Fotowycieczka po ALSTOM KONSTAL SA w Chorzowie (rok 2004)
Historia zakładu Alstom Konstal SA sięga XIX wieku. Powstał w roku 1864 przy Hucie Królewskiej w Chorzowie i trudnił się produkcją osprzętu kolejowego, a później wagonów towarowych.
W 1947 zakład zaczął funkcjonować pod nazwą Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "KONSTAL" i stał się jedynym producentem tramwajów na terenie Polski. Z tej fabryki wywodzą się jakże znane wszystkim słynne wagony n-ki, trzynastki, stodwójki, stopiątki, itd.
Od lat 80 zakład miał coraz to gorsze powodzenie w związku z pogarszającą się sytuacją ekonomiczną w kraju. Przemiany polityczne doprowadziły do załamania krajowego rynku produkcji tramwajowej i sytuacja zakładu w latach 90 XX wieku była bardzo opłakana.
Wybawieniem dla Konstalu było przejęcie, go przez brytyjsko-francuski koncern GEC ALSTHOM (obecnie ALSTOM).
Koncern zainwestował w fabrykę duże pieniądze znacząco poprawiając jej kondycję produkcyjną. Do zakładu wprowadzono nowoczesne maszyny do produkcji środków transportu szynowego.
Złożeniem koncernu ALSTOM było uczynienie z Konstalu zakładu produkującego tabor dla Polski. Nowoczesne technologie, przystępne ceny i trwałość produktów spółki akcyjnej ALSTOM KONSTAL miały podbić rynek Polski. Jednak w związku ze nadal panującą nienajlepszą sytuacją finansową w kolejnictwie, jak również w zakładach komunikacji miejskiej oczekiwania koncernu nie do końca się spełniły.
Obecnie ALSTOM Konstal przygotowany jest do produkcji dowolnych pojazdów szynowych z oferty ALSTOMu. Na bieżąco oferuje swoje produkty dla przedsiębiorstw komunikacyjnych w Polsce jednak z powodu znikomej ilości zamówień w Konstalu wytwarzane są podzespoły jak i całe wagony głównie dla zachodniej Europy. Dla rynku polskiego Konstal oferuje unowocześnione wagony serii 105 oznaczane symbolem 105N2k/2000, które eksploatowane są w Warszawie i Gdańsku oraz wagony METROPOLIS dla warszawskiego metra.
ALSTOM KONSTAL SA to nowocześnie wyposażony zakład. Posiada między innymi nowoczesne narzędzia takie jak numerycznie sterowane wycinarki laserowe, wycinarki plazmowe i krawędziarki oraz śrutownice. Ponad to zakład posiada również nowoczesną spawalnię, ekologiczną komputerowo sterowaną lakiernię, hale do montażu białego, a co najważniejsze zespół wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników. To właśnie profesjonalizm załogi sprawił, że koncern ALSTOM zainteresował się wykupieniem Konstalu. Jak twierdzą pracownicy koncernu takich spawaczy jak w Polsce nie ma w żadnym kraju na świecie przez co duża część produkcji związanej ze spawaniem jest kierowana właśnie do zakładu w Chorzowie.
Ogólne zdjęcia z zakładu:
Wycinarka laserowa umożliwia precyzyjne wycinanie elementów z cienkich blach.
Komora wycinania laserem
Tu następuje automatyczne cięcie laserem zgodnie z ustawieniami wycinania zaprogramowanymi w komputerze sterującym (CAD)
Podajnik blach
Ułożone jedna na drugiej blachy są podawane kolejno za pomocą specjalnych podajników do komory cięcia.
Blachy przeznaczone do wycięcia podawane są góra. Dołem natomiast wracają blachy wycięte.
Proces cięcia
Głowica lasera porusza się zgodnie z CADowskimi ustawieniami w komputerze sterującym wycinarką.
Wycinarka plazmowa umożliwia precyzyjne wycinanie elementów z grubych blach.
Wycinarka plazmowa
Wycinanie maszyną sterowane jest z komputera na podstawie zaprogramowanego procesu cięcia (CAD)
Gruba blacha po wycięciu
Na drugim planie zdjęcia widoczna głowica do cięcia plazmowego.
Lakiernia:
Służy do lakierowania obiektów wielkogabarytowych takich jak konstrukcje stalowe wagonów.
Posiada bardzo dobre przewietrzanie z filtrami co powoduje szybką i skuteczną wentylację i filtrację oparów z farb lakierniczych.
Komora lakiernicza i schnięcia
Na zdjęciu z lewej strony widoczna jest komora lakiernicza, a po prawej stronie dopiero co wylakierowana konstrukcja wagonu.
Obiekty lakierowane są transportowane między komorą lakierniczą, a miejscem schnięcia, a następnie miejscem montażu za pomocą suwnic. ALSTOM KONSTAL posiada suwnicę sterowaną radiowo i umożliwiającą jazdę wielokierunkową.
Komora lakiernicza
W komorze znajduje się konstrukcja wagonu przeznaczona do lakierowania.
Hala montażu końcowego:
To miejsce, gdzie następuje tak zwany "biały montaż" czyli montowanie poszczególnych elementów wyposażenia.
Wagony Hcceerrs 330 Autotrasnsporter
To wagon czteroczłonowy przegubowy do przewożenia samochodów na dwóch poziomach. Produkt dla kolei niemieckich DB
Składy metra METROPOILIS
Produkt dla warszawskiego metra. Ostanie 2 składy z zamówionej serii są montowane i wkrótce pojadą do Warszawy.
Wagony 116Nd (Citadis 100)
Zdjęcia przedstawiają montaż jednego z 17 wagonów wyprodukowanych stoszesnastek dla Tramwajów Śląskich SA.
Inne zdjęcia z fabryki:
Ściana pojazdu kolejowego
Konstrukcja kabiny jednostki CORADIA LINT
Adres zakładu:
ALSTOM KONSTAL SA
ul. Katowicka 104
41-500 Chorzów - Polska
www.alstom.pl/konstal
Autror serwisu TRANSPORT SZYNOWY serdecznie dziękuje zakładowi ALSTOM KONSTAL SA w Chorzowie za umożliwienie poznania zakładu i wykonania fotografii.