transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Przepisy, szkolenia i technika prowadzenia tramwajów > Sterowanie jazdą

W zależności od typu wagonów sterowanie jazdą może być realizowane poprzez nożne lub ręczne nastawniki:

 
Dłoń na nastawniku jazdy z czuwakiem 


Kliknij aby powiększyć   
Przyciski nożne czuwaka, hamulca i rozruchu




1) Rozruch

a. Podczas rozruchu należy przyspieszać płynnie i łagodnie.

b. Żądaną prędkość jazdy należy osiągnąć w możliwie najkrótszym czasie jednak tak, by przyspieszanie nie było uciążliwe dla pasażerów.

c. Należy unikać wielokrotnego załączania i wyłączania rozruchu.

d. Rozruch można prowadzić do prędkości na jaką pozwalają warunki techniczne, ruch innych użytkowników i przepisy.



2) Wybieg

a. Jazda z wybiegu powinna stanowić możliwie najdłuży czas odległości między rozruchem i hamowaniem - conajmniej 1/3 odcinka trasy między zatrzymaniami.

b. Podczas wybiegu silniki trakcyjne nie są zasilane więc ograniczone jest do minimum zużycie energii elektrycznej (jazda ekonomiczna).



3) Hamowanie służbowe

a. Hamowanie podobnie jak i rozruch należy przeprowadzać możliwie najłagodniej. Najpierw należy ustawić nastawnik na najsłabszych pozycjach hamowania, a wraz ze zmniejszaniem prędkości ustawiać na dalsze pozycje, aż do wyhamowania.

b. Rozpoczęcie hamowania należy uzależnić od:
    - prędkości,
    - obciążenia tramwaju (ilości pasażerów),
    - przyczepności zestawów kołowych,
    - stanu technicznego pojazdu,
    - przebiegu torowiska (wzniesienia, zakręty, spadki).

c. W przypadku wystąpienia poślizgu w wagonach niewyposażonych w systemy antypoślizgowe (piasecznice, ABS) należy przerwać hamowanie i ponownie je załączać pulsacyjnie. W pojazdach z w/w systemami poślizg powinien być automatycznie na bieżąco likwidowany.
Przy zablokowaniu się kół podczas hamowania należy natychmiast zmneijszyć siłe hamującą w celu zluzowania hamulców, a następnie ponownie rozpocząć hamowanie.


Kliknij aby powiększyć  Wąż i dysza piasecznicy przed kołem 


d. Zawsze przy hamowaniu należy zachować tak zwany "margines bezpieczeństwa" na wypadek awarii układu hamulca służbowego. W związku z takim ryzykiem hamowinie należy rozpoczynać hamowanie kilka metrów wcześniej niż wynosi droga hamowania.




4) Hamowanie nagłe, awaryjne lub bezpieczeństwa

a. Powinno być stosowane tylko w sytuacji jak najszybszej konieczności zatrzymania tramwaju, aby do minimum skrócić drogę hamowania.