Sygnalizacja kolejowa > Wskaźniki stosowane do prowadzenia ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS
ERTMS (European Railway Traffic Management System) / ETCS (European Train Control System), czyli europejski systemy sterowania i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zobacz opis systemu - tutaj.
Wskaźnik W ETCS 1 - „Zapowiedź wjazdu w obszar ERTMS/ETCS poziomu 1 LS”
Oznacza miejsce zapowiedzi zmiany poziomu systemu ERTMS/ETCS na poziom 1 LS (Limited Supervision).
Wskaźnik W ETCS 2 - „Wjazd w obszar ERTMS/ETCS poziomu 1 LS”
Oznacza miejsce zmiany poziomu systemu ERTMS/ETCS na poziom 1 LS (Limited Supervision).
Wskaźnik W ETCS 3 - „Wyjazd z obszaru ERTMS/ETCS poziomu 1 LS”
Oznacza miejsce wyjazdu z obszaru wyposażonego w system ERTMS/ETCS poziomu 1 LS (Limited Supervision).
Wskaźnik W ETCS 4 - „Zapowiedź wjazdu w obszar ERTMS/ETCS poziomu 1”
Oznacza miejsce zapowiedzi zmiany poziomu systemu ERTMS/ETCS na poziom 1.
Wskaźnik W ETCS 5 - „Wjazd w obszar ERTMS/ETCS poziomu 1”
Oznacza miejsce zmiany poziomu systemu ERTMS/ETCS na poziom 1.
Wskaźnik W ETCS 5 przed semaforem wjazdowym
Wskaźnik W ETCS 6 - „Wyjazd z obszaru ERTMS/ETCS poziomu 1”
Oznacza miejsce wyjazdu z obszaru wyposażonego w system ERTMS/ETCS poziomu 1.
Wskaźnik W ETCS 6
Wskaźnik W ETCS 7 - „Zapowiedź wjazdu w obszar ERTMS/ETCS poziomu 2”
Oznacza miejsce zapowiedzi zmiany poziomu systemu ERTMS/ETCS na poziom 2.
Wskaźnik W ETCS 8 - „Wjazd w obszar ERTMS/ETCS poziomu 2”
Oznacza miejsce zmiany poziomu systemu ERTMS/ETCS na poziom 2.
Wskaźnik W ETCS 9 - „Wyjazd z obszaru ERTMS/ETCS poziomu 2”
Oznacza miejsce wyjazdu z obszaru wyposażonego w system ERTMS/ETCS poziomu 2.
Wskaźnik W ETCS 10 - „Wskaźnik zatrzymania ETCS”
Oznacza miejsce końca odstępu, odstępu ETCS lub odcinka torowego kontroli niezajętości, jako potencjalnego końca zezwolenia na jazdę w systemie ERTMS/ETCS oraz miejsce zatrzymania dla pociągu prowadzonego w trybie Jazdy na Widoczność (OS) lub w trybie Odpowiedzialności Personelu (SR). Strzałka zwrócona ostrzem w stronę toru, do którego sie odnosi.
Stosuje się go:
- na końcu odstępu, odstępu ETCS lub odcinka torowego kontroli niezajętości, stanowiącego potencjalny koniec zezwolenia na jazdę, gdy kolejny odstęp ETCS lub odcinek kontroli niezajętości nie jest osłonięty semaforem i gdy nie zastosowano w tym miejscu wskaźnika W ETCS 11,
- na maszcie semaforów świetlnych półsamoczynnych (zobacz opis - tutaj), które są przystosowane do współpracy z systemem ERTMS/ETCS poprzez możliwość nadawania sygnału SE "Jazda zgodnie ze wskazaniami ERTMS/ETCS".
Wskaźnik W ETCS 11 - „Wskaźnik lokalizacji ETCS”
Oznacza miejsce końca odstępu, odstępu ETCS lub odcinka kontroli niezajętości, jako potencjalnego końca zezwolenia na jazdę (MA) podawanego przez urządzenia systemu ERTMS/ETCS. Strzałka zwrócona ostrzem w stronę toru, do którego sie odnosi.
Wskaźnik ten stosuje się:
− na końcu odstępu, odstępu ETCS lub odcinka kontroli niezajętości, stanowiącego potencjalny koniec zezwolenia na jazdę, gdy kolejny odstęp ETCS lub odcinek kontroli niezajętości nie jest osłonięty semaforem i gdy nie zastosowano w tym miejscu wskaźnika W ETCS 10,
− na maszcie semaforów samoczynnych (odstępowych), które są technicznie przystosowane do nadawania sygnału SE „Jazda zgodnie ze wskazaniami ERTMS/ETCS”.