Wagony typu 121N i 122N > Sterowanie jazdą i hamulce
Nastawnik jazdy i czuwak
Omawiane pojazdy wyposażone są w mikroprocesorowe systemy sterowania i diagnostyki oraz magistrale komunikacyjną CAN.
Rozruch i hamowanie przeprowadzane jest przez motorniczego za pośrednictwem ręcznego nastawnika jazdy.
Nastawnik jazdy (opis pozycji na powiększeniu)
Nastawnik jazdy omawianego wagonu jest wyposażony w czuwak pasywny. Jest to urządzenie, które kontroluje czujność motorniczego, a jego działanie polega na konieczności trzymania podczas jazdy dłoni prowadzącego pojazd na rękojeści nastawnika. Nacisk dłoni powoduje załączenie czuwaka przez co jazda jest możliwa. W przypadku zdjęcia ręki z nastawnika automatycznie rozpocznie się hamowanie.
Dłoń na nastawniku - czuwak załączony
Przycisk nożny piasecznicy - 121N
Przyciski nozne piasecznicy i czuwaka - 122N
Na pulpicie motorniczego zainstalowany jest dotykowy ekran LCD terminalu komputera pokładowego, na którym wyświetlają się informacje o pracy poszczególnych podzespołów tramwaju oraz o parametrach jazdy wagonu.
Terminal komputera pokładowego - 121N (opis na powiększeniu)
Terminal komputera pokładowego 122N
Rodzaje hamulców
Służbowym hamulcem wagonu jest hamulec elektrodynamiczny. Hamowanie elektrodynamiczne inaczej hamowanie silnikami, czyli zamiana energii kinetycznej poruszającego się tramwaju na energię elektryczną poprzez silniki trakcyjne tego pojazdu pracujące jako prądnice. W wyniku powstałego momentu hamującego na wałach silników następuje wytracanie prędkości pojazdu.
Hamowanie elektrodynamiczne wspomagane jest hydraulicznymi hamulcami tarczowymi pasywnymi, które umiejscawiają wagon na czas postoju oraz wykorzystywane są wraz z hamulcami szynowymi do hamowania bezpieczeństwa i nagłego. Zasosowany w pojeżdzie imulsowy układ napędowy umożliwia hamowanie elektrodynamiczne oporowe i rekuperacyjne. Jeżeli sieć trakcyjna może przyjąć energię elektryczną produkowaną przez silniki trakcyjne, przekształtnik trakcyjny zostaje rpzesterowany do funkcji prostownikowej (chopper) i trójfazowy prąd przemienny produkowany przez silniki jest przekształcany na prąd stały oddawany do seici lub wytracany na opornikach hamowania.
Awaryjnym hamulcem tramwaju są elektromagnetyczne hamulce szynowe. W każdym wózku zamontowane są dwa takie urządzenia.
Przeciągniecie nastawnika jazdy w pozycję hamowania nagłego (poza ogranicznik) wdraża hamowanie nagłe, powodując natychmiastowe załączenie hamowania z udziałem wszystkich rodzajów hamulców.