Przykładowe bezpodsypkowe technologie budowy nawierzchni torowej > Nawierzchnia w technologii TPS01 - z elastycznymi podparciami szyn zalewanych w podbudowie betonowej
Niniejszy opis przedstawia technologię budowy nawierzchni torowej z wykorzystaniem elastycznego podparcia szyn z wykorzystaniem elastycznych wsporników szyn typu VOSSLOH Ulp 180/120 oraz profili gumowych ERS i wykonywania betonowej podbudowy dopiero po pełnym ułożeniu ramy toru z mocowaniami szyn bez wcześniejszego wykonywania jakiejkolwiek podbudowy betonowej. Omawiana technologia pod względem procesu wykonywania jest podobna do rozwiązania CDM-QTrack-JS opisanej- tutaj, jednak w omawianej poniżej technologii szyny są montowane z wykorzystaniem stalowych łapek sprężystych.
Po przygotowaniu podłoża (podtorza) układa się na nim szyny zgodnie z zakładanym przebiegiem torów. Następnie unosi się szyny w celu wykonania spawania oraz montażu wsporników mocujących i profili izolacyjnych.
Do stóp szyn mocowane są elastyczne wsporniki z podporami TPS01 i mocowaniami w postaci łapek sprężystych typu SKL14. Na gwinty wkrętów kotwowych nakręcone są kołki (dyble) z tworzywa sztucznego, które docelowo zostaną zalane w betonie podbudowy. Takie rozwiązanie powoduje, że kołki zamocowane w betonie utrzymują właściwe dokręcenie wkrętów kotwowych i umożliwiają ich wykręcenie w przypadku np. potrzeby odkręcenia łapki sprężystej. Pomiędzy podstawą TPS01, a stopą szyny stosuje się elastyczną przekładkę podstopową.
Zespół wspornika mocowania szyny zamocowany do stopy szyny
Zespół wspornik mocowania szyny (opis na 1 powiększeniu)
Podkładka prowadząca kątowa w podstawie TPS01, wkręt kotowy, łapka sprężysta SKL14
Podkładka podstopowa (wskazana strzałką)
Następnie, pomiędzy wspornikami, do stopek szyn, montowane są elastyczne profile gumowe (podkładki), obejmujące stopę szyny. Profile te, po zalaniu betonem, stanowią ciągłe, elastyczne podparcie szyn.
Profil podstopowy zamontowany na stopie szyny (1, 2) i widok profilu przed montażem (3)
W miejscach gdzie przestrzenie międzyszynowe będą wypełnione np. nawierzchnią drogową, odpowiednie profile gumowe montuje się również na szyjkach szyn.
Profile gumowe stanowią izolację oraz zapewnienia odpowiedniej podatności oparcia szyn i tłumienia drgań.
Profile elastyczne szyjkowe
Profile elastyczne stopowe i szyjkowe zamocowane na szynach
Miejsca łączeń profili gumowych oraz miejsc styku ich krawędzi z szynami łączy się i uszczelnia klejem typu Sikafex.
Połączenia klejone profili i uszczelnienia
Szyny toru ustawia się na docelowej wysokości z wykorzystaniem specjalnych regulowanych podpór. Poprzez podpory ustawia się prawidłową geometrię toru (poziomowanie, profil, rozstaw, przechyłka itd.)
Szyny toru podtrzymywane na właściwej wysokości przez regulowane podpory
Kolejnym etapem jest wykonanie podbudowy betonowej. W omawianym przypadku wykonywane są dwie ławy - po jednej dla toku szynowego.
Przygotowane zbrojenie podbudowy (ławy) betonowej
Zbrojenie umieszczone pod tokiem szynowym
Kolejnym etapem jest ułożenie szalunku i wypełnienie przestrzeni mieszanką betonową.
Szalunek przy zbrojeniu
Beton wylany w szalunku do poziomu wsporników szyn
Gotowa podbudowa i rama toru
Kolejnym etapem jest wykończenie nawierzchni zgodnie z założeniami danej lokalizacji - np. jezdnia, czy nawierzchnia trawiasta.
Nawierzchnia podczas wykańczania - wypełniania