Układy przeniesienia napędu w pojazdach spalinowych > Pojazdy spalinowe z przekładnią mechaniczną
W tym rodzaju przekładni zastosowany jest układ napędowy znany z branży motoryzacyjnej. Silnik spalinowy połączony jest z przekładnią mechaniczną o zmiennych przełożeniach w formie manualnej skrzyni biegów. Moment obrotowy z przekładni (skrzyni biegów) przenoszony jest przez wał przegubowy Cardana do przekładni rozdzielającej (pośredniej), skąd z kolei przez kolejne wały przegubowe Cardana jest transmitowany na przekładnie osiowe, napędzające zestawy kołowe.
Rozwiązanie to ma ograniczenia co do przenoszonych momentów obrotowych, z tego powodu zastosowane jest głównie w wózkach motorowych i w pojazdach, których moc nie przekracza 200 kW.
Wózek motorowy WM15 z przekładnią mechaniczną
Schemat wózka motorowego z przekładnią mechaniczną
A - silnik spalinowy
B - manualnie sterowana przekładnia o zmiennych przełożeniach (manualna skrzynia biegów)
C - przekładnia rozdzielająca (pośrednia)
D - przekładnie osiowe
E - wały przegubowe Cardana
Układ przeniesienia napędu (opis na powiększeniu)
Przekładnia osiowa na zestawie kołowym (opis na powiększeniu)
Na poniższym zdjęciu przedstawiona jest kabina kierowcy wózka motorowego, w której zastosowana jest przekładnia mechaniczna w postaci omówionej manualnej skrzyni biegów, analogicznej jak w pojazdach samochodowych. Pod pulpitem zabudowany jest pedał gazu, pedał sprzęgła, a obok fotela lewarek do zmiany biegów. W kabinie z przyczyn oczywistych nie ma pedału hamulca. Pojazdy trakcyjne kolejowe wyposażone są według przepisów w hamulec pneumatyczny sterowany poprzez ręczne nastawniki (zawory).
Kabina maszynisty wózka WM15 (opis na powiększeniu)
W omawianym typie przekładni stosuje się sprzęgła rozłączalne cierne lub hydrokinetyczne. Te drugie opisane są szerzej - tutaj.
W obecnie produkowanych lub modernizowanych wózkach motorowych nie stosuje się już tego typu przekładni. Zastąpiły je napędy hydrostatyczne, które opisane są - tutaj.