transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Opisy budowy poszczególnych modeli tramwajów > Wagon Sanok SN2


 
Wagon SN2


Wóz SN2 jest to silnikowy wagon dwukierunkowy z możliwością sprzęgnięcia z wagonem doczepnym. Konstrukcja nadwoziaoparta jest na spawanej ramie stalowej.
Wagon posiada dwie osie napędne zamocowane do ramy.

Wagony SN2 wyposażone są w dwa wolnoobrotowe silniki trakcyjne o mocy 44 kW (60 KM) z własnym przewietrzaniem w postaci wentylatora na wale każdego z nich. Silniki trakcyjne z jednej strony przymocowane są do ramy wózka (tak zwane zawieszenie "za nos"), a z drugiej strony wsparte sa na łożyskach na na osi zestawu kołowego. Powyższe rozwiązanie jest niekorzystne, gdyż silnik trakcyjny jest tylko częściowo odsprężynowany przez co część drgań wywołanych jego pracą jest przenoszone na oś, a przez nią na tor, co w efekcie jest niekorzystne.

Przekładnie łączące silniki trakcyjne z osiami napędnymi mają przełożenie 1:6,3. Ich koła zazębiają się skośnie pod kątem 60 stopni. Koła jezdne są kołami obręczowymi typu kolejwoego - koła bose dziesięcioszprychowe o średnicy 750 mm.

 
Zespół napędowy (opis na powiększeniu)


Nastawnik jazdy zastosowany w omawianym wagonie jest dziewięciostopniowy typu młoteczkowego.

 
Nastawnik jazdy oraz nastawnik kierunku
firmy ELIN

Wagony wyposażone są w hamulce mechaniczne systemu Ackley'a oraz hamulce elektryczne podwójne: zwarciowe i solenoidowe.


 
Korba hamulca ręcznego (postojowego)


 
Klocek hamulcowy przy kole jezdnym


Tramwaj posiada odbierak prądu nożycowy typu "S1", wyłącznik nadmiarowy rożkowy, a oporniki rozruchowe zainstalowane na dachu wagonu są przewietrzane od przodu. Ogrzewanie wagonu odbywa się czterema grzejnikami elektrycznymi na prąd świeży ( zsieci trakcyjnej) lub z odzysku (hamowania elektrodynamicznego).

 
Ogrzewacz wnętrza


Okna w przedziale pasażerskim opuszczane są z użyciem przekładni ślimakowej.

 
Wnętrze wagonu


 
Siedzenie

Częśc pasażerska oświetlana jest ośmioma lampami umieszczonymi w dwóch rzędach po cztery lampy przy suficie na długości wagonu. Pomosty przedni i tylny oświetlone są każdy jedną lampa.


 
Lampa oświetleniowa


W skład oświetlenia zewnętrznego wchodzą: reflektor, podświetlana tablica kierunkowa i numer linii oraz dwa zestawy kierunkowskazów. Wycieraczka szyby motorniczego uruchamiana jest ręcznie.
Wagon SN2 wyposażony jest w piasecznicę uruchamianą nożnie. Nożnie jest również uruchamiany dzwonek zewnętrzny.

 
Przyciski nożne piasecznicy i dzwonka


Dane techniczne:

    - Producent: Sanocka Fabryka Wagonów "Sanowag"
    - Układ osi: Bo
    - Zasilanie: 600 V DC
    - Ilość odbierkaów prądu: 1
    - Ilość członów: 1
    - Ilość kabin: 2 (dwukierunkowy)
    - Typ silnika: BBF Elin
    - Ilość silników: 2
    - Moc silników: 2 x 44 kW
    - Obrotów na min./silnik: 870
    - Rodzaj rozruchu: oporowy, bezposredni
    - Hamulce: mechaniczne (Ackley'a), elektryczne (zwarciowe i solenoidowe)
    - Masa własna: 11,2 Mg
    - Całkowita długość: 10900 mm
    - Rozstaw osi: 3000 mm
    - Średnica kół: 750 mm
    - Szerokość pudła: 2260 mm
    - Wysokość bez odbieraka prądu: 3215 mm
    - Ilość miejsc stojących / siedzących: 42 / 24


Powyższe opisy opracowałem na podstawie broszur Miejskiego Zakładu Napraw Tramwajów Sp. z o.o. w Krakowie (obecnie zakład wcielony do MPK SA)