Fotowycieczka SZT do Portu Lotniczego Kraków - Balice
25 maja 2006 roku po licznych komplikacjach uruchomione zostało kolejowe połączenie pomiędzy Centrum Krakowa (Dworzec Główny), a Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II w podkrakowskich Balicach (obecnie: Kraków Airport im Jana Pawła II).
Szlak kolejowy w Balicach
SZT SA109-009 na stacji Kraków-Balice
SZT SA101-001 na dworcu Kraków Główny
SZT SA133-004 w Mydlnikach
PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeprowadziły tymczasowy remont torowiska i infrastruktury, tak aby możliwe było kursowanie pociągów po trasie dotychczas eksploatowanej wyłącznie dla celów transportu towarowego, a dokładniej składów cystern z paliwem dla samolotów.
Szlak kolejowy do Balic przebiega około 200 metrów od Portu Lotniczego. Tymczasowy przystanek końcowy zlokalizowany został na terenie jednostki wojskowej, gdzie właśnie kończą się tory. Pomiędzy przystankiem końcowym, a Terminalem Lotniska kursuje specjalny autobus zsynchronizowany z przyjazdami / odjazdami pociągów. Przejazd autobusem jest w pełni bezpłatny.
Tablica na przystanku
Pierwsze dni połączenia nie należały do najszczęśliwszych. Problemy z wjazdem na teren wojskowy oraz liczne problemy z pojazdami spowodowały wiele negatywnych opinii na temat polskich kolei. Kolejnym felerem był zupełny brak informacji o połączeniu. Szynobusy jeździły tylko nikt o tym nie wiedział - szczególnie z pasażerów zagranicznych.
Dopiero po wielu interwencjach Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych rozwiesił wiele informacji o połączeniu. Ulotki i plakaty oraz rozkłady jazdy są dobrze zauważalne w rejonie dworca, na lotnisku, w hotelach oraz w samych pojazdach.
Oprócz tego na Dworcu Głównym informacje o połączeniu wyświetlane są na tablicach świetlnych w językach: polskim, angielskim, niemieckim i hiszpańskim. Również zapowiedzi megafonowe rozbrzmiewają w tych samych językach.
Informacja i rozkład jazdy o połączeniu
Baner reklamowy połączenia
Linię do Balic obsługuje 70 pociągów spółki PKP "Przewozy Regionalne" (obecnie POLREGIO), kursujących od wczesnych godzin porannych do późnej nocy. W związku z brakiem na omawianej linii sieci trakcyjnej eksploatowane są tam wyłącznie spalinowe zespoły trakcyjne serii SA109 i SA101 oraz najnowszy nabytek województwa SA133.
W pierwszych tygodniach połączenia Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w związku z awariami własnych pojazdów wypożyczył z Wrocławia i Poznania po jednym SZT do obsługi linii (SA132-003 i SA102-001). Okazały się one jednak równie zawodne, co jak wspomniałem na początku było powodem wielu problemów. Psujący się tabor był holowany, część kursów odwoływano, inne były opóźnione. Po czasie sytuacja się już unormowała, choć awarie nadal niestety występują. Kolejarze w celu maksymalnego wyeliminowania utrudnień w ruchu postanowili trzymać w pogotowiu spalinową lokomotywę serii SM42, która w przypadku awarii szynobusu jest w stanie szybko zholować go do celu. Rozwiązanie problemu niby jest, ale trochę prowizoryczne i śmieszne jak na dzisiejsze czasy.
Połączenie kolejowe do Balic pod nazwą "Balice Express" obsługują już wyłącznie pojazdy w barwach województwa małopolskiego, a podróż na Lotnisko trwa 15 minut za 6 zł (na początku cena wynosiła 3,80zł).
Na odcinku Kraków Główny - Mydlniki pociąg osiąga prędkość 100 km/h. Dalszą część trasy przebywa z prędkością około 40 km/h. Związane to jest ze złym stanem torów.
Od lutego 2007 na głównych przejazdach drogowych przecinających się z liną kolejową w końcu zamontowana została samoczynna sygnalizacja przejazdowa.
SSP z półrogatkami na ulicy Zakliki (kat. B)
SSP na ulicy Zygmunta Starego (kat. C)
Wcześniejszy brak zabezpieczeń przejazdowych wymuszał na maszynistach oprócz ograniczania prędkości przejazdu do 20 km/h, częstego podawania sygnału Rp1 "Baczność" przed przejazdami i przejściami, co powodowało protesty okolicznych mieszkańców, którzy tego dźwięku musi4li słuchać od wczesnych godzin porannych do wieczora praktycznie co 40 minut. Odbyło się nawet spotkanie mieszkańców Mydlnik z Prezydentem Miasta Krakowa, gdzie żądali oni poprawy sytuacji lub likwidacji połączenia kolejowego do Balic.
Jadąc szynobusem 23.07.2006 roku przy przejeździe na ul. Balickiej zauważyłem duży wysprayowany na pustym bilbordzie napis o treści: "Twoja do Balic kolejka, to nasz koszmar i udręka".
SA109-009 przed odjazdem z Balic
Widok na przystanek z okna SA101-001
Przejazd niestrzeżony na ul. Medweckiego
Połączenie kolejowe centrum miasta z lotniskiem jest wielką rzadkością i powinno być oczkiem w głowie zarówno kolei jak i województwa. Myślę, że mimo początkowych problemów połączenie to rozwinie się i będzie bezkonkurencyjne. Już dziś widać, że cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych.
Podczas jazdy....
Podczas jazdy...
Na dzień fotorelacji PKP PLK SA planowała generalny remont trasy kolejowej powiązany z jej elektryfikacją. Największa część inwestycji to budowa terminala kolejowego na terenie portu lotniczego, co spowduje dowóz pasażerów "pod sam samolot".
Obecnie ta inwestycja funkcjonuje - linia do oitniska jest dwutorowa i zelektryfikowana. Przy samym terminalu lotniska zlokalziwoany został przystanek końcowy. Linię obsługują nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne. Opis połaczenia znajduje się tutaj.