transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Przykładowe bezpodsypkowe technologie budowy nawierzchni torowej > Nawierzchnia z wykorzystaniem stalowych koryt dla toków szynowych (most)

Ze względu na niedostateczny stan techniczny mostu Grunwaldzkiego w Krakowie, władze Miasta zdecydowały się na przeprowadzenie i remontu obiektu w celu wydłużenia jego eksploatacji o około 10 lat przed ostatecznym wyburzeniem i budową nowej przeprawy. W ramach remontu mostu podstawowym zadaniem prac inżynieryjnych było jego wzmocnienie w tym przede wszystkim wzmocnienie płyty mostu. 
Środkiem przeprawy przebiega dwutorowa trasa tramwajowa, a po bokach pasy ruchu samochodowego i rowerowego oraz dla pieszych.


Most Grunwaldzki w Krakowie - rok budowy 1972

W omawianej inwestycji zdecydowano sie na zastosowanie mocowania toków szynowych w specjalnych stalowych korytach o przekroju "U" zalanych w konstrukcji żelbetowej, stanowiącej nadbudowę dotychczasowej, wyeksploatowanej konstrukcji tej budowli inżynierkiej.   


Rozbiórka dotychczasowej nawierzchni

Po oczyszczeniu górnej konstrukcji mostu do powierzchni górnej płyty mostu, w płycie tej zakotwiono pręty zbrojeniowe - kotwy, w kształcie odwróconej litery L, które stanowią bazę dla dalszej, nowej konstrukcji.

 
Pręty kotwowe zakotwione w płycie mostu

Następnie na tak przygotowanych kotwach ułożone zostały specjalne koryta stalowe, stanowiące podporę dla toków szynowych. Każde koryto posiada śruby regulacyjne do wypoziomowania. 

   
Koryta stalowe dla szyn - na fot. 3 wskazane śruby do poziomowania

Powyższe profile układa się na przygotowanych wcześniej kotwach i reguluje poprzez wspomniane śruby. Końce sąsiednich koryt spawa się, zapewniając jeden długi ciąg. 
Następnie układa się kolejne warstwy zbrojenia podbudowy torów.

 
Koryta w trakcie układania i poziomowania

Pręty kotwowe są osadzane w płycie mostu za pomocą masy z żywicy epoksydowej.


Pojemniki z żywicą epoksydową

   
Układanie zbrojenia poziomego i spawanie koryt 

 
Spoiny spawalnicze łączące koryta (1) i szlifowanie spoin (2)

   
 
Układanie kolejnych zbrojeń

 
Zespawane koryta pod toki szynowe i zbrojenia

Na pozostałym obszarze płyty mostu, czyli pomiędzy powyższym zbrojeniem nawierzchni torowej i jezdni, a krawężnikiem układa się siatki prefabrykowane stalowe zgrzewane wykonane prętów zbrojeniowych.

   
Gotowe stalowe siatki zgrzewane z prętów zbrojeniowych

 
Układane siatki zgrzewane jako zbrojenia betonu

 
Osadzone kotwy do podwieszenia siatek zbrojeniowych (1) i siatki podwieszone do kotew (2)


Wiodk na zbrojenie i szalunek końcowy nadbudowy płyty mostu 


Oczyszczanie płyty mostu sprężonym powietrzem po ułożeniu zbrojenia


Kolejnym etapem jest zalanie zbrojenia betonem.

     
Samochody z pompami i wysięgnikami umożliwiającymi transfer na odległość mieszanki dostarczanej z betoniarek

      
    
Wylewanie betonu
  
   
Zraszacze utrzymujące odpowiednie parametry wilgotności dla tężejącego betonu (1) i wylany tężejący beton (2)

W celu zapewnienia prawidłowej wytrzymałości betonu oraz uniknięcia wystąpienia pęknięć, na czas wiązania musi być on sezonowany poprzez zapobieganie nadmiernej utraty wilgoci z jego powierzchni. W omawianej inwestycji wylana płyta betonowa została pokryta materiałem izolacyjnym z geowłókniny z zastosowaniem automatycznego zraszania.

 
Wylany beton pokryty materiałem izolacyjnym i polewany wodą 

   
Gotowa nawierzchnia żelbetonowa nadbudowy płyty mostu i koryta stalowe dla toków szynowych

 
Koryta stalowe po oczyszczeniu z resztek betonu, naniesionego podczas wylewania


Szyny typu tramwajowego dostarczone na plac budowy do ułożenia w korytach płyty mostu

 
Szlifowanie powierzchni płyty żelbetonowej

 
Szyny ułożone wzdłuż koryt stalowych - przygotowanie do zabudowy

   
Pracownik pokrywa stopki i szyjki szyn materiałem gruntującym (primer)

 
Szyny zespawane termitowo - po rozbiciu formy spawalniczej (1) i po wyszlifowaniu spawu (2)

Więcej informacji o spawaniu termitowym szyn - tutaj oraz w dalszej części niniejszego opisu.

Kolejnym etapem jest montaż betonowych bloczków komorowych w komorach szynowych. Bloczki przyklejane są do szyjek szyn z wykorzystaniem kleju epoksydowego i stanowią wypełnienie przestrzeni komór szynowych w celu zmniejszenia ilości masy zalewowej wykorzystywanej do ciągłego mocowania szyn.

   
Betonowe bloczki komorowe dostarczone na plac budowy (1, 2) i montaż w tokach szynowych (3)

   
Szyny ułożone nad korytami szynowymi i wklejone bloczki komorowe

Następnie szyny umieszcza się w korytach, opierając stopki na podkładkach dystansowych, zapewniających utrzymanie odległości pomiędzy stopkami, a płaszczyzną dna komory, tak by ta przestrzeń mogła być wypełniona elastyczną masą zalewową stanowiącą docelowo ciągłe, elastyczne podparcie szyn.  
Po ułożeniu w korytach, toki szynowe stabilizuje się drewnianymi klinami. Po takim przygotowaniu można przystąpić do zalewania koryt poliuretanową elastyczną masą zalewową.

 
Układanie toków szynowych w korytach


Toki szynowe pierwszego toru w korytach

 
Toki szynowe utrzymane we właściwej pozycji w korytach za pośrednictwem drewnianych klinów

Kolejnym etapem jest zalanie wolnej przestrzeni koryt poliuretanową, dwuskładnikową masą zalewową, która po zastygnięciu zapewni ciągłe, elastyczne podparcie i mocowanie toków szynowych.

   
Pojemniki z elastyczną, dwuskładnikową poliuretanową masą zalewową do zamocowania szyn w korytach, w systemie ciągłego elastycznego podparcia 


Zalewanie koryt masą zalewową

 
Toki szynowe po zalaniu ich masą zalewową (masa zalewowa wskazana strzałkami, A - przestrzeń pod stopką szyny wypełniana masą)

Kliknij tutaj i zobacz szczegółowe widoki wypełnienia masą zalewową na przykładzie innej inwestycji.


    
 
Pokrywanie płyty mostu papą izolacyjną

   
Wylewanie pierwszej warstwy bitumicznej w przestrzenie międzytokowe 

   
Wylewanie nawierzchni bitumicznej na obszarze jezdni 

   
Wylewanie warstwy ścieralnej jezdni i obszaru nawierzchni torowej



Widok zabudowy toków szynowych w przekroju


Poniższe fotografie przedstawiają montaż zbrojenia i profili łączeń dylatacyjnych płyty mostu.
Po wykończeniu tej strefy, zostaną na niej zamontowane przyrządy wyrównawcze dla kompensacji ruchów toków szynowych pomiędzy nawierzchnią płyty mostu, a nawierzchnią obszaru przyczółków. Kliknij tutaj i zobacz opis torowych przyrządów wyrównawczych.

   
Montaż zbrojenia i profili łączeń dylatacyjnych płyty mostu


Gotowa dylatcyja mostu i przyrząd wyrównawczy toku szynowego 

 
Zbrojenia po stronie przyczółków dla podbudowy nawierzchni torowej strefy przyrządów wyrównawczych

   
Podbudowy betonowe nawierzchni torowej strefy przyrządów wyrównawczych ze wskazaną instalacją odwodnieniową toków szynowych (1 i 2) oraz rury spustowe odwodnienia w przyrządzie wyrównawczym (3) 


Podbudowa betonowa strefy przyrządów wyrównawczych i dalsza część nawierzchni - tu z zastosowaniem płyt monolitycznych

Kliknij tutaj i zobacz opis budowy nawierzchni torowej w technologii prefabrykowanych płyt monolitycznych.

 
Przyrządy wyrównawcze i odcinki szyn łączących przygotowane do zabudowy

 
Pozostawione puste fragmenty koryt na końcach płyty pomostu w celu docelowego połączenia z szynami łączącymi przyrządów wyrównawczych

W kolejnym etapie przyrządy wyrównawcze spawa się z szynami łączącymi. Następnie szyny osadza się w końcowych strefach koryt płyty mostu i spawa z już zabudowanymi tam tokami szynowymi oraz mocuje z użyciem elastycznej masy zalewowej (jak opisałem wcześniej). Podstawy przyrządów wyrównawczych mocowane są do wcześniej przygotowanych, opisanych powyżej, podbudów betonowych. Z przeciwnej strony szyny łączeniowe łączy się z dalszym odcinkiem nawierzchni torowej. 

    
  
Spawanie termitowe szyn - przygotowana i uszczelniona forma (1), spawanie (2), rozbijanie formy (3), obcinanie nadlewu spawu (4)

Więcej informacji o spawaniu termitowym szyn - tutaj.



 
 
Przyrządy wyrównawcze zespawane z szynami łączącymi przed ich umieszczeniem w korytach i zespawaniu z tokami szynowymi już zabudowanymi w nawierzchni płyty pomostu

 
Opuszczanie toków szynowych z przyrządami wyrównawczymi do poziomu koryt


Przyrządy wyrównawcze w docelowym położeniu

 
Zamocowane przyrządy wyrównawcze i szyny łączące przez połączenia śrubowo-sprężyste i elastyczną masę zalewową oraz przygotowane szalunki do zalania tej strefy betonem

 
 
Strefa przyrządów wyrównawczych w zabudowie betonowej (1), po wylaniu warstwy bitumicznej (2) i warstwy ścieralnej jezdni (3)

Kolejne etapy to czyszczenie rowków szyn, szlifowanie główek szyn, wykończenie nawierzchni drogowej i pozostałe prace wykończeniowe.

 
 
Gotowa nawierzchnia