Sygnalizacja kolejowa > Wskaźniki zwrotnicowe
Przy rozjazdach zwyczajnych, łukowych jednostronnych i dwustronnych oraz krzyżowych pojedynczych stosuje się wskaźniki w formie latarń mechanicznych (starsze rozwiązania) lub latarń elektrycznych (najnowsze rozwiązania).
Poniżej wykaz stosowanych wskaźników:
Wskaźnik Wz1 „Jazda na wprost”
Zwrotnica nastawiona w kierunku prostym lub przy rozjazdach łukowych jednostronnych w kierunku łuku o większym promieniu dla jazdy na ostrze lub z ostrza.
Wskaźnik Wz2 „Jazda na ostrze”
Zwrotnica nastawiona na kierunek zwrotny. Przy rozjazdach łukowych jednostronnych – w kierunku łuku o mniejszym promieniu, przy rozjazdach dwustronnych łukowych – po jednym z łuków.
Wskaźnik Wz3 „Jazda z ostrza”
Zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym, przy rozjazdach łukowych jednostronnych – w kierunku łuku o mniejszym promieniu.
Wskaźnik Wz4 „Jazda z ostrza”
Zwrotnica rozjazdu dwustronnego łukowego nastawiona do jazdy z lewego albo z prawego toru.
Wskaźnik kierunku przy rozjeździe zwyczajnym
Żarówka podświetlenia wskaźnika
Działanie wskaźnika zwrotnicowego - pokazane pod koniec filmu (więcej informacji - tutaj)
Przy rozjazdach krzyżowych podwójnych stosuje się następujące wskaźniki:
Wskaźnik Wz5 „Jazda po prostej w prawo”
Jazda w kierunku prostym z lewego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem.
Wskaźnik Wz6 „Jazda po prostej w lewo”
Jazda w kierunku prostym z prawego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem.
Wskaźnik Wz7 „Jazda po łuku w lewo”
Jazda w kierunku zwrotnym z lewego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem.
Wskaźnik Wz8 „Jazda po łuku w prawo”
Jazda w kierunku zwrotnym z prawego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem.
Wskaźnik kierunku przejazdu po rozjeździe krzyżowym