Wagon typu 118N > Budowa
Tramwaj typu 118N to trójczłonowy, niskopodłogowy pojazd przystosowany do jazdy po torze szerokości normalnej 1435 mm i zasilania napięciem 600 V prądu stałego z napowietrznej sieci trakcyjnej.
Szkielet konstrukcji nadwozia tramwaju jest stalowy, kratownicowy, spawany, a poszycie wykonano z blachy nierdzewnej. Czołowa i tylna ściana pojazdu wykonana jest z tworzywa sztucznego, pod którymi znajuje sie stalowa konstrukcja nośna nadwozia, a wszystkie szyby klejone do poszycia.
W przedniej i tylnej ścianie zainstalowany jest zderzak absorbujący energię zderzeń. Pod nim znajduje się atrapa przysłaniająca sprzęg. W tramwaju zastosowano klasyczny sprzęg z głowicą Alberta - łamany.
Nadwozie tramwaju wsparte jest na 4 wózkach jezdnych z czego wózki pod członami skrajnymi są napędowe (typ 9NN), a wózki pod członem tocznym są toczne (typ 8NN).
Wózek napędowy (opis na powiększeniu)
Wózek toczny (opis na powiększeniu)
Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie. Pierwszym stopniem usprężynowania są sprężyny metalowo-gumowe klinowe zamontowane pomiędzy kadłubami łożysk osi zestawów kołowych (maźnicami), a ramą wózka.
Drugim stopniem usprężynowania są podwójne sprężyny stalowe nacikowe wielokrotne zainstalowane pomiędzy ramą wózka, a belką bujakową i wspomagane tłumikami (amortyzatorami) hydraulicznymi.
II stopień usprężynowania (opis na pow.)
Belka bujakowa to element pośredni pomiędzy nadwoziem, a wózkiem. W środku długości tej belki znajduje się otwór zwany gniazdem czopa skrętu. W nim osadzony jest czop zanudowany do nadwozia, który stanowi oś obrotu wózka jezdnego oraz przenosi siły z wózka na nadwozie.
Belka bujakowa natomiast jak już było wspomniane połączona jest z ramą wózka za pośrednictwem sprężyn stalowych i tłumików hydraulicznych.
Belka bujakowa i czop skrętu (opis na pow.)
Wózki napędowe wyposażone są w dwa zespoły napędowe każdy. W skład zespołu napędowego wchodzi elektryczny, asynchroniczny, klatkowy silnik trakcyjny, z którego moment obrotowy przenoszony jest na dwustopniową przekładnię, a z niej na krótki wał drążony. Z wału tego natomiast moment przekazywany jest na oś zestawu kołowego poprzez zespół sprzęgieł równobieżnych (dwa sprzęgła podatne połączone wałem drążonym (przegubowym). Silniki trakcyjne typu STDa 250-4A produkcji Zakładu Maszyn Elektrycznych "EMIT" S.A. z Żychlina, o mocy 95 kW każdy co daje łączną moc tramwaju 380 kW (4 x 95 kW). Pojazd wyposażono w koła jezdne typu elastycznego. Przekładnie osiowe zastosowane w omawianym wagonie wyprodukowane zostały przez Zakład Przekładni i Hydrauliki BUMAR Łabędy Sp. z o. o. przy współpracy z Centrum Mechanizacji Górnictwa KOMAG.
Karta informacyjna silnika STDa250-4A
Schemat zespołów napędowych w wózku (1) oraz mechanizm podantego przeniesienia napędu (2) - opis na powiększeniach
Więcej informacji na temat tramwajowych zespołów napedowych znajdziesz tutaj, a budowy wózkow tutaj.
Na osiach wszystkich wózków zainstalowane są elektrohydrauliczne hamulce tarczowe produkcji KNORR-BREMSE.
W skład układu hamulcowego wchodzą między innymi tarcze hamulcowe, mechanizmy zaciskowe z okładzinami ciernymi, agregaty hydrauliczne (hydrogerety) oraz aparatura sterująca. Wózki napędowe wypsoażone są w hamulce pasyne, a wózki toczene w hamulce aktwyne.
Zespół napędowy i hamulec tarczowy wózka napędowego (opis na pow.)
Hamulec tarczowy wózka tocznego (opis na pow.)
Agregat hydrauliczny (hydrogeret)
Dokładne informacje na temat rodzajów, budowy i działania elektrohydraulicznych hamulców tarczowych znajdują się tutaj...
W każdym wózku pomiędzy kołami zainstalowane są elektromagnetyczne hamulce szynowe wykorzystywane przy hamowaniu awaryjnym oraz jako wspomaganie hamowania bezpieczeństwa i hamowania nagłego.
Elektromagnetyczny hamulec szynowy
Napęd tramwajów "Puma" oparty jest o przekształtniki trakcyjne DC / AC (falowniki) wykonane w technologii bipolarnych tranzystorów IGBT. Napięcie sieciowe prądu stałego zamieniane jest przez te podzespoły na prąd przemienny, którym zasilane są silniki trakcyjne.
Przetwornice trakcyjne zainstalowane są na dachach członów skrajnych nad wózkami napędowymi. Każda z nich zasila 2 silniki jednego wózka.
Napęd i jego podzespoły zostały opracowane i wykonane przez Instytut Elektrotechniki - IEL z Warszawy.
Energia elektryczna do zasilania tramwaju pobierana jest z napowietrznej sieci jezdnej za pośrednictwem odbieraka prądu firmy STEMMANN typu Fb700, który zainstalowany jest na członie środkowym (nad trzecim wózkiem).
Zasilanie urządzeń pokładowych oraz ładowanie baterii akumulatorów (24 V DC) realizowane jest za pośrednictwem przetwornicy statycznej PSM 17 firmy MEDCOM Sp z o.o. o mocy 22 kW. Z przetwornicy również uzyskiwane jest napięcie 3 x 400V AC do zasilania klimatyzatora kabiny motorniczego oraz agregatów wentylacyjno-grzewczych.
W pojeździe zastosowano baterie akumulatorów niklowo - kadmowe typu FNC 2403HR o pojemności 220Ah.