Tabor tramwajowy > Oznaczenia osi w tramwajach
Mimo, że w tramwajach stosowane są często odmienne podwozia niż te stosowane w pojazdach kolejowych to system oznaczania układu osi jest analogiczny w stosunku do tego obowiązującego w pojazdach kolejowych - zobacz. Podwozia tramwajów, w których zastosowane są układy z kołami niezależnymi (czyli bez stosowania klasycznej osi) klasyfikuje się jako odpowiedniki klasycznych zestawów kołowych.
Literami oznacza się ilość osi napędne:
A - jedna oś
B - dwie osie
Cyframi oznacza się ilość osi tocznych (nienapędne):
1 - jedna oś
2 - dwie osie
Oprócz powyższych stosuje się:
o - każda z osi (kół) napędnych jest napędzana przez osobny silnik (indywidualny napęd osi),
' - symbol oznacza, że osie znajdują się w wózkach,
oraz dodatkowe symbole pozwalające na prawidłowy odczyt konfiguracji podwozia.
Poniżej zamieszczone są widoki pojazdów z uproszczonymi schematami układów napędowych i opisem układu osi. Kliknij - tutaj i zapoznaj się z opisem budowy podwozi oraz zespołów napędowych tramwajowych.
Legenda oznaczeń
Bo
Tramwaj ostojnicowy z dwoma osiami napędzanymi indywidualnie
Bo'Bo' + Bo'Bo'
Skład wagonów z dwoma dwuosiowymi wózkami, z indywidualnym napędem osi w każdym
Bo'2'2'Bo'
Wagon trójczłonowy - dwuosiowy wózek napędny z indywidualnym napędem osi, dwa dwuosiowe wózki toczne i wózek napędny z indywidualnym napędem osi
B'2'B'
Wagon trójczłonowy - dwuosiowy wózek napędny z grupowym napędem kół, dwuosiowy wózek toczny, dwuosiowy wózek napędny z grupowym napędem kół
B'2'B'
Wagon trójczłonowy - dwuosiowy wózek napędny z grupowym napędem osi, dwuosiowy wózek toczny, dwuosiowy wózek napędny z grupowym napędem osi
Bo'2'Bo'
Wagon trójczłonowy - dwuosiowy wózek napędny z indywidualnym napędem osi, wózek toczny, dwuosiowy wózek napędny z indywidualnym napędem osi
A'A'A'A'A'
Wagon czteroczłonowy - jednoosiowe wózki z indywidualnym napędem kół