transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Opisy budowy poszczególnych modeli tramwajów > Wagon typu TW6000

Wagony typu TW6000 wyprodukowane zostały w ilości 260 w latach 1976-1993 dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Hannoverze - ÜSTRA. Producentem pierwszej setki wagonów były zakłady DÜWAG, przy współpracy z firmami Kiepe Elektrik i AEG (obecnie SIEMENS). Pozostałe 160 sztuk zostało wyprodukowanych przez zakłady Linke-Hofmann-Busch.

W 2000 roku 70 pojazdów z Hannoveru zostało zakupionych przez BKV (Budapesztańskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne), gdzie są eksploatowane po dzień dzisiejszy.

  Wagon 1547



Budowa i napęd

TW6000 to pojazdy trójczłonowe wsparte łącznie na 4 dwuosiowych wózkach. Wózki posiadają podwójne usprężynowanie w postaci wkładek amortyzacyjnych klinowych pomiędzy kadłubami łożysk osiowych (maźnicami), a ramą wózka (I stopień usprężynowania) oraz sprężynami stalowymi pomiędzy ramą wózka i belką bujakową (II stopień usprężynowania), połączoną czopem skrętu z nadwoziem wagonu.
Wózki skrajne, podpierające człony skrajne są napędowe. Zespoły napędowe każdego z nich składają się z elektrycznego silnika trakcyjnego prądu stałego typu: AEG ABS 3320 o mocy 217 kW ulokowanego podłużnie między osiami. Na obu końcach silnika znajdują się jednostopniowe przekładnie osiowe, przez które moment obrotowy przenoszony jest na zestawy kołowe.
Przełożenie przekładni wynosi 1: 5,625. Każdy silnik napędza 2 osie (napęd grupowy).

Wózki środkowe są wózkami tocznymi typu "Jacobsa" - zlokalizowane są pod przegubami międzyczłonowymi.


Omawiane tramwaje przystosowane są do zasilania z napowietrznej sieci trakcyjnej napięciem znamionowym 600 V prądu stałego. Energia elektryczna odbierana jest przez nożycowy odbierak prądu znajdujący się na skraju dachu członu środkowego.
Napęd tramwaju realizowany jest przez dwa przekształtniki trakcyjne prądu stałego w systemie tranzystorów GTO. Tramwaje przystosowane są do rekuperacji energii podczas hamowania do sieci trakcyjnej. W przypadku braku możliwości odebrania energii przez sieć trakcyjną, energia z hamowania prądnicowego wytracana jest na rezystorach hamowania, które znajdują się na dachu pojazdu (człony skrajne).


Wnętrze pojazdu
Tramwaje serii TW6000 przystosowane są do jazdy dwukierunkowej przez co w obu członach skrajnych są kabiny sterownicze, a drzwi pasażerskie znajdują się po obu stronach nadwozia naprzeciw siebie. Zaprojektowano je z myślą o obsłudze linii typowo tramwajowych jak również mogących korzystać z przystanków z wysokimi peronami. Z tego właśnie powodu posiadają one automatycznie chowane stopnie drzwiowe, które podczas eksploatacji na liniach z wysokimi peronami wyrównują poziom podłogi do poziomu peronów (jednakowy poziom). Podczas wymiany pasażerów na liniach z niskimi peronami schody zostają automatycznie rozłożone tuż przed otwarciem drzwi, a schowane po ich zamknięciu.

  Stopnie drzwiowe rozłożone

  Stopnie drzwiowe schowane

  Stopnie drzwiowe schowane





Łącznie w pojeździe znajduje się 10 drzwi - po 5 na stronę. Każde drzwi są dwuskrzydłowe, harmonijkowe z elektrycznym napędem.
Sterowanie drzwiami realizuje motorniczy. Na barierkach i ścianach zewnętrznych zainstalowane są przyciski do indywidualnego otwierania drzwi przez pasażerów.
Wszystkie drzwi zabezpieczone są fotokomórkami uniemożliwiającymi przytrzaśnięcie pasażerów podczas wsiadania / wysiadania. Gdy w drzwiach nie ma nikogo załącza się sygnał ostrzegawczy i drzwi zamykają się automatycznie.
Otwarcie drzwi z obu stron pojazdu nie jest możliwe jednocześnie.

  Boczna ściana wagonu


We wnętrzu zainstalowane są siedzenia kubełkowe w układzie 1+1 i 2+1. Ciągłość podłogi na łączeniach członów realizują pomosty obrotowe. Okna w ścianach bocznych posiadają części przesuwne na 2/3 wysokości

  Wnętrze wagonu


Omawiane wagony przystosowane są do jazdy wielokrotnej. Do łączenia w składy służą półautomatyczne sprzęgi, które realizują jednocześnie połączenie mechaniczne i elektryczne. W składy połączone mogą być maksymalnie 4 wagony.

  Sprzęg osłonięty



Dane techniczne:


    - Producent: Duwag / Linke Hofmann
    - Lata produkcji: 1976 - 1993
    - Układ osi: B' + 2' + 2' + B'
    - Napięcie zasilania: 600 V
    - Ilość pantografów: 1
    - Ilość członów: 3
    - Ilość kabin: 2
    - Typ silnika: AEG ABS 3320
    - Ilość silników: 2
    - Moc jednego silnika: 217 kW
    - Moc ciągła: 434 kW
    - Rodzaj rozruchu: tyrystorowy GTO
    - Przyspieszenie z obciążeniem: 1,1m/sek2
    - Opóźnienie hamowania nagłego: 3m/sek2
    - Hamowanie: elektrodynamiczne, tarczowe, szynowe
    - Masa własna: 38 Mg
    - Całkowita długość: 28280 mm
    - Szerokość: 2400 mm
    - Rozstaw osi w wózkach: 1800 mm
    - Rozstaw wózków: 6400 mm
    - Średnica kół: 730 mm
    - Wysokość bez pantografu: 3310 mm
    - Ilość miejsc stojących / siedzących: 104 / 46
    - Drzwi pasażerskie: 2 x 5 dwuskrzydłowych, harmonijkowych
   
- Jazda ukrotniona: tak (max. 4 wagony)