Sygnalizacja kolejowa > Tarcze rozrządowe
Rozróżnia się tarcze rozrządowe kształtowe i świetlne. Stosowane są na górkach rozrządowych i służą do sygnalizowania manewrów taboru.
a) Tarcze rozrządowe świetlne:
Tarcze rozrządowe świetlne składają się z czarnej, ośmiokątnej oprawy (głowicy) i masztu. W głowicy zamontowanych jest siedem latarń z białym światłem dla danego kierunku. Tarcze rozrządowe wykonane są jako dwustronne, czyli wyświetlają obrazy sygnałowe dla obydwu kierunków jazdy.
Sygnały na tarczach rozrządowych świetlnych:
Sygnał Rt1 - Pchanie zabronione
Sygnał Rt2 - Pchać powoli (do 3 km/h)
Sygnał Rt3 - Pchać z umiarkowaną prędkością (do 5 km/h)
Sygnał Rt4 - Cofnąć
Sygnał Rt5 - Podepchnąć skład do górki rozrządowej
Tarcza rozrządowa świetlna
Tarcze rozrządowe wzdłuż torów rozrządowych - ostatnia tarcza jest na grzbiecie górki rozrządowej
b) Tarcze rozrządowe kształtowe:
Ten typ tarcz nie występuje już na czynnych górkach rozrządowych.
Sygnały na tarczach rozrządowych kształtowych:
Sygnał Rt1 - Pchanie zabronione
Sygnał Rt2 - Pchać powoli
Sygnał Rt3 - Pchać z umiarkowaną prędkością
Górki rozrządowe i praca rozrządowa opisane są - tutaj.