Sygnalizacja kolejowa > Tarcze manewrowe
1) Ogólne informacje i oznaczenia tarcz manewrowych:
Rozróżniamy tarcze manewrowe kształtowe i świetlne. Sygnały na nich pokazywane dotyczą wyłącznie pojazdów trakcyjnych manewrujących ze składem lub bez.
Tarcze manewrowe należy oznaczać literami „Tm” z kolejnym numerem sygnalizatora, wzrastająco zgodnie z kilometrażem linii, w poszczególnych grupach i rejonach manewrowych zachowując niezbędną rezerwę na rozbudowę, według zasad jak dla semaforów.
Na dużych stacjach (np. rozrządowych) w poszczególnych grupach torów i rejonach manewrowych numeracja tarcz manewrowych rozpoczyna się od kolejnej dziesiątki lub setki (np. w jednej grupie Tm1-19, Tm20-29, Tm100-199, Tm200-299).
Oznaczenie tarczy manewrowej
2) Sygnały manewrowe na tarczach manewrowych kształtowych:
Sygnał M1 (dzienny / nocny)
Jazda manewrowa zabroniona
Sygnał M2 (dzienny / nocny)
Jazda manewrowa dozwolona
W przypadku gdy ustawiona jest tarcza manewrowa nieruchoma to znaczy, że jazda manewrowa jest zawsze zabroniona.
Tarcza manewrowa nieruchoma
3) Sygnały manewrowe na tarczach manewrowych świetlnych:
Sygnał Ms1 - Jazda manewrowa zabroniona
Sygnał Ms2 - Jazda manewrowa dozwolona
Sygnalizator manewrowy (sygnał Ms1)
Sygnał Ms2
Sygnalizator manewrowy niski starego typu (1) i nowoczesny (2) - sygnał Ms1
4) Sygnały manewrowe na semaforach półsamoczynnych: