Rozjazdy i skrzyżowania torowe > Rozjazdy nakładkowe
Rozjazdy nakładkowe stosuje się w czasie remontów odcinków tras. Rozjazd taki umożliwia przejazd z jednego toru na przeciwny dla tramwajów dwukierunkowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zachować kursowanie komunikacji tramwajowej do samego miejsca wyłączenia ruchu (fragmentu remontowanego).
Tramwaj podczas oczekiwania na przystanku i po przejechaniu rozjazdu nakładkowego
Rozjazd nakładkowy to rodzaj przejścia zwrotnicowego ze zwrotnicą, krzyżownicą, szynami łączącymi i pochylniami szynowymi (rampami), który przykręca się na istniejącą nawierzchnię torową bez jej naruszania. Po zakończeniu remontu wystarczy zdementować rozjazd nakładkowy i przywrócić ruch po istniejących torach.
Pochylnie szynowe (rampy) nałożone na istniejący tor
Tramwaj zjeżdżający po przeciwnych pochylniach szynowych (rampach) na tor właściwy
W rozjazdach nakładkowych stosuje się zwrotnice z napędem sprężynowym, który utrzymuje położenie iglic dla kierunku zwrotnego. Na czas przejazdu tramwaju zestawy kołowe napierając na iglice przestawiają je, umożliwiając wjazd na tor końcowy, po czym mechanizm sprężynowy samoczynnie przestawia iglice do położenia zasadniczego, umożliwiając tramwajowi wjazd w przeciwnym kierunku na tor przeciwny.
Zwrotnica w położeniu zasadniczym (na tor zwrotny)