transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Sterowanie zwrotnicami > Sterowanie zwrotnicami - systemy radiowe

W omawianym systemie sterowania do transmisji rozkazów dotyczących przestawiania zwrotnicy wykorzystywane są fale radiowe. W pojazdach oraz w infrastrukturze zamontowane są anteny radiowe, które odpowiednio komunikują się wzajemnie, przesyłając rozkazy dotyczące sterowania zwrotnicami. 
W zależności od zaawansowania systemu zwrotnice mogą być przekładane na skutek działania prowadzącego tramwaj lub w pełni automatycznie na postawie zaprogramowanej trasy przejazdu.

 
Nadajnik radiowy na pulpicie (Katowice)



Antena radiowa w strefie podwozia tramwaju (Warszawa)


Kliknij aby powiększyć   
Odbiornik radiowy (zaznaczony), szafa ze sterownikami i sygnalizator zwrotnicowy (Katowice)

 

 
Anteny radiowe przy torze (Warszawa)


Przełącznik zwrotnicowy na pulpicie (Warszawa)

Motorniczy ustawiając przełącznik zwrotnicowy na pulpicie sterowniczym w wybraną pozycję, powoduje, że antena (nadajnik) zainstalowana w pojeździe wysyła zakodowany rozkaz drogą radiową dotyczący żądanego kierunku jazdy. Przykładowo w Warszawie i w Łodzi zastosowany jest system radiowy o dwukierunkowej łączności, w częstotliwości 2,4 GHz.

Poniższa fotografia przedstawia panel zabudowany w kabinie motorniczego, który umożliwia ręczne wydanie żądania (rozkazu) przestawienia zwrotnicy jak również wprowadzenia kodu trasy, na podstawie ktróego zwrotnice przestawiają się automatycznie zgodnie z przebiegiem trasy. 

 
Panel sterowania zwrotnicami - VETRA (Łodź)

Sterowniki systemu radiowego mogą być skomunikowane z komputerami systemu informacji liniowej (pasażerskiej), skąd pobierają informację o trasie przejazdu i odpowiednio sterują zwrotnicami na poszczególnych rozjazdach.


Elementy systemu sterowania i blokady zwrotnicy (Warszawa)
A - antena - odbiera rozkaz z tramwaju
B - obwody torowe blokady zwrotnicy - wykrycie zajętości toru
C - antena - odbiera sygnał wyjazdu z rozjazdu


W Warszawie informacja o kierunku ustawienia iglic zwrotnicy oraz zablokowaniu zwrotnicy wyświetlana jest na jednokomorowym sygnalizatorze zwrotnicowym.

   
Sygnalizator zwrotnicowy (Warszawa)



Obrazy sygnałowe na sygnalizatorach zwrotnicowych (Warszawa)


W ramach systemów sterowania radiowego stosowane są również typowe dwu lub tójkomorowe sygnalizatory zwrotnicowe.