transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Składy typu 81 > Historia


Wagony serii 81 produkowane są przez przez APO Wagonmash  w Sankt Petersburgu i Metrowagonmash  w miejscowości Mytiszczi koło Moskwy. Ich produkcja rozpoczęła się w latach 60. XX wieku. 



Wagony z obu fabryk są praktycznie identyczne. Przez szereg lat produkcji wprowadzano w nich modyfikacje i ulepszenia jednak wygląd zewnętrzny praktycznie nie ulegał zmianie.

Kliknij aby powiększyć   Skład 81 na stacji Ratusz-Arsenał (Warszawa)


Kliknij aby powiększyć   Skład 81 na stacji Pöttyös utca (Budapeszt)


Wagony 81 mogą być łączone w składy minimalnie od 3 do maksymalnie 8 wagonów. Wszystkie wagony są pojazdami silnikowymi czyli wyposażone są w kompletne układy napędowe. Rozróżnia się jednak wagony skrajne, wyposażone w kabiny sterownicze i oznaczone jako 81-717 (prod. Metrowagonmash) i 81-572 (prod. APO Wagon-mash) oraz wagony wewnętrzne (bezkabinowe) oznaczone jako 81-714 (prod. Metrowagonmash) i 81-573 (prod. APO Wagon-mash).

Kliknij aby powiększyć   Tabliczka znamionowa na pudle wagonu serii 81-717

Omawiane pojazdy można spotkać obecnie na liniach metra między innymi w:
- Budapeszczie (Węgry),
- Charkowie (Ukraina),
- Erywaniu (Armienia),
- Kijowie (Ukraina),
- Mińsku (Białoruś),
- Moskiwie (Rosja),
- Pradze (Czechy),
- Sankt-Petersburgu (Rosja),
- Sofia (Bułgaria),
- Warszawie (Polska).


Przedsiębiorstwo Transportowe Budapeszt BKV z.r.t wykonuje modernizacje ponad 30 letnich składów metra. W zmodernizowanych wagonach obok tabliczek znamionowych zamieszczona jest informacja o modernizacji.
W Polsce przeglądy piątego poziomu utrzymania i modernizacje składów warszawskiego metra przeprowadzają firmy: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA oraz jej spółka zależna ZNTK Mińsk Mazowiecki SA.

Kliknij aby powiększyć   Tabliczka informacyjna modernizacji (Budapeszt)