transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Opisy budowy poszczególnych modeli tramwajów > Wagon typu 2014N "Krakowiak"

Wagony typu 2014N zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz SA w związku z wygranym przetargiem na dostawę 36-ciu częściowo niskopodłogowych tramwajów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie.
Do ogłoszonego przez MPK Kraków przetargu poza bydgoskim producentem przystąpiły również firmy takie jak: Solaris Bus&Coach SA z modelem Tramino Kraków o długości 42,99 m, Stadler z modelem Tango Simpatico o długości 39,48 m oraz nowosądecki NEWAG SA w konsorcjum z firmą Bombardier oferując model Flexity Classic NGT10 o długości 40,69 m.

 
PESA 2014N "Twist" (Krakowiak)



Pojazdy 2014N są rozwinięciem jednej z dotychczasowej konstrukcji bydgoskiego producenta - tramwajów serii "Twist" eksploatowanych min. w Częstochowie i na Górnym Śląsku.

 
"Twist" w Częstochowie


Tramwaje omawiane w tym artykule to najdłuższe wagony eksploatowane w Polsce. Ich długość wynosi 42910 mm, a masa 59 ton.
Szerokość nadwozia wynosi 2400 mm, a wysokość tramwaju ze złożonymi odbierakami prądu to 3600 mm.

Są to pojazdy czteroczłonowe, jednokierunkowe, jednoprzestrzenne z nadwoziem o konstrukcji spawanej, stalowej zgodnej z kategorią P-V wg normy PN-EN-12663 oraz wytrzymałością zderzeniową zgodną z wymaganiami normy PN-EN 15227 (kategoria C-IV).
Okna boczne oraz szyba czołowe są wklejane. W oknach bocznych zastosowano część przesuwną.
 

 
Tabliczka znamionowa


 
Numer pojazdu i tabliczka o dofinansowaniu UE


 
Prototypowy "Krakowiak" nr 901 na estakadzie KST


Nadwozia członów wparte są na pięciu dwuosiowych wózkach. Pierwszy i ostatnie dwa wózki to wózki napędowe. Pozostałe wózki są toczne.
Wózki napędowe wyposażone są w silniki trakcyjne marki SKODA o mocy 105 kW każdy, usytuowane równolegle do osi zestawów kołowych (poprzecznie do osi wzdłużnej wagonu), a przenoszenie momentu obrotowego z silników na zestawy kołowe realizują przekładnie dwustopniowe i dwa sprzęgła podatne osi łączące wał drążony przekładni z wałem drażonym (przegubowym) i osią zestawu kołowego.
Na wałach drążonych zamontowane są również tarcze hamulcowe elektrohydraulicznych hamulców pasywnych.


Zespół napędowy

 
Schemat zespołów napędowych w wózku (1) oraz mechanizm podantego przeniesienia napędu (2 i 3) - opis na powiększeniach

Pomiędzy kołami w każdym wózku znajdują się płozy elektromagnetycznych hamulców szynowych.
Wózki napędowe posiadają system piasecznic. Zbiorniki piasku zabudowane są pod siedzeniami (nad wózkami), a wsypy znajdują się w ścianach bocznych pojazdu.

 
Pokrywa wsypu piasku w poszyciu


Zestawy kołowe wózków tocznych nie posiadają klasycznych osi - zastosowano w nich dla uzyskania niskiej podłogi tzw. osie wykorbione w wyniku czego, każde koło zamocowane jest przez półośkę ułożyskowaną w kadłubie łożyskowym (maźnicy) i posiada niezależny zespół hamulca tarczowego pasywnego. Oś wykorbiona pełni funkcję łącznika kadłubów łożysk osiowych.

Wszystkie wózki posiadają podwójny stopień usprężynowania. Pierwszy stopień stanowią sprężyny metalowo - gumowe typu klinowego, któe realizują jednocześnie prowadzenie zestawów kołowych. drugim stopniu zastosowano sprężyny śrubowe stalowe naciskowe, zabudowane pomiędzy ramą wózka i belką bujakową, na której wspiera się nadwozie.

   
Czop skrętu i ślizgi w nadwoziu (1) i belka bujakowa z gniazdem czopa skrętu i ślizgami w wózku (2)

Jak było wspomniane zarówno w wózkach napędowych jak i tocznych zabudowane są zespoły hamulców elektrohydraulicznych tarczowych paswynych, które pełnią rolę hamulca postojowego oraz wspomagają hamulec służbowy. Są również uruchamiane w trybie hamowania bezpieczeństwa i trybie hamowania nagłego.

 
Wózek napędny - widoczne agregat hydrauliczny hamulców tarczowych, hamulce szynowe, koło jezdne oraz dysza piasecznicy

 
Łamany sprzęg z głowicą Alberta - złożony pod kabiną i układ pochałniania energii zderzeniowej

Omawiane tramwaje przystosowane są do jazdy po torze o szerokości normalnej 1435 mm i zasilania trakcyjnego napięciem znamionowym 600 V prądu stałego. Odbiór energii elektrycznej z napowietrznej sieci trakcyjnej realizują dwa odbieraki prądu typu Fb700.
Odbieraki zamontowane są na dachu pierwszego (nad kabiną) i drugiego członu pojazdu. Drugi odbierak prądu pełni rolę rezerwową. Nie jest możliwa jazda na dwóch podniesionych pantografach.

 
Główny odbierak prądu


 
Dodatkowy odbierak prądu


2014N są niskopodłogowe na obszarach pomiędzy wózkami. Wysokość niskiej podłogi wynosi 350 m ponad poziom główki szyny. Dodatkowo w strefie wejść podłoga jest obniżona przez zastosowanie pochylni. Podłoga wyłożona jest wykładziną przeciwpoślizgową, trudnościeralną.Pomiędzy strefami niskopodłogowymi, a podwyższonymi występują pojedyncze stopnie.

 
Stopień pomiędzy podłoga niską / wysoką


Na dachach członów zabudowane są kontenery odpowiadające za sterowanie napędem, zasilanie, klimatyzację itp.

     
Urządzenia na dachu (opis na powiększeniu)


Do wnętrza prowadzi łącznie 8 drzwi w tym pierwsze i ostatnie to drzwi jednoskrzydłowe, a pozostałe do drzwi dwuskrzydłowe. Zastosowano drzwi odskokowo - przesuwne z napędem elektrycznym i funkcja indywidualnego otwierania przez pasażerów. Motorniczy nie posiada niezależnych drzwi do kabiny. W drugich drzwiach licząc od czoła (pierwsze dwuskrzydłowe) zastosowano otwieraną pochylnię dla wózków.

 
Rampa dla wózków


 
Kolumna drzwiowa z oświetleniem progu i fotokomórką


 
Strefa dla wózków inwalidzkich


Przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego są całkowicie klimatyzowane przez dachowe agregaty klimatyzacyjne. Zastosowano w nich agregaty klimatyzacyjne firmy Vossloh Kiepe.
Wydmuchy układu klimatyzacyjnego zastosowane są w suficie oraz w kanałach pod siedzeniami, do których powietrze z dachowych agregatów zostaje doprowadzone w słupkach międzyokiennych. Dzięki takiemu rozwiązaniu układu chłodzenia i ogrzewania wnętrza w omawianych wagonach nie ma dodatkowych nagrzewnic montowanych pod siedzeniami.
W suficie pojazdu oprócz nadmuchów klimatyzacji zastosowano linie świetlne w technologii LED.

 
Sufitowe wydmuchy klimatyzacji i linie świetlne


 
Załączone oświetlenie


 
Podłogowy kanał klimatyzacyjny


Przestrzeń pasażerska, kabina oraz zewnętrzne boki pojazdu są monitorowane przez zespół kamer monitoringu. Obraz z kamer jest rejestrowany i wyświetlany na ekranie w kabinie motorniczego. Oprócz kamer pojazd wyposażony jest w składane lusterka wsteczne.
W omawianych pojazdów zastosowano nowoczesną informację pasażerską wizualną i głosową. Cześć wizualną stanowi zespół monitorów LCD umieszczonych pod sufitem w układzie "V" oraz na ścianach bocznych. Z zewnątrz pojazdu informację trasową zapewniają wyświetlacze LED (pomarańczowe).

 
Kamera zewnętrzna


 
Lusterko wsteczne


 
Wyświetlacz LCD - sufitowy


 
Wyświetlacz LCD - boczny


We wnętrzu może podróżować łącznie ok. 300 pasażerów w tym 120 na miejscach siedzących. Pojazd jest jak było wspomniane przystosowany do transportu osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
W trzecim członie przewidziano również miejsca dla rowerów.
Zastosowano fotele pasażerskie z dwukolorową tapicerką, z widokiem lajkonika. Pod oknami zabudowane zostały stoliki wyposażone w gniazda 230V oraz USB do ładowania telefonów.
Ponadto w części pasażerskiej znajdują się również specjalne miejsca na bagaż.
Zastosowano poręcze ze stali nierdzewnej z puntami świetlnymi LED analogicznie jak w wagonach NGT8.

Wyłożenia ścian i sufitów wykonane są z paneli aluminiowych oraz elementów kompozytowych.

 
 

Ogólne widoki wnętrza


 
Pomost międzyczłonowy


 
Siedzenia pasażerskie


 
Wiatrochron, krączka awar. otw. drzwi, hamulec bezp.


 
Stolik z gniazdami 230 V i USB


 
Stanowiska dla rowerów


Każdy "Krakowiak" wyposażony jest w dwa automaty biletowe oraz kasowniki. Pojazdy wyposażono również w system Interkom do dwukierunkowej łączności głosowej pasażera z motorniczym.

 
Automat biletowy i kasownik


 
Panel Interkom


Na czole pojazdu znajduje się kabina motorniczego oddzielona od przestrzeni pasażerskiej szklanymi drzwiami. Kabina jest w pełni klimatyzowana z centralnie zabudowanym stanowiskiem motorniczego. Za kabiną obok drzwi do niej prowadzących znajduje się szafa aparatowa.
Drzwi do kabiny można blokować w dwóch pozycjach przez co możliwe jest oddzielenie pierwszych drzwi jednoskrzydłowych od przestrzeni pasażerskiej i przeznaczenie ich tylko dla użytku motorniczego.
Na pulpicie znajdują się elementy służące do komfortowego i bezpiecznego prowadzenia tramwaju w tym terminal diagnostyczny umożliwiający bieżącą kontrolę wszystkich podzespołów pojazdu. Podnóżek motorniczego posiada automatyczną regulację wysokości.

 
Ogólny widok wnętrza kabiny


   
Pulpit motorniczego


 
Terminal diagnostyczny


 
Zespół przycisków i kontrolek


 
Nastawnik jazdy oraz m.in. panel logowania (aktywacji), panel interkom i funkcje dodatkowe

 
Sufit kabiny z oświetleniem i kamerą


Na końcu wagonu w tylnej szafie aparatowej zabudowany został pulpit do jazdy manewrowej.

    
Szafa z pulpitem manewrowym (1) i pulpit manewrowy po otwarciu pokrywy (2)




Dane techniczne:

 

    - Producent: PESA Bydgoszcz SA
    - Lata produkcji: od: 2015
    - Układ osi: Bo'2'2'Bo'Bo'
    - Napięcie zasilania: 600 V  DC
    - Napięcie pokładowe: 24 V DC
    - Ilość odbieraków prądu: 2 (1 główny i 1 rezerwowy)
    - Ilość członów: 4
    - Ilość kabin: 1
    - Ilość silników: 6
    - Moc ciągła silników: 6 x 105 kW
    - Rodzaj rozruchu: impulsowy IGBT
    - Przyspieszenie z obciążeniem: 1,1m/sek2
    - Opoźnienie hamowania nagłego: 3m/sek2
    - Hamulce: elektrohydrauliczne tarczowe, elektrodynamiczne, szynowe
    - Prędkość maksymalna: 70 km/h
    - Całkowita długość: 42910 mm
    - Szerokość: 2400 mm
    - Wysokość: 3600 mm
    - Średnica kół: 590 mm
    - Klimatyzacja: tak
    - Masa: 59 t