Przepisy, szkolenia i technika prowadzenia tramwajów > Sterowanie jazdą
W zależności od typu wagonów sterowanie jazdą może być realizowane poprzez nożne lub ręczne nastawniki:
Dłoń na nastawniku jazdy z czuwakiem
Przyciski nożne czuwaka, hamulca i rozruchu
1) Rozruch
a. Podczas rozruchu należy przyspieszać płynnie i łagodnie.
b. Żądaną prędkość jazdy należy osiągnąć w możliwie najkrótszym czasie jednak tak, by przyspieszanie nie było uciążliwe dla pasażerów.
c. Należy unikać wielokrotnego załączania i wyłączania rozruchu.
d. Rozruch można prowadzić do prędkości na jaką pozwalają warunki techniczne, ruch innych użytkowników i przepisy.
2) Wybieg
a. Jazda z wybiegu powinna stanowić możliwie najdłuży czas odległości między rozruchem i hamowaniem - conajmniej 1/3 odcinka trasy między zatrzymaniami.
b. Podczas wybiegu silniki trakcyjne nie są zasilane więc ograniczone jest do minimum zużycie energii elektrycznej (jazda ekonomiczna).
3) Hamowanie służbowe
a. Hamowanie podobnie jak i rozruch należy przeprowadzać możliwie najłagodniej. Najpierw należy ustawić nastawnik na najsłabszych pozycjach hamowania, a wraz ze zmniejszaniem prędkości ustawiać na dalsze pozycje, aż do wyhamowania.
b. Rozpoczęcie hamowania należy uzależnić od:
- prędkości,
- obciążenia tramwaju (ilości pasażerów),
- przyczepności zestawów kołowych,
- stanu technicznego pojazdu,
- przebiegu torowiska (wzniesienia, zakręty, spadki).
c. W przypadku wystąpienia poślizgu w wagonach niewyposażonych w systemy antypoślizgowe (piasecznice, ABS) należy przerwać hamowanie i ponownie je załączać pulsacyjnie. W pojazdach z w/w systemami poślizg powinien być automatycznie na bieżąco likwidowany.
Przy zablokowaniu się kół podczas hamowania należy natychmiast zmneijszyć siłe hamującą w celu zluzowania hamulców, a następnie ponownie rozpocząć hamowanie.
Wąż i dysza piasecznicy przed kołem
d. Zawsze przy hamowaniu należy zachować tak zwany "margines bezpieczeństwa" na wypadek awarii układu hamulca służbowego. W związku z takim ryzykiem hamowinie należy rozpoczynać hamowanie kilka metrów wcześniej niż wynosi droga hamowania.
4) Hamowanie nagłe, awaryjne lub bezpieczeństwa
a. Powinno być stosowane tylko w sytuacji jak najszybszej konieczności zatrzymania tramwaju, aby do minimum skrócić drogę hamowania.