transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Napędy trakcyjne rezystancyjne (oporowe) > Połączenia elektryczne silników trakcyjnych

W tramwajach z napędem rezystancyjnym stosowane są silniki szeregowe prądu stałego. W wagonie czterosilnikowym, w którym w danym wózku napędnym znajdują się dwa silniki trakcyjne są one połączone elektrycznie ze sobą w grupę szeregowo. W wyniku tego każdy z nich zasilany jest przy jeździe bezoporowej połową wartości napięcia z sieci trakcyjnej. Czyli jeżeli zasadnicze napięcie sieciowe wynosi 600 V to silniki zasilane są napięciem 300 V.

W zależności od typu wagonu powyżej opisane grupy silników w zależności od fazy rozruchu mogą być połączone szeregowo lub równolegle.
Jeżeli tramwaj posiada układ przełączania połączeń grup silników (np. 105Na) to w początkowej fazie rozruchu silniki są szeregowo (jazda szeregowa) co pozwala uzyskać większy moment rozruchowy natomiast w dalszej fazie rozruchu następuje przełączenie na układ szeregowo-równoległy (jazda równoległa), czyli dwie grupy silników szeregowych zostają połączone w układ równoległy. Takie połączenie daje z kolei mniejszy moment rozruchowy, ale większe przyspieszenie. W tramwajach 105N, które nie miały przełączalnego układu grup silników, dwie grupy szeregowe silników były na stałe połączone równolegle, co powodowało większe zużycie energii w początkowej fazie rozruchu.


Schemat połączeń silników trakcyjnych


Przełączanie układu grup silników realizują styczniki grup silników.