Opisy budowy poszczególnych modeli tramwajów > Wagon typu N
Wagon N
Wagon 4N z doczepą bierną
Wagon typu N produkowany był przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych "KONSTAL" po II wojnie światowej. Powstał jako konstrukcja wzorowana na niemieckim wagonie KSW (Kriegs-Strassenbahn-Wagen).
Jest on prosty w konstrukcji i obsłudze. Posiada dwie osie o rozstawie trzech metrów. Zestawy kołowe są usprężynowane z zastosowaniem resorów piórowych. Prowadzenie zzestawów realizowane jest w układzie luzowym - widłowym.
Usprężynowanie i prowadzenie widłowe zestawu kołowego
Omawiany tramwaj jest jak na lata wytwarzania pojemny, a szerokie, ręcznie otwierane, jednoskrzydłowe drzwi zewnętrzne po obydwu stronach pomostów zapewniały szybką wymianę pasażerów.
Wagon N wyposażono w elektryczne, wolnoobrotowe silniki trakcyjne angielskiej firmy Crompton, a później w silniki polskiej produkcji typu LT-31 o mocy 44 kW (60 KM) z własnym przewietrzaniem w postaci wentylatora na wale każdego z nich. Silniki trakcyjne z jednej strony przymocowane są do ramy wózka (tak zwane zawieszenie "za nos"), a z drugiej strony wsparte sąprzez łożyska ślizgowe na na osi zestawu kołowego. Powyższe rozwiązanie jest niekorzystne, gdyż silnik trakcyjny jest tylko częściowo ussprężynowany przez drgania z zestawu kołowego przenoszone są na silnik i odrwotnie. Omówiony powyżej sposób przenoszenia momentu obrotowego z silnika na zestaw kołowy przedstawia poniższy schemat:
Schemat zespołu napędowego z zawieszeniem silnika "za nos" (opis na powiększeniu)
Zespół napędowy (opis na powiększeniu)
Przekładnia po zdjęciu obudowy (opis na powiększeniu)
W wozie zastosowany został rozrząd bezpośredni z nstawniekiem jazdy typu T-401.
Nastawnik jazdy T-401 i nawrotnik
Kabina wagonu
Rękojeść wyłącznika nadmiarowo-prądowego
Lina do opuszczania/podnoszenia odbierka prądu
W początkowych wersjach wagonu, w wózkach stosowane były łożyska osiowe ślizgowe, a następnie rozpoczęto stosowanie łożysk tocznych.
Wagon posiada hamulec elektrodynamiczny i ręczny typu Ackley'a.
Korba hamulca ręcznego (postojowego)
Przełożenie korby (opis na powiększeniu)
Wnętrze wagonu wyłożone drewnem i ogrzewane grzejnikami elektrycznymi typu GT na prąd z hamowania elektrodynamicznego (4 sztuki) i prąd "świeży" z sieci trakcyjnej (2 sztuki).
Ogrzewacz typu GT
Siedzenie
Lampa oświetlająca wnętrze
Wagon N przystosowany jest do jazdy dwukierunkowej (dwukabinowy) z możliwością sprzęgnięcia go z doczepami biernymi.
Wozy przystosowano do jazdy po torowiskach o szerokości normalnej - 1435mm i torze wąskim - 1000mm (N2)
Chorzowskie wagony przechodziły liczne modernizacje. Producent wagonów w latach ich produkcji wypuścił kilka wersji wagonów. Różniły się one od siebie drobnymi modernizacjami i ulepszeniami. Każda z wersji otrzymywała kolejne oznaczenie typu:
- N - 1948-56
- N2 - 1952-56
- N3 - 1956-62
- N5 - 1957-62
Wagony przechodziły również modernizacje w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Przykładoiwe z nich to na przykład wprowadzenie dwuskrzydłowych drzwi sterowanych elektrycznie z pulpitu, świateł stop, kierunkowskazów, hamulców szynowych, itp.
Hamulec szynowy
Mechanizm drzwiowy
Pulpit w kabinie (zmodernizowany)
Tylna szafa aparatowa
Ciekawostką, może być informacja, że w maszynach drzwiowych stosowano silniki od wiertarek ręcznych.
Dane techniczne:
- Producent: KONSTAL Chorzów
- Lata produkcji: 1948 - 1962
- Szerokość toru 1435 mm i 1000 mm
- Układ osi: Bo
- Napięcie zasilania: 600 V DC
- Ilość odbieraków prądu: 1
- Ilość członów: 1
- Ilość kabin: 2 (dwukierunkowy)
- Typ silnika: Crompton, LT-31
- Ilość silników: 2
- Moc silników: 2 x 60 kW
- Obrotów na minute /silnik: 860
- Rodzaj rozruchu: oporowy
- Hamulce: elektryczny, ręczny (Ackley'a)
- Masa własna: 14,2 Mg
- Całkowita długość (ze sprzęgami): 11450 mm
- Całkowita długość (bez sprzęgów): 10400 mm
- Rozstaw osi: 3000 mm
- Średnica kół: 800 mm
- Szerokość pudła: 2163 mm
- Wysokość bez odbieraka prądu: 3310 mm
- Ilość miejsc stojących / siedzących: 40-60 / 16
- Wyprodukowanych wagonów: 1393 sztuki
Powyższe opisy opracowałem na podstawie broszur Miejskiego Zakładu Napraw Tramwajów Sp. z o.o. w Krakowie (obecnie zakład wcielony do MPK SA).