Sygnalizacja kolejowa > Sygnały podawane przez uprawniony personel
1) Sygnały zatrzymania
Sygnał D2 - "Stój" - podawany ręcznie (dzień / noc)
Oznacza, że należy natychmiast zatrzymać tabor.
Sygnał może być podawany chorągiewką, dłonią, latarką ze światłem koloru białego lub czerwonego, albo dowolnym innym przedmiotem / świecącym przedmiotem.
Sygnał D3 - "Stój" - dźwiękowy - trzy krótkie tony dźwiękowe powtarzane kilkakrotnie [ ... ... ... ... ]
Oznacza, że należy natychmiast zatrzymać tabor.
2) Sygnały dotyczące sposobu jazdy podawane ręcznie i uzupełnione dźwiękami gwizdka / trąbki
Wykorzystywane przede wszystkim przy jazdach manewrowych:
Sygnał Rm1 - "do mnie" (dzień / noc) + dwa długie tony dźwiękowe [ __ __ ]
Oznacza, że należy taborem jechać w kierunku do osoby dającej sygnał.
Sygnał Rm2 - "ode mnie" (dzień / noc) + jeden długi ton dźwiękowy [ __ ]
Oznacza, że należy taborem jechać w kierunku od osoby dającej sygnał.
Sygnał Rm3 - "zwolnić" (dzień / noc) + kilka przeciągłych tonów dźwiękowych [ _ _ _ _ _ ]
Oznacza, że należy zmniejszyć prędkość jazdy taborem.
Sygnał Rm4 - "stój" (dzień / noc) + trzy krótkie tony dźwiękowe powtarzane kilkakrotnie [ ... ... ... ... ]
Oznacza, że należy zatrzymać tabor.
Sygnał Rm5 - "odrzuć" (dzień / noc) + dwa długie i jeden krótki ton dźwiękowy [ __ __ . ]
Oznacza, że należy odrzucić odprzęg.
Sygnał Rm6 - "docisnąć" (dzień / noc) + dwa krótkie tony dźwiękowe [ . . ]
Oznacza, że należy dociskać tabor w celu sprzęgnięcia lub rozprzęgnięcia.
3) Sygnały podawane przy wyprawianiu lub przepuszczaniu pociągów
- Sygnały podawane przez dyżurnych ruchu:
Sygnał Rd1 "Nakaz jazdy" (dzień / noc)
Sygnał ten podany musi być na ustalonych posterunkach ruchu, podczas przejazdu pociągu po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę na semaforze wyjazdowym i wjazdowym i na semaforze drogowskazowym (jeżeli jest), jak również np. w sytuacji gdy wyjazd odbywa się z toru, przy którym nie ma semafora wyjazdowego. W przypadku doraźnego braku możliwości podania sygnału Rd1 "Nakaz jazdy", gdy jest on wymagany na stacji posiadającej semafory wyjazdowe, sygnał ten może być zastąpiony poleceniem dyżurnego ruchu dysponującego, wydanym kierownikowi pociągu lub maszyniście za pomocą urządzeń łączności w formie: "pociąg [nr] z toru [nr] - odjazd" lub ewentualnie za pośrednictwem rozkazu pisemnego, w którym skreślono wyrazy "sygnału nakaz jazdy".
Przy wjeździe pociągu na stację lub posterunek odgałęźny z semaforem wyjazdowym, zezwoleniem na wjazd jest podanie sygnału zezwalającego lub sygnału zastępczego na semaforze wjazdowym.
Rozkaz pisemny "S" (fragment)
- Sygnały podawane przez drużynę pociągową:
Sygnał Rp11 "Wsiadać" - jeden długi ton dźwiękowy [ __ ]
Sygnał podaje kierownik pociągu po wyświetleniu na semaforze sygnału zezwalającego na jazdę i gdy nastąpi godzina odjazdu.
Sygnał Rp12 "Gotów do odjazdu" (dzień / noc)
Konduktorzy podają ten sygnał kolejno w kierunku kierownika pociągu. Sygnał ten potwierdza, że wszyscy wsiedli i pociąg jest gotowy do odjazdu. Sygnał Rp 12 stosuje się przed odjazdem pociągów z wieloosobową drużyną konduktorską.
Jeżeli kierownik pociągu znajduje się na początku składu pociągu sygnał Rp12 podawany jest przez konduktorów kolejno od końca do początku składu. Jeżeli kierownik pociągu znajduje się na końcu składu to kierunek podawania sygnału przez konduktorów jest odwrotny. Jeżeli natomiast znajduje się w środku składu to konduktorzy podają sygnał Rp12 od końców składu do środka, tak że kierownik pociągu otrzymuje go od dwóch sąsiednich konduktorów.
Po odpowiednim otrzymaniu sygnałów Rp12 kierownik pociągu podaje w kierunku maszynisty sygnał Rp14 "Odjazd pociągów pasażerskich", który oznacza że maszynista może bezpiecznie ruszyć pociągiem (nakaz jazdy).
Sygnał Rp14 "Odjazd pociągów pasażerskich" + słowny komunikat "Odjazd" (dzień / noc)
Po odpowiednim otrzymaniu sygnałów Rp12 kierownik pociągu podaje w kierunku maszynisty sygnał Rp14 "Odjazd pociągów pasażerskich", który oznacza że maszynista może bezpiecznie ruszyć pociągiem (nakaz jazdy).
Sygnał Rp13 "Pociąg [nr] gotowy do odjazdu"
Sygnał podawany w pociągach wyposażonych w drzwi pasażerskie automatyczne sterowane przez maszynistę, co ma miejsce np. w zespołach trakcyjnych i wagonach silnikowych. Kierownik pociągu zamiast podawać maszyniście sygnał Rp14 "Odjazd pociągów pasażerskich", podaje sygnał Rp13 "Pociąg [nr] gotów do odjazdu" - słownie lub za pośrednictwem urządzeń łączności. Przykładowo: "Pociąg 33124 gotowy do odjazdu"
Zobacz opis prowadzenia ruchu pociągów - tutaj.
4) Sygnały przy próbie hamulców zespolonych
Sygnał Rh1 - zahamować (dzień / noc)
Sygnał Rh2 - odhamować (dzień / noc)
Sygnał Rh3 - hamulce sprawne (dzień / noc)
W przypadku sygnałów świetlnych stosuje się następujące obrazy sygnałowe:
Obrazy sygnałowe na sygnalizatorach próby hamulca
Rhs1 - zahamować
Rhs2 - odhamować
Rhs3 - hamulce sprawne
Zobacz opis prób hamulca zespolonego - tutaj.