Składy typu ALSTOM Metropolis 98 > Budowa
Skłądy serii Metropolis dla Warszawy to sześciowagonowe pojazdy ze skrajnymi wagonami tocznymi, wyposażonymi w kabiny sterownicze oraz wagony środkowe - napędowe.
Nadwozia wagonów mają konstrukcję aluminiową i wsparte są na dwóch dwuosiowych wózkach każdy. Wózki posiadają podwójny stopień usprężynowania - pierwszy stopień stanowią sprężyny metalowo-gumowe, a drugi to sprężyny pneumatyczne wspomagane tłumikami hydraulicznymi. Wózek toczny (opis na powiększeniu)
Wózki toczne wyposażone są w hamulce tarczowe sterowane pneumatycznie. Na każdej osi zainstalowane są 2 zespoły hamulców tarczowych. Wózek toczny w widoku od spodu (opis na pow.)
W przestrzeni międzywózkowej członów skrajnych zainstalowana jest przetwornica pokładowa, baterie akumulatorów oraz sprężarka powietrza ze zbiornikami powietrznymi i tablicą rozdzielczą. W zależności od kierunku jazdy aktywna jest sprężarka przeciwna do kierunku jazdy. Sprężarka powietrza
Baterie akumulatorów
Wózki napędowe wyposażone są w kompletne układy napędowe indywidualne dla każdej osi. W skład zespołów napędowych wchodzą asynchroniczne, klatkowe, samoprzewietrzalne (wentylatory na wałach) silniki trakcyjne produkcji koncernu ALSTOM o mocy 180 kW każdy, dwustopniowe przekładnie napędowe oraz zestawy kołowe z kołami monoblokowymi.
Na każdej osi zainstalowany jest jeden pneumatyczny hamulec tarczowy. Wózek napędowy (opis na powiększeniu)
Do podłużnic ramy wózków napędowych przymocowane są odbieraki prądu trzeciej szyny. Poprzez te urządzenia energia elektryczna pobierana jest z trzeciej szyny (biegun +) i "wędruje" do aparatury elektrycznej składu. Zamknięcie obwodu trakcyjnego realizowane jest przez szczotki osiowe zainstalowane na maźnicach osi, koła jezdne i szyny toru, które tworzą sieć powrotną. Odbierak prądu STEMMANN (opis na powiększeniu)
Na poniższym filmie można zobaczyć łuki elektryczne (błyski), które powstają przy rozruchu / hamowaniu ED podczas przejazdu z jednego odcinka (sekcji zasilania) szyny na kolejny.
Łuki elektryczne odbieraka pradu - film
W podwoziu wagonów napędowych znajduje się aparatura napędowa w której skład wchodzi między innymi skrzynia z falownikami trakcyjnymi ONIX. W każdej ze skrzyń znajdują się dwa falowniki z aparaturą sterującą. Każdy z nich zasila grupę silników jednego wózka. Skrzynie z falownikami
Pojazdy Metropolis przystosowane są do hamowania elektrodynamicznego z rekuperacją energii do sieci. W związku z tym, że nie zawsze istnieje możliwość oddania produkowanej na silnikach trakcyjnych energii z powodu np. zbyt wysokiego napięcia w trzeciej szynie, w podwoziu zainstalowane są też oporniki hamowania, na których w energię cieplną przemieniana jest energia elektryczna produkowana przez silniki trakcyjne pracujące w trybie prądnicowym. Oporniki hamowania
Jak widać na powyższej fotografii skrzynia zawiera dwie grupy oporników, po jednej na grupę silników wózka napędowego. Wentylator wspomagający chłodzenie oporników