transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Lokomotywy 311D > Budowa lokomotywy

Lokomotywa typu 311D powstała na podwoziu lokomotywy typu M62. Wykorzystano w pełni jej ostoję oraz wózki jezdne (Co'Co'), w których przeprowadzono gruntowny remont silników trakcyjnych typu ED 118 zgodnie z technologią GE przez co otrzymały oznaczenie ED 118 GE.
W każdym wózku znajdują się trzy zespoły napędowe, z których każdy napędza jedną oś. W skład zespołu napędowego wchodzi: elektryczny silnik trakcyjny prądu stałego (szeregowy) typu ED118 GE, usytuowany równolegle do osi, jednostopniowa przekładnia napędowa o przełożeniu 68 : 15 = 4,53. oraz zestaw kołowy.

Kliknij aby powiększyć    Zespół napędowy w wózku (opis na powiększeniu)


W wózkach znajdują się również elementy układu hamulcowego takie jak: cylindry i przewody hamulcowe oraz przekładnie hamulcowe (klocki hamulcowe z układem cięgieł i nastawiaczy). Zbiorniki powietrzne tak samo jak w M62 znajdują się pod ostoją.

Kliknij aby powiększyć    Zbiornik powietrza i cylinder hamulcowy


Pod ostoją, pomiędzy wózkami znajduje się zbiornik paliwa (oleju napędowego) o pojemności 3900l oraz baterie akumulatorów o napięciu 75V

Kliknij aby powiększyć    Zbiornik paliwa i pojemnik baterii akum.


Sterowanie napędem odbywa się elektronicznie (system BrightStar /TM/) w oparciu o przekładnię elektryczną, czyli silnik spalinowy zintegrowany z prądnicą główną prądu przemiennego, która poprzez prostowniki zasila elektryczne, szeregowe silniki trakcyjne.

Podstawowym elementem modernizacji było zastosowanie kompletnego zespołu napędowego (SKID) produkcji General Electric, w którego skład wchodzą:

- wysokoprężny silnik spalinowy GE 7FDL 12 EFI typu 45V-12 z turbodoładowaniem.
Podstawowe dane silnika spalinowego:
   moc: 2133kW (2879 KM),
   cykl: 4-suwowy,
   ilość cylindrów: 12 w układzie V,
   średnica cylindra: 229mm,
   wtrysk paliwa: elektroniczny,
   ilość obrotów/min (jałowe/znamionowe): 450 / 1050,
   iloścoleju silnikowego 1211l,
   masa ok. 15800 kg,

Kliknij aby powiększyć    Fragment silnika spalinowego 45V-12


- prądnica główna i pomocnicza,

Kliknij aby powiększyć    Prądnica główna


- sprężarka powietrza,

- chłodnica z wentylatorem.

Kliknij aby powiększyć    Kraty chłodnicy

- itp.



Kliknij aby powiększyć    Zespół napędowy (SKID) podczas dostawy

Kliknij aby powiększyć    Wejście do szafy elektrycznej WN