transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Sygnalizacja kolejowa > Wskaźniki na liniach zelektryfikowanych

Umieszcza się je na konstrukcjach wsporczych sieci trakcyjnej lub obok toru. Zobacz opis sieci trakcyjnej kolejowej - tutaj).

 
Wskaźnik We1a, We1b, We1c - "Wskaźniki opuszczania pantografu"
Oznacza, że należy przygotować się do opuszczenia odbieraków prądu (pantografów). Ustawia się je na szlakach i stacjach przy torach głównych przed następnym wskaźnikiem tj. odpowiednio: We2a, b lub c, w odległości minimum 400 m dla odcinka do prędkości 60 km/h, 600 m dla prędkości od 60 km/h do 100 km/h  i 800 metrów dla prędkości powyżej 100 km/h.
Wskaźniki We1b i We1c dotyczą torów odgałęziających się w prawo lub w lewo zgodnie z kierunkiem strzałki.



 
Wskaźniki We2a, We2b, We2c - "Wskaźniki opuszczonego pantografu"
Oznaczają, że należy opuścić odbieraki prądu (pantografy). Wskaźniki te ustawia się na szlaku i na stacji w nie mniejszej niż 50 m i nie większej niż 150 m przed początkiem odcinka toru, przez który należy przejechać z opuszczonymi odbierakami prądu. Wskaźniki We2b i We2c dotyczą torów odgałęziających się w prawo lub w lewo zgodnie z kierunkiem strzałki.




 
Wskaźniki We3a, We3b, We3c - "Wskaźniki podnoszenia patogarafu"
Oznaczają, że należy podnieść odbieraki prądu (pantografy).
Wskaźnik We3a dotyczy elektrycznych zespołów trakcyjnych lub innych pojazdów, których odbieraki prądu zlokalizowane są w odległości większej niż 30 m od czoła pociągu lecz nie większej niż 200 m. Ustawia się go w odległości od 200 m do 250 m za miejscem, w którym można podnieść pantografy.
Wskaźnik We3b dotyczy lokomotyw elektrycznych. Ustawia się go w odległości od 30 m do 100 m za miejscem, w którym można podnieść pantografy.
Wskaźnik We3c dotyczy elektrycznych zespołów trakcyjnych dłuższych niż 200 m lub innych pojazdów, których odbieraki prądu zlokalizowane są w odległości większej niż 200 m od ich czoła. Ustawia się go w odległości od 400 m do 450 m za miejscem, w którym można podnieść pantografy.




 
Wskaźniki We4a, We4b ,We4c - „Wskaźniki zakazu wjazdu elektrycznych pojazdów trakcyjnych”
Oznaczają, że wjazd elektrycznych pojazdów trakcyjnych jest zabroniony. 
Wskaźniki We4b i We4c dotyczą torów odgałęziających się w prawo lub w lewo zgodnie z kierunkiem strzałki.
Wskaźniki We4a, We4b i We4c ustawia się w odległości od 15 m do 65 m przed miejscem, poza które przejazd jest zabroniony.




 
Wskaźniki We8a, We8b, We8c - "Wskaźniki jazdy bezprądowej"
Oznaczają miejsce, przez które elektryczny pojazd trakcyjny powinien przejeżdżać bez pobierania prądu trakcyjnego z sieci trakcyjnej, a w przypadku systemu zasilania prądem przemiennym również z wyłączonym wyłącznikiem głównym. Wskaźniki We8b i We8c dotyczą torów odgałęziających się w prawo lub w lewo zgodnie z kierunkiem strzałki.
Wskaźniki We8a, We8b i We8c ustawia się w odległości od 30 m do 80 m przed miejscem, pod którym należy przejeżdżać bez pobierania prądu (izolowane przęsło naprężania, izolator sekcyjny, przerwa powietrzna).




 
Wskaźniki We9a, We9b, We9c - "Wskaźniki jazdy pod prądem"
Oznaczają miejsce, od którego mogą jechać z poborem prądu trakcyjnego z sieci trakcyjnej.
Wskaźnik We9a dotyczy elektrycznych zespołów trakcyjnych lub innych pojazdów, których odbieraki prądu zlokalizowane są w odległości większej niż 30 m od czoła pociągu lecz nie większej niż 200 m. Ustawia się go w odległości od 200 m do 250 m za miejscem, które należy przejeżdżać bez poboru prądu. 
Wskaźnik We9b dotyczy lokomotyw elektrycznych. Ustawia się go w odległości od 30 m do 100 m za miejscem, które należy przejeżdżać bez poboru prądu. 
Wskaźnik We9c dotyczy elektrycznych zespołów trakcyjnych dłuższych niż 200 m lub innych pojazdów, których odbieraki prądu zlokalizowane są w odległości większej niż 200 m od ich czoła. Ustawia się go w odległości od 400 m do 450 m za miejscem, które należy przejeżdżać bez poboru prądu. 


Rozróżnienie na wskaźniki dotyczące EZT i lokomotyw wynika z różnego umiejscowienia odbieraków prądu w odniesieniu do czoła pojazdu. Poniżej schemat:


Schemat lokalizacji odbieraków prądu na pojazdach trakcyjnych (elektryczny zespół trakcyjny / lokomotywa) w odniesieniu do wskaźników We9a i We9b
SP - miejsce sekcjonowania sieci trakcyjnej (zobacz opis tutaj)

  
Wskaźniki: We8a, We9b i We9a (opis na 1 i 2 powiększeniu)

 

 
   

   

Wskaźnik We10a, We10b, We10c, We10d, We10e, We10f - "Wskaźniki zmiany systemu zasilania"
Wskaźnik We10a oznacza wjazd a wskaźnik We10b wyjazd ze strefy zasilania trakcyjnego w systemie prądu przemiennego 25 kV 50Hz.
Wskaźnik We10c oznacza wjazd a wskaźnik We10d wyjazd ze strefy zasilania trakcyjnego w systemie prądu przemiennego 15 kV 16 2/3Hz.
Wskaźnik We10e oznacza wjazd a wskaźnik We10f wyjazd ze strefy zasilania trakcyjnego w systemie prądu stałego 3 kV.
Wskaźniki te stosuje się wyłącznie dla oznaczenia stref separacji dwóch różnych systemów zasilania sieci trakcyjnej – wskaźników tych nie należy stosować na granicy obszarów zelektryfikowanego i niezelektryfikowanego.

Wskaźniki We 10b, We 10d lub We 10f ustawia się przed wskaźnikiem We 2a lub We 8a właściwym dla sekcji separacji systemów, w odległości minimum 400 m dla odcinka do prędkości 60 km/h, 600 m dla prędkości od 60 km/h do 100 km/h i 800 metrów dla prędkości powyżej 100 km/h.

 

Zdjęcia przykładowych wskaźników We:

Kliknij aby powiększyć   
Wskaźnik We2a


Kliknij aby powiększyć  Kliknij aby powiększyć
Wskaźniki: We3a i We3b

Kliknij aby powiększyć  Kliknij aby powiększyć  Kliknij aby powiększyć
Wskaźniki: We4a, We4b i We4c

Kliknij aby powiększyć     
Wskaźnik We8a


Kliknij aby powiększyć  Kliknij aby powiększyć
Wskaźniki: We9a i We9b