transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Przepisy, szkolenia i technika prowadzenia tramwajów > Przygotowanie pojazdu do jazdy

Przed wyjazdem na trasę motorniczy zobowiązany jest sprawdzić / wykonać poniższe zagadnienia. Ewentualne zauważone usterki zobowiązany jest zgłościć mistrzowi stacji obsługi oraz wpisać do książki usterek.

 
Książka usterek MPK SA w Krakowie




W związku z różnorodnością eksploatowanych tramwajów przez przewoźników poniższy opis ogólnie przedstawia przygotowanie do jazdy nie wnikając w szczegóły dotyczące ścisłej procedury uruchamiania pojazdu:


1. Uruchomić wagon jeżeli nie ejst uruchomiony.

2. Podnieść odbierak prądu (pantograf) jeżeli jest w położeniu dolnym. W tym celu motorniczy powinien zwolnić linę pantografą i powoli podnieść pantograf popuszczajac sznur.
W przypadku wagonów z automatycznymi napędami odbieraków prądu należy użyć odpowiedniego łącznika znajdującego się w kabinie (na pulpicie lub w szafie aparatowej).

Kliknij aby powiększyć   
Lina pantografowa (105Na)


Kliknij aby powiększyć   
Przyciski sterowania pantografem (204WrAs)



3. Sprawdzić oznaczenie składu (komplet tablic kierunkowych).

4. Sprawdzić czy jest nastawiacz do manualnej zmiany zwrotnic oraz gaśnice.

  Nastawiacz do ręcznego przestawiania zwrotnic


5. Sprawdzić czy elektromagnetyczne hamulce szynowe swobodnie wiszą nad szynami ok. 10 mm nad główką szyny.

Kliknij aby powiększyć   
Elektromagnetyczny hamulec szynowy



6. Sprawdzić stan poszycia zewnętrznego.

7. Sprawdzić poprawność połączeń międzywagonowych (sprzęgi i kable).

8. Sprawdzić odbieraki prądu - czy nie są przechylone i czy ślizgi są jedolite na całej długości (bez wyszczerbień),

Kliknij aby powiększyć       
Odbierak prądu (pantograf) i zbliżenie na ślizgacz



9. Sprawdzić poprawność wskazań kontrolek, wskaźników i położenia przełączników na pulpicie. Jeżeli pojazd wyposażony jest w funkcję testu lampek sygnalizacyjnych należy taki test przeprowadzić.

10. Ustawić parametry wydruku dla kasowników. Po ustawieniu kasowników należy sprawdzić poprawność wydruków w kasownikach. Należy również pamiętać, aby sprawdzić przed wyjazdem, czy kasowniki są odblokowane.
Jeżeli pojazd wyposażony jest w wyświetlacze elektroniczne należy ustawić na nich odpowiednie informacje o trasie.

Kliknij aby powiększyć    
Sterownik kasowników R&G


 
Sterownik kasowników i informacji trasowej FZG 400 oraz R&G



11. Sprawdzić sterowanie drzwiami, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, dzwonek, wycieraczka, itp.

12. Ustawić lusterka wsteczne. Lusterka w zależności od wyposażenia wagonu mogą być ustawiane ręcznie lub posiadają automatyczne mechanizmy do regulacji ich położenia. W drugim przypadku na pulpicie sterowniczym zamontowane są manipulatory do ustawiania kątów odbicia lusterek.
Nowoczesne wagony są wyposażone w możliwość automatycznego wychylania i chowania ramion lusterkowych.


Kliknij aby powiększyć 
Lusterko złożone (NGd99)


13. Po ruszeniu sprawdzić działanie hamulców służbowych.