Wagony typu 121N i 122N > Piasecznice i likwidacja poślizgu
Wagon wyposażony jest w elektroniczny układ antypoślizgowy. Układ ten służy do wykrywania i eliminowania poślizgu. System antypoślizgowy bada prędkości obrotowe zestawów kołowych. Jeżeli prędkość któregokolwiek z nich jest inna od pozostałych system załącza piasecznice oraz odpowiednio zmniejsza się pociągową lub hamującą w celu przywrócenia przyczepności kół do szyn.
Piasecznice to elementy umieszczone są przy wózkach napędowych. W ich skład wchodzą zbiorniki na piasek, elektryczne kompresory oraz rury zakończone dyszami. Z dysz piasek jest wysypywany pod koła jezdne wagonu przez co poprawiona jest ich przyczepność do główek szyn, a to wpływa między innymi na eliminowanie poślizgu zarówno przy ruszaniu jak i hamowaniu.
Dysze zainstalowane są przed kołami pierwszych zestawów kołowych wózków napędowych patrząc w kierunku jazdy, przez co podsypywanie piaskiem może odbywać się tylko podczas jazdy wagonem do przodu.
Dysza piasecznicy przy kole
Piasek uzupełniany jest przez otwory wsypowe znajdujące się w słupkach między okiennych wagonu. W wagonie znajdują się 4 zbiorniki (po dwa na wózek) i do każdego z nich piasek wsypuje się przez osobny wsyp.
Pokrywa wsypu piasku do zbiornika na słupku międzyokiennym