transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Układy oparcia i prowadzenia nadwozi > Oparcie nadwozia bezbujakowe z wykorzystaniem pierścienia o dużej średnicy

Poniżej przykład wózka skrętnego tramwaju wysokopodłogowego z grupowym napędem osi i widocznymi sprężynami II stopnia uspreżynowania oraz pierścieniem mocującym pod nadwoziem. Duża średnica pierścienia powoduje, że przenosi on obciążenia pionowe, poziome oraz realizuje obrót wózka. Warto zauważyć również, że pierścień podtrzymuje kanał doprowadzenia powietrza do chłodzenia silnika trakcyjnego.

      
Sprężyny naciskowe podwójne i pierścień obrotu pod nadwoziem (opis na 2 powiększeniu)

Podłużny i poprzeczny ruch wózka względem pierścienia jest ograanicozny przez zespół odbijaków.

   
Układ odbijaków prowadzenia wózka (opis na 1 powiększeniu)

Powyższe układy można spotkać w tramwajach produkowanych w drugiej połowie XX wieku przez producentów austriackich i niemieckich - na przykład w wagonach typu: E1, E2, E6, GT6, GT8, T4.
W wagonach przegubowych przez podobny układ pierścienia na wózku wsparty jest przegub międzyczłonowy (system Jacobsa).


Pierścienie przegubu międyczłonowego powiązane z oparciem na wózku

Zobacz opis połączeń międzyczłonowych - tutaj.