transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Budowa nawierzchni podsypkowej > Podbijanie torów - podbijarki torowe

Podbijanie toru wykonanego w technologii podsypkowej (zobacz opis - tutaj) ma na celu jego odpowiednie wypoziomowanie poprzez zagęszczenie tłucznia pod podkładami. Podbijanie może być realizowane ręcznie z użyciem ręcznych podbijarek lub w sposób zautomatyzowany, z wykorzystaniem samojezdnych podbijarek torowych. 

   
Podbijarka BEAVER JUNIOR-4S

 
Zespół napędowy podbijarki


 
Tabliczka znamionowa podbijarki

Na poniższym filmie pokazany jest proces pracy podbijarki torowej, a opis podbijania znajduej się w dlaszej części.




Podbijanie toru polega na podniesieniu fragmentu ramy toru (szyny z podkładami) przez specjalne hydraulicznie sterowane chwytaki podbijarki w wyniku czego możliwe jest podsypanie tłucznia pod podkłady tak, aby po opuszczeniu, rama toru znajdowała się na odpowiedniej wysokości i odpowiedniej płaszczyźnie.

 
Jeden z dwóch chwytaków unoszących tor


Podsypywanie tłucznia pod stopy podkładów jest realizowane poprzez specjalne ruchome i wibrujące łopatki hydraulicznego mechanizmu podbijającego, które zostają wciśnięte w tłuczeń przestrzeni międzypodkładowych. Wibracje i ruchy łopatek powodują poruszanie tłucznia, który wsypuje się pod uniesione podkłady, tworząc dla nich oparcie na odpowiedniej wysokości (z tego powodu na torowisko wysypuje się tłuczeń w nadmiarze).
Mechanizm podbijania zamocowany jest na specjalnych prowadnicach umożliwiających jego odpowiednie ruchy w pionie i poziomie.

 
Prowadnice mechanizmu podbijania z napędem


 
Hydrauliczny mechanizm podbijania z łopatkami


 
Dwie z czterech łopatek wibracyjnych


 
Podbijanie - łopatki wibrują w tłuczniu

Podbijarką torową steruje z kabiny umieszczonej przed mechanizmem podbijającym specjalnie przeszkolony w tym celu pracownik.

 
Kabina sterownicza - przed nią mechanizm podbijający


Aby tor był podbijany na odpowiednią wysokość, maszyna musi przeprowadzać na bieżąco pomiary krzywizny płaszczyzny oraz przebiegu toru. Powyższe badania są realizowane za pośrednictwem trzech naciągniętych linek. Jedna z nich jest rozciągnięta w prawidłowej osi toru pomiędzy trzema wózkami pomiarowymi i służy do pomiaru, a następnie ustawiania prawidłowego przebiegu toru.

 
Wózek pomiarowy pierwszy


 
Wózek pomiarowy środkowy


 
Wózek pomiarowy tylny

 
Pomiędzy wózkami pomiarowymi rozpięta jest lina pomiarowa. Pozostałe dwie liny rozpięte są na długość maszyny, w płaszczyźnie poziomej, po obydwu jej bokach i służą do pomiaru i ustalenia prawidłowej wysokości pobijania danego fragmentu toru. Obydwie liny przechodzą przez szczeliny specjalnych czujników umieszczonych na ramie wózka pomiarowego środkowego.

 
Jeden z dwóch czujników

Po podbiciu danego fragmentu toru następuje wyjęcie wibrujących łopatek i opuszczenie fragmentu podniesionego wcześniej toru. Następnie maszyna przejeżdża o dwa podkłady dalej w celu podbicia kolejnego fragmentu. 

 

Poniżej zdjęcia z nowocześniejszych podbijarek torowych wykorzystywanych w infrastrukturze kolejowej.