transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Sterowanie zwrotnicami > Sterowanie zwrotnicami - ręczne

W celu przestawienia zwrotnicy ręcznie motorniczy powinien zatrzymać pociąg tramwajowy, zabezpieczyć go przed przypadkowym ruszeniem, wysiąść z kabiny i zmienić nastawiaczem położenie iglic, stojąc przy tym przodem do czoła pojazdu. Mechanizm zwrotnicowy posiada w pokrywie skrzyni otówr z gniazdem, w którym umieszcza się koniec nastawiacza w celu przełożenia zwrotnicy. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie gniazda nastawiacza w ramach wyprofilowania w szynie oporowej lub odbojnicy zwrotnicy. Wtedy nastawiaczem wywiera się siłę bezpośrednio na iglicę powodując jej przełożenie. Stałe połączenie iglic przez cięgna mechanizmu napędu zwrotnicowego powoduje, że przestawienie jednej iglicy, jednocześnie przestawia iglicę przeciwległą.

 
Nastawiacz ręczny (tzw. zwrotnik)

 
Gniazdo nastawiacza w skrzyni napędu zwrotnicowego

 

 
Gniazdo w opornicy zwrotnicy i przeładanie zwrotnicy ręcznym nastawiaczem

W zagranicznych sieciach tramwajowych poza powyższymi rozwiązaniami można również spotkać układy analogiczne jak np. w kolejnictwie z zastosowaniem ręcznych napędów zlokalizowanych po zewnętrznej stronie rozjazdów.


Rozjazd typu kolejowego z ręcznym napędem mechanicznym ciężarowym - zwrotnikiem



Gniazdo dla ręcznego nastawiacza po zewnętrznej stronie zwrotnicy