Przykładowe bezpodsypkowe technologie budowy nawierzchni torowej > Nawierzchnia w technologii płyt prefabrykowanych z ciągłym podparciem szyn KC/ERS
W tytułowej nawierzchni stosuje się płyty prefabrykowane z zastosowaniem szyn blokowych lub szyn typu tramwajowego (rowkowych).
1) Nawierzchnia z szynami blokowymi
Sposób budowy nawierzchni jest podobny do tej w technologii płyty "węgierskiej" z podstawową różnicą polegającą na sposobie ciągłego mocowania szyn, gdzie zamiast pasów gumowych stosuje się masy zalewowe na bazie żywic syntetycznych.
Szyny blokowe LK-1 na placu budowy
Na przygotowanej podbudowie betonowej wykonuje się wierzchnią warstwę z np. masy mineralno-asfaltowej na której układa się maty wibroziolacyjne, a następnie torowe prefabrykowane płyty betonowe.
Podbudowa betonowa
Warstwa mineralno - asfaltowa podtorza
Prefabrykowane płyty ułożone na matach wibroizolacyjnych
Na poniższej fotografii widać komorę szynową o przekroju prostokąta w prefabrykowanej płycie betonowej. Ściany komór szynowych przed ułożeniem szyn pokrywa się dwuskładnikową żywicą epoksydową taką jak na przykład: SIKADUR 53, która następnie umożliwi związanie masy zalewowej ciągłego podparcia szyny.
Komora szyny blokowej w prefabrykacie
Komory szynowe pokryte preparatem SIKADUR (zielony kolor)
Rozróżnia się kilka rodzajów płyt prefabrykowanych. Poza typowymi płytami torowymi stosowanymi na odcinkach prostych o długości ok. 1500 mm i masie ok. 1300 kg w omawianej nawierzchni torowej stosowane są również krótsze płyty stosowane na łukach. Dodatkowo występują też płyty z zabudowanym kanałem kablowym, umożliwiającym przeprowadzenie do szyn kabli powrotnych, czy też płyty z zabudowanymi kratkami odprowadzenia wody.
Płyty z kanałem odwodnienia (opis na powiększeniu)
Płyty z kanałem kablowym
Wykończenie wierzchnie płyt prefabrykowanych może być również dostosowane do potrzeb architektoniczno - budowlanych pod względem estetycznym. Poniżej płyty z warstwą jezdną imitująca bruk.
Płyty z wykończeniem imitującym kostkę brukową
Poza płytami torowymi w międzytorzu układa się prefabrykaty międzytorowe.
W procesie budowy najpierw układa się płyty torowe, a następnie te międzytorowe. Między wszystkimi płytami stosuje się odpowiednie szczeliny dylatacyjne.
Po ułożeniu płyt torowych i międzytorowych w komorach szynowych osadza się szyny blokowe, wcześniej spawając poszczególne szyny w odcinki o wymaganej długości.
Szyny zespawane
Poszczególne etapy spawania szyn opisane są - tutaj.
W celu zapewnienia przestrzeni na elastyczną masę zalewową pomiędzy stopą szyny, a dnem komory szynowej prefabrykatu, stosuje się specjalne elastyczne podkładki dystansowe.
Szczeliny dylatacyjne między płytami na obszarze komór szynowych wypełnia się pianką poliuretanową.
Zespawane szyny blokowe i podkładki dystansowe na dnie komór oraz uszczelnienie szczelin dylatacyjnych pianką.
Szyny w komorach płyt torowych z widocznymi podkładkami dystansowymi pod stopami
Po osadzeniu szyn w komorach płyt torowych zalewa się je masą zalewową taką jak na przykład preparat ICOSIT 340/45, która zapewnia izolację wibroakustyczną oraz zapewnia ciągłe, elastyczne podparcie i zamocowanie szyny w komorze płyty torowej.
Preparat ten jest elastycznym, o wysokiej sprężystości powrotnej, dwuskładnikowym materiałem na bazie poliuretanów. Umożliwia precyzyjne ustawienie szyn. Jest aplikowany w postaci płynnej, twardnieje bezskurczowo, dzięki czemu kształt materiału dostosowuje się idealnie do podłoża. Charakteryzuje się doskonałymi właściwościami izolacyjnymi, które eliminują powstawanie prądów błądzących.
Szyna zamocowana masą zalewową (żywica epoksydowa)
Przestrzenie dylatacyjne pomiędzy płytami również wypełnia się powyżej omówionym preparatem.
Szczeliny dylatacyjne uszczelnione masą zalewową
Gotowa nawierzchnia torowa
2) Nawierzchnia torowa z szynami typu tramwajowego (rowkowymi)
Sposób ułożenia płyt prefabrykowanych jest analogiczny jak w wyżej omówionym rozwiązaniu. Ze względu na stosowanie szyn typu tramwajowego (rowkowych) komory szynowe w płytach prefabrykowanych mają większy wymiar.
Szyny typu tramwajowego na placu budowy
Komory płyt, analogicznie jak w powyżej, pokrywa się np. preparatem SIKADUR, który stanowi bazę dla późniejszego wypełnienia masą zalewową.
Płyty prefabrykowawane
Płyty prefabrykowane z kanałem technicznym
Płyty prefabrykowane ułożone na podtorzu - komory pokryte preparatem (kolor zielony)
Przed umieszczeniem szyn w komorach prefabrykatów są one impregnowane substancją antykorozyjną i stanowiącą bazę dla kleju mocującego wypełnienia komorowe. Końców szyn nie pokrywa się preparatem ze względu na przygotowanie do spawania.
Szyny zabezpieczone antykorozyjnie
Następnie z obydwu stron szyjek umieszcza się i przykleja odpowiednio wyprofilowane betonowe bloczki komorowe. Pełnią one rolę wypełnienia wolnej przestrzeni.
Betonowe bloczki komorowe
Bloczki komorowe po stronie rowka szyny
Bloczki komorowe po stronie główki szyny
Spoina klejenia bloczka do szyjki szyny
Kolejnym krokiem jest umieszczenie toków szynowych w komorach prefabrykatów, na następnie zalanie wolnych przestrzeni masą zalewową taką jak na przykład preparat ICOSIT 340/45, która zapewnia izolację wibroakustyczną oraz zapewnia ciągłe, elastyczne podparcie i zamocowanie szyny w komorze płyty torowej. Preparat ten jest elastycznym, o wysokiej sprężystości powrotnej, dwuskładnikowym materiałem na bazie poliuretanów. Umożliwia precyzyjne ustawienie szyn. Jest aplikowany w postaci płynnej, twardnieje bezskurczowo, dzięki czemu kształt materiału dostosowuje się idealnie do podłoża. Charakteryzuje się doskonałymi właściwościami izolacyjnymi, które eliminują powstawanie prądów błądzących.
W celu zapewnienia przestrzeni na elastyczną masę zalewową pomiędzy stopą szyny, a dnem komory szynowej prefabrykatu, stosuje się specjalne elastyczne podkładki szynowe dystansowe.
Szczeliny dylatacyjne między płytami na obszarze komór szynowych wypełnia się pianką poliuretanową.
Toki szynowe umieszczone w komorach prefabrykatów
Elastyczna podkładka dystansowa pod stopą szyny zapewniająca przestrzeń na wypełnienie masą zalewową
Toki szynowe ustabilizowane w komorach prefabrykatów
Pojemniki z masą zalewową - żywicą
Przestrzenie wypełnione masą zalewową - żywica podczas "wiązania"
Widok komory szynowej prefabrykatu, ułożonej szyny z blokami komorowymi i wypełnienie masą zalewową
Gotowa nawierzchnia
Kanały odwadniające w płytach prefabrykowanych
Płyty prefabrykowane z puszkami instalacji elektrycznej (punkt powrotny)