transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Opisy budowy poszczególnych modeli tramwajów > Wagon typu N8S

Wagony N8S wyprodukowane zostały w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku przez niemieckie zakłady MAN DÜWAG. W Krakowie eksploatowane są od 2006 roku 3 wagony tej serii sprowadzone z Norymbergi. Pod koniec 2007 roku sprowadzony został kolejny pojazd tej serii.
Obecnie MPK S.A. w Krakowie eksploatuje 12 pojazdów serii N8, które w ostatnich latach przeszły gruntowne modernizacje, a w części z ich zabudowany został uklad rozruchu impulsowego DC/DC (chopperowy).

Pojazdy te przystosowane są do jazdy dwukierunkowej - posiadają dwie kompletne kabiny oraz drzwi pasażerskie po obydwu stronach nadwozia
Omawiane pojazdy sprowadzono do obsługi tymczasowo ślepej trasy wzdłuż ulicy Pawiej, a obecnie są eksploatowane są na normalnych trasach.

  3302 a ślepej końcówce ul. Pawiej (2006 rok)

  3301

  3302

  3303



N8S przeszły w latach 90 gruntowną modernizację u niemieckiego przewoźnika podczas której otrzymały człon środkowy z niską podłogą. Po dostarczeniu do Krakowa zmieniono ich malaturę na barwy krakowskie, wymieniono siedzenia na nowoczesne, wandaloodporne tapicerowane. Zamontowano też tablice kierunkowe elektroniczne oraz automaty biletowe.

  Wnętrze - widok ogólny

  Wnętrze - część niskopodłogowa

  Automat biletowy ELGEBA

  Ściana i drzwi do kabiny

  Pulpit czołowy w kabinie

  Pulpit boczny z nastawnikiem jazdy



We wszystkich drzwiach w rejonie wysokiej podłogi zainstalowane są automatycznie wysuwane stopnie wejściowe ułatwiające wymianę pasażerów. Stopień wysuwa się tuż przed otwarciem drzwi a chowa tuż po ich zamknięciu.

  Stopień wejściowy




Wszystkie drzwi zabezpieczone są fotokomórkami i przystosowane są do indywidualnego otwierania przez pasażerów

Dokładny opis techniczny pojazdów w przygotowaniu...