanie taboru lub personel bez rejestracji tej czynności.
Przebieg zasadniczy – ustalony przebieg gwarantujący najdogodniejsze warunki ruchowe np. najprostszą drogę jazdy.
Przebieg zorganizowany – przebieg, którego droga przebiegu jest utwierdzona lub zamknięta.
Przeciwwtórność – zabezpieczenie przed powtórnym wykorzystaniem zgody, nakazu, bądź stwierdzenia niezajętości toru, szlaku, lub odstępu blokowego.
Remont urządzeń srk – wykonywanie w istniejących urządzeniach robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji.
Rogatka – urządzenie osłonne na przejeździe np. drąg, zamykające całą szerokość drogi.
Samoczynne działanie – działanie urządzeń srk bez bezpośredniego udziału personelu obsługi, powodowane np. oddziaływaniem taboru.
Samoczynna sygnalizacja przejazdowa – urządzenia do zabezpieczenia przejazdu sygnalizatorami przejazdowymi bez półrogatek lub z półrogatkami, załączane i wyłączane samoczynnie przez pojazd szynowy.
Sekcja przebiegu – część przebiegu, który zwalnia się samoczynnie po przejechaniu po niej pociągu lub manewrującego taboru.
Semafor – sygnalizator pociągowy umożliwiający przekazywanie sygnału „stój” oraz w zależności od przeznaczenia innych sygnałów.
Semafor drogowskazowy – semafor w granicach stacji, umieszczony z reguły przed rozgałęzieniem torów, dla sygnalizowania jazdy z jednego rejonu stacji do innego rejonu.
Semafor odstępowy – semafor zezwalający lub zakazujący jazdy pociągu z jednego odstępu na drugi odstęp.
Semafor odstępowy SBL – semafor odstępowy sterowany urządzeniami Samoczynnej Blokady Liniowej.
Semafor osłonny – semafor zezwalający lub zakazujący wjazd pociągu na posterunek osłonny.
Semafor wjazdowy – semafor zezwalający lub zakazujący wjazd pociągu na posterunek zapowiadawczy lub bocznicowy.
Semafor wyjazdowy – semafor zakazujący lub zezwalający na wyjazd pociągu na szlak (odstęp) z posterunku zapowiadawczego lub bocznicowego.
Semafor wyjazdowy grupowy – wspólny semafor wyjazdowy z grupy torów położonych obok siebie lub z posterunku ruchu na szlak z blokadą samoczynną.
Semafor zaporowy – semafor umieszczony w miejscu, gdzie pociągi kończą bieg i rozpoczynają jazdę w kierunku semafora wyjazdowego albo drogowskazowego.
Skrajnia budowli – graniczna linia wyznaczająca dopuszczalne odległości obiektu budowlanego i urządzeń technicznych od osi toru kolejowego z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do bezpośredniego współdziałania z torem lub taborem.
Sterowanie zdalne – sterowanie z nastawni zdalnego sterowania urządzeniami srk w nastawni miejscowej.
Sterowanie ruchem – przekazywanie poleceń dotyczących ruchu kolejowego urządzeniom i osobom uczestniczącym w ruchu kolejowym, na podstawie znajomości aktualnej sytuacji dotyczącej tego ruchu i znajomości stanu urządzeń.
Sygnalizator – urządzenie przytorowe do przekazywania sygnałów optycznych odnoszących się do ruchu pociągów lub ruchu manewrowego łącznie lub rozłącznie.
Sygnalizator karzełkowy – sygnalizator świetlny, którego głowica sygnałowa znajduje się w dolnej części skrajni budowli.
Sygnalizator kształtowy – sygnalizator przekazujący sygnały kształtowe, uzupełnione W porze nocnej sygnałami świetlnymi.
Sygnalizator manewrowy – sygnalizator przekazujący sygnały odnoszące się do prowadzenia manewrów.
Sygnalizator pociągowy – sygnalizator przekazujący sygnały odnoszące się do ruchu pociągów, a w razie potrzeby może być uzupełniony o sygnały dla manewrów.
Sygnalizator powtarzający – sygnalizator przekazujący informację o sygnale na semaforze, do którego się odnosi.
Sygnalizator przejazdowy – sygnalizator świetlny stosowany do ruchu drogowego przy sygnalizacji świetlnej na przejeździe.
Sygnalizator sygnału zastępczego – sygnalizator świetlny wolnostojący z komorą sygnałową światła białego migowego (Sz).
Sygnalizator świetlny – sygnalizator przekazujący sygnały świetlne w dzień i w nocy.
Średnie pochylenie – oblicza się z różnicy rzędnych toru w dwóch określonych punktach odległych od siebie o 1000 m.
Tarcza manewrowa – osobny sygnalizator manewrowy.
Tarcza ostrzegawcza – sygnalizator uprzedzający o sygnale na semaforze, do którego zbliża się pociąg. Funkcję tarczy ostrzegawczej może również spełniać semafor świetlny.
Tarcza ostrzegawcza przejazdowa – sygnalizator informujący o działaniu lub o nie działaniu samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Tarcza rozrządowa – sygnalizator przekazujący sygnały odnoszące się do napychania taboru kolejowego na górkę rozrządową.
Torowe urządzenia kontroli prowadzenia pociągów – urządzenia kontroli prowadzenia pociągu zainstalowane w torze współpracujące z urządzeniami umieszczonymi na lokomotywie.
Ukres – miejsce przy połączeniu torów oznaczone wskaźnikiem, do którego można zająć tor taborem nie przeszkadzając ruchowi po łączących się torach.
Urządzenia kontroli prowadzenia pociągów – urządzenia przeznaczone do kontroli czujności maszynisty lub kontroli i regulowania prędkości pociągów.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk) – urządzenia techniczne służące do sterowania ruchem kolejowym oraz zapewnienia wymaganego bezpieczeństwa i sprawności tego ruchu.
Urządzenia zdalnego nastawiania – urządzenia przeznaczone do nastawiania z odległości urządzeń srk na posterunku ruchu włączonym do nastawni centralnej.
Urządzenia zdalnego sterowania – urządzenia przeznaczone do nastawiania z odległości urządzeń srk zainstalowanych na określonym odcinku linii lub w węźle oraz do przekazywania meldunków o ich stanie.
Uzależnienie – wzajemne powiązanie między urządzeniami sterowania ruchem, np. między semaforem a zwrotnicą, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu.
Widoczność sygnału – wymagana odległość, z której sygnał przekazywany przez sygnalizator przytorowy powinien być widoczny z poziomu prowadzącego pojazd trakcyjny.
Wskaźnik – znak umowny, za pomocą którego podaje się nakazy lub polecenia oraz informacje nie objęte sygnałami, związane z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem mienia kolejowego, pracowników kolejowych i osób trzecich.
Wykolejnica – urządzenie w formie stalowej płozy nakładanej na szynę w celu niedopuszczenia przedostania się taboru kolejowego na drogę przebiegu pociągu.
Zależność – połączenie mechaniczne albo elektryczne, które wykonanie danych czynności uzależnia od spełnienia określonych warunków.
Zdolność przelotowa – największa liczba pociągów (par), którą można przeprowadzić przez szlak krytyczny linii (odcinka) kolejowej w ciągu doby.
Zdolność przepustowa – największa liczba pociągów, którą można przerpowadzić przez stację w każdym kierunku w ciągu doby.
Złącze izolowane – złącze szynowe, w którym sąsiadujące ze sobą szyny są odizolowane elektrycznie.
Zwolnienie przebiegu – uchylenie utwierdzenia (zamknięcia) drogi lub sekcji przebiegu realizowane samoczynnie poprzez oddziaływanie taboru albo przez personel obsługi.
Zwrotnica ochronna – zwrotnica nastawiana i zamykana (utwierdzana) w położeniu wykluczającym możliwość wjechania taboru kolejowego na przygotowaną drogę przebiegu.
Zwrotnica warunkowa – ustawiona w położenie ochronne bez zamknięcia i utwierdzenia. W dowolnym czasie może być przełożona w odmienne położenie ochronne i zamknięta lub utwierdzona dla innego przebiegu.
Żeberko ochronne – tor zakończony kozłem oporowym służący do zabezpieczenia drogi przebiegu dla pociągów od najechania z boku przez inne pociągi lub tabor kolejowy.