Przykładowe bezpodsypkowe technologie budowy nawierzchni torowej > Nawierzchnia w technologii CDM-QTrack-JIG
Technologia CDM-QTrack-JIG zapewnia w pełni sprężyste zamocowanie szyn toru, przez co jazda tramwajów jest cichsza, zredukowane są wibracje pochodzące od przejeżdżającego taboru, szyny są poparte jednostajnie na całej długości (zachowana jest jednakowa sztywność poparcia). System ten zwiększa trwałość szyn, ogranicza prądy błądzące oraz umożliwia zabudowę torów w jezdni, czy też zastosowanie trawy.
Na odpowiednio przygotowanym podtorzu (geowłóknina, kruszywa itp.) układa się nawierzchnię torową.
Proces budowy nawierzchni rozpoczyna się od ułożenia szyn nad podtorzem, na wspornikach (np. drewnianych klockach).
Przygotowane podtorze
Szyny przygotowane do ułożenia
Rozłożone szyny - przygotowane do spawania
Kolejnym krokiem jest spawanie szyn. Poniżej widok szyn zespawanych w technologii spawania termitowego.
Zespawane szyny
Spawy szyn po zdjęciu formy (spawanie termitowe)
Poszczególne etapy spawania szyn opisane są - tutaj.
Po zakończonym procesie spawania szyny obudowuje się profilami gumowymi CDM-QTrack-JIG, mocując je tymczasowo do szyn opaskami.
Każdą szynę obkłada się trzema elementami gumowymi, którymi są dwa profile boczne i pas pod stopę szyny. Styk główki szyny z profilami gumowymi uszczelnia się masą uszczelniająca.
Profile gumowe QTrack
Profile gumowe na szynach
Profile gumowe i uszczelnienie (opis na pow.)
Kolejną operacją w tej technologii jest zamocowanie szyn do specjalnych podpór regulowanych (Gauge Support Fixation System). Poprzez podpory ustawia się prawidłową geometrię toru (poziomowanie, profil, rozstaw, przechyłka itd.)
Szyny ułożone na podporach regulowanych
Zawiesie szyny
Po ustawieniu geometrii toru, podtorze wykłada się matami z wełny mineralnej na których z kolei układa się zbrojenie i szalunek zabudowy betonowej.
Płyty z wełny mineralnej
Płyty z wełny mineralnej i ułożone zbrojenie
Ułożony szalunek
Kolejnym krokiem jest wylanie betonu. Po jego zastygnięciu demontuje się podpory regulowane i szalunki.
Wylany beton w szalunku
Wypełnione betonem ubytki po podporach
Gotowa zabudowa betonowa
Kolejnym krokiem jest zasypanie przestrzeni międzyszynowych i międzytokowych ziemią, a następnie zasianie trawy.
Zasypane przestrzenie międzyszynowe i międzytokowe
Ziemia w przestrzeniach międzyszynowych i międzytokowych
Gotowa nawierzchnia torowa z trawą
Omawiana technologia umożliwia również zastosowanie nawierzchni jezdnej poprzez zalanie betonem, asfaltem, wypełnienie kostką brukową, czy też zastosowanie sztucznych mat trawiastych.
Przestrzeń międzyszynowa zalana betonem (drugi tor)