Nawierzchnia torowa > Tory klasyczne
Na trasach kolei metra stosowana jest najczęściej klasyczna nawierzchnia torowa, czyli taka składająca się z szyn typu kolejowego zamocowanych do konstrukcji nośnej. Można spotkać trasy, w których zastosowana jest nawierzchnia podsypkowa, czyli taka w której szyny przymocowane do podkładów (rama toru) oparta jest na podsypce tłuczniowej. Konstrukcja takiej nawierzchni jest analogiczna jak tej stosowanej w kolejnictwie czy na trasach tramwajowych. Do zamocowania szyn zastosowane są w takim rozwiązaniu najczęściej podkłady drewniane lub betonowe.
Nawierzchnia podsypkowa - podkłady drewniane
Nawierzchnia podsypkowa - podkłady betonowe
Więcej informacji na temat podsypkowej technologii budowy nawierzchni torowej można znaleźć - tutaj.
Na trasach metra powszechnie stosowana jest również nawierzchnia bezpodsypkowa, czyli taka, w której rama toru wsparta jest w podbudowie betonowej. Poniżej przedstawione są przykładowe rozwiązania.
Nawierzchnia bezpodsypkowa - szyny wsparte poprzez elastyczne podpory blokowe EBS
Więcej informacji na temat bezpodsypkowej technologii budowy nawierzchni torowej z wykorzystaniem podpór EBS można znaleźć - tutaj.
Nawierzchnia bezpodsypkowa - szyny ze sprężystym zamocowaniem do podbudowy
Nawierzchnia bezpodsypkowa - szyny ze sprężystym zamocowaniem do podbudowy
Nawierzchnia bezpodsypkowa - szyny zamocowane klasycznymi uchwytami typu K