transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Przykładowe bezpodsypkowe technologie budowy nawierzchni torowej > Nawierzchnia w technologii płyt prefabrykowanych z ciągłym podparciem szyn KC/ERS

W tytułowej nawierzchni stosuje się płyty prefabrykowane z zastosowaniem szyn blokowych lub szyn typu tramwajowego (rowkowych).

1) Nawierzchnia z szynami blokowymi
Sposób budowy nawierzchni jest podobny do tej w technologii płyty "węgierskiej" z podstawową różnicą polegającą na sposobie ciągłego mocowania szyn, gdzie zamiast pasów gumowych stosuje się masy zalewowe na bazie żywic syntetycznych.

Kliknij aby powiększyć   
Szyny blokowe LK-1 na placu budowy


Na przygotowanej podbudowie betonowej wykonuje się wierzchnią warstwę z np. masy mineralno-asfaltowej na której układa się maty wibroziolacyjne, a następnie torowe prefabrykowane płyty betonowe.

Kliknij aby powiększyć   
Podbudowa betonowa


Kliknij aby powiększyć   
Warstwa mineralno - asfaltowa podtorza


Kliknij aby powiększyć   
Prefabrykowane płyty ułożone na matach wibroizolacyjnych


Na poniższej fotografii widać komorę szynową o przekroju prostokąta w prefabrykowanej płycie betonowej. Ściany komór szynowych przed ułożeniem szyn pokrywa się dwuskładnikową żywicą epoksydową taką jak na przykład: SIKADUR 53, która następnie umożliwi związanie masy zalewowej ciągłego podparcia szyny.

Kliknij aby powiększyć   
Komora szyny blokowej w prefabrykacie


Kliknij aby powiększyć   
Komory szynowe pokryte preparatem SIKADUR (zielony kolor)


Rozróżnia się kilka rodzajów płyt prefabrykowanych. Poza typowymi płytami torowymi stosowanymi na odcinkach prostych o długości ok. 1500 mm i masie ok. 1300 kg w omawianej nawierzchni torowej stosowane są również krótsze płyty stosowane na łukach. Dodatkowo występują też płyty z zabudowanym kanałem kablowym, umożliwiającym przeprowadzenie do szyn kabli powrotnych, czy też płyty z zabudowanymi kratkami odprowadzenia wody.

Kliknij aby powiększyć   
Płyty z kanałem odwodnienia (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć   
Płyty z kanałem kablowym


Wykończenie wierzchnie płyt prefabrykowanych może być również dostosowane do potrzeb architektoniczno - budowlanych pod względem estetycznym. Poniżej płyty z warstwą jezdną imitująca bruk.

Kliknij aby powiększyć   
Płyty z wykończeniem imitującym kostkę brukową


Poza płytami torowymi w międzytorzu układa się prefabrykaty międzytorowe.
W procesie budowy najpierw układa się płyty torowe, a następnie te międzytorowe. Między wszystkimi płytami stosuje się odpowiednie szczeliny dylatacyjne.

Po ułożeniu płyt torowych i międzytorowych w komorach szynowych osadza się szyny blokowe, wcześniej spawając poszczególne szyny w odcinki o wymaganej długości.

Kliknij aby powiększyć
Szyny zespawane

Poszczególne etapy spawania szyn opisane są - tutaj.

W celu zapewnienia przestrzeni na elastyczną masę zalewową pomiędzy stopą szyny, a dnem komory szynowej prefabrykatu, stosuje się specjalne elastyczne podkładki dystansowe.
Szczeliny dylatacyjne między płytami na obszarze komór szynowych wypełnia się pianką poliuretanową.

Kliknij aby powiększyć   
Zespawane szyny blokowe i podkładki dystansowe na dnie komór oraz uszczelnienie szczelin dylatacyjnych pianką.


Kliknij aby powiększyć   
Szyny w komorach płyt torowych z widocznymi podkładkami dystansowymi pod stopami


Po osadzeniu szyn w komorach płyt torowych zalewa się je masą zalewową taką jak na przykład preparat ICOSIT 340/45, która zapewnia izolację wibroakustyczną oraz zapewnia ciągłe, elastyczne podparcie i zamocowanie szyny w komorze płyty torowej.
Preparat ten jest elastycznym, o wysokiej sprężystości powrotnej, dwuskładnikowym materiałem na bazie poliuretanów. Umożliwia precyzyjne ustawienie szyn. Jest aplikowany w postaci płynnej, twardnieje bezskurczowo, dzięki czemu kształt materiału dostosowuje się idealnie do podłoża. Charakteryzuje się doskonałymi właściwościami izolacyjnymi, które eliminują powstawanie prądów błądzących. 

Kliknij aby powiększyć   
Szyna zamocowana masą zalewową (żywica epoksydowa)


Przestrzenie dylatacyjne pomiędzy płytami również wypełnia się powyżej omówionym preparatem.

Kliknij aby powiększyć   
Szczeliny dylatacyjne uszczelnione masą zalewową


Kliknij aby powiększyć   
Gotowa nawierzchnia torowa




2) Nawierzchnia torowa z szynami typu tramwajowego (rowkowymi)
Sposób ułożenia płyt prefabrykowanych jest analogiczny jak w wyżej omówionym rozwiązaniu. Ze względu na stosowanie szyn typu tramwajowego (rowkowych) komory szynowe w płytach prefabrykowanych mają większy wymiar.


Szyny typu tramwajowego na placu budowy

Komory płyt, analogicznie jak w powyżej, pokrywa się np. preparatem SIKADUR, który stanowi bazę dla późniejszego wypełnienia masą zalewową.

   
Płyty prefabrykowawane 


Płyty prefabrykowane z kanałem technicznym

   
Płyty prefabrykowane ułożone na podtorzu - komory pokryte preparatem (kolor zielony)

Przed umieszczeniem szyn w komorach prefabrykatów są one impregnowane substancją antykorozyjną i stanowiącą bazę dla kleju mocującego wypełnienia komorowe. Końców szyn nie pokrywa się preparatem ze względu na przygotowanie do spawania. 

 
Szyny zabezpieczone antykorozyjnie

Następnie z obydwu stron szyjek umieszcza się i przykleja odpowiednio wyprofilowane betonowe bloczki komorowe. Pełnią one rolę wypełnienia wolnej przestrzeni.

 
Betonowe bloczki komorowe

 
Bloczki komorowe po stronie rowka szyny

 
Bloczki komorowe po stronie główki szyny


Spoina klejenia bloczka do szyjki szyny

Kolejnym krokiem jest umieszczenie toków szynowych w komorach prefabrykatów, na następnie zalanie wolnych przestrzeni masą zalewową taką jak na przykład preparat ICOSIT 340/45, która zapewnia izolację wibroakustyczną oraz zapewnia ciągłe, elastyczne podparcie i zamocowanie szyny w komorze płyty torowej. Preparat ten jest elastycznym, o wysokiej sprężystości powrotnej, dwuskładnikowym materiałem na bazie poliuretanów. Umożliwia precyzyjne ustawienie szyn. Jest aplikowany w postaci płynnej, twardnieje bezskurczowo, dzięki czemu kształt materiału dostosowuje się idealnie do podłoża. Charakteryzuje się doskonałymi właściwościami izolacyjnymi, które eliminują powstawanie prądów błądzących.
W celu zapewnienia przestrzeni na elastyczną masę zalewową pomiędzy stopą szyny, a dnem komory szynowej prefabrykatu, stosuje się specjalne elastyczne podkładki szynowe dystansowe.
Szczeliny dylatacyjne między płytami na obszarze komór szynowych wypełnia się pianką poliuretanową.

 
 
Toki szynowe umieszczone w komorach prefabrykatów


Elastyczna podkładka dystansowa pod stopą szyny zapewniająca przestrzeń na wypełnienie masą zalewową


Toki szynowe ustabilizowane w komorach prefabrykatów

 
Pojemniki z masą zalewową - żywicą 

 
Przestrzenie wypełnione masą zalewową - żywica  podczas "wiązania"


Widok komory szynowej prefabrykatu, ułożonej szyny z blokami komorowymi i wypełnienie masą zalewową



Gotowa nawierzchnia

 
Kanały odwadniające w płytach prefabrykowanych


Płyty prefabrykowane z puszkami instalacji elektrycznej (punkt powrotny)