transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Budowa taboru > Układy smarowania obrzeży kół

Układ smarowania obrzeży kół służy ograniczeniu ścierania (zużywania) się obrzeży kół oraz główek szyn do czego dochodzi szczególnie na łukach torowych w tym po rozjazdach, gdy koła nabiegają obrzeżami na główki szyn w kierunku poprzecznym. Dzięki temu systemowi następuje również zmniejszenie emisji hałasu od jadącego tramwaju.
Smarowanie obrzeży polega na wytryskiwaniu z dysz specjalnego smaru na obracające się koła. Dysze znajdują się i skierowane są precyzyjnie na strefę obrzeży kół jezdnych.
W związku z tym, że koło tramwajowe porusza się często po szynach rowskowych to stosuje się dwustronny układ marowania obrzezy. Rozwiązanie to polega na tym, że środek smarny natryskiwany jest na wewnętrzną jak i zewnętrzną stronę obrzeża.

 


Schemat dwustronnego układu natrysku smaru

 

Kliknij aby powiększyć   Dysze smarowania obrzeża przy kole

Kliknij aby powiększyć  Zbiornik smaru smarowania obrzeży

Kliknij aby powiększyć  Moduł z urządzeniami sterowniczymi (sprężarka + sterowanie)


Poza układami smarowania obrzeży w pojazdach stosuje się również układy smarowania zabudowane w torach - zobacz opis.