Fotorelacja z Węgierskiego Parku Historii Kolejnictwa w Budapeszcie
Magyar Vasúttörténeti Park to plenerowe muzeum, w którym można zapoznać się z historią kolejnictwa na Węgrzech. Na terenie parku obejrzeć można zarówno zabytkowe pojazdy jak również poznać zagadnienia związane z infrastrukturą, sterowaniem ruchem.
Wejście na teren Parku
Tabliczka na bramie głównej
Symbol kolejnictwa przed wejściem
Wchodząc na teren muzeum najpierw natkniemy się na największą atrakcję dla dzieci, a mianowicie miniaturową kolejkę, której tory o szerokości zaledwie kilkunastu centymetrów poprowadzone są po terenie parku. Sieć kolejki wyposażona jest w system sygnalizacji kolejowej identyczny jak na szlakach kolei węgierskich MAV (semafory, wskaźniki, sygnalizacja przejazdowa), z tą różnicą że wszystkie elementy infrastruktury są pomniejszone "do wymiarów dzieci".
Skład kolejki na trasie
Kolejka przejeżdża wzdłuż rzeczywistych pojazdów
Kolejka przejeżdża przez przejście
Przejazdy kolejowe, a w tym przypadku przejścia wyposażone są w automatyczne sygnalizatory małych rozmiarów. Sygnalizatory te były równie dużą atrakcją dla dzieciaków jak sama kolejka. Niektóre potrafiły się przez dłuższy czas w nie wpatrywać, by zauważyć zmianę sygnałów: pulsującego białego na pulsujące czerwone.
Oczekiwanie na zmianę sygnału...
Ponieważ na trasie kolejki kursują jednocześnie dwa składy przed stacją końcową zainstalowane są rozjazdy umożliwiające wjeżdżanie wagoników na odpowiednie tory. Za zmianę zwrotnic odpowiada nastawniczy - pracownik muzeum...
Zwrotnica przestawiona...
Kolejka wjeżdża na stację końcową...
Wszyscy pasażerowie wysiedli...
Jeden ze składów rusza w kolejną trasę.
Kilka zdjęć samej infrastruktury mini kolejki:
Tor
Tarcza ostrzegawcza
Czujnik w torach
Idąc dalej napotkamy prezentację zabytkowych parowozów ustawionych wokół obrotnicy. Co ciekawe na terenie parku znajdują się dwie obrotnice. Przy jednej wystawione są parowozy, a przy drugiej zabytkowe wagony. Na pierwszej obrotnicy wszyscy chętni mogą się obrócić:-).
Wystawa parowozów
Obrotnica, obracająca się ze zwiedzającymi
Jak wspomniałem przy drugiej obrotnicy wystawione są najstarsze wagony kolejowe:
Wagony do podziwiania
Dla kogo samo oglądanie starych wagonów było niewystarczające mógł wypróbować swoich sił przy przepychaniu jednego z zabytkowych, i co ciekawe, piętrowego wagonu.
No i pchamy - jeszcze kawałek do mety
Spragnieni bardziej konwencjonalnego sposobu napędzania pojazdów szynowych próbowali swoich sił w jeździe drezynowej
Drezyny podczas jazdy
W pobliżu torów, po których odbywały się jazdy drezynami stały inne tego typu pojazdy.
Wystawa drezyn
Drezyna 3-kołowa
Wystawa drezynowa była wzbogacona o elementy związane z sygnalizacją kolejową zarówno tą historyczną jak i współczesną. Zaprezentowane tam były również rożne narzędzia używane przy budowie i utrzymaniu torowisk.
Semafor świetlny
Kształtowa tarcza ostrzegawcza trzystawna
Koło krzywkowe zmiany sygnałów na tarczy (opis na powiększeniu)
Semafor kształtowy
Dużą atrakcją jednak tym razem dla dorosłych była przejażdżka radzieckim samochodem przerobionym na drezynę. Pojazd ten osiągał podczas jazdy po parku bardzo duże prędkości. Co ciekawe samochód podczas przystosowywania do jazdy po torach został zaopatrzony również w piasecznice.
Samochód - drezyna przejeżdża z impetem po parku
Wymiana pasażerów
Kolejny kurs - tyłem
Panoramę parku kolejowego można było obejrzeć z przejścia napowietrznego takiego, jakie stosuje się na stacjach kolejowych w celu przechodzenia z peronu na peron, ponad torami.
Wiadukt nad torami wystawienniczymi
Parowóz widziany z góry
Na wystawie plenerowej oprócz wspomnianych wcześniej parowozów, wagonów i drezyn można obejrzeć również zabytkowe lokomotywy elektryczne i spalinowe, zespoły trakcyjne i pojazdy techniczne. Na poniższych fotografiach przedstawiam wybrane z tych pojazdów:
Lokomotywa spalinowa M61 006
Lokomotywa elektryczna V55 004
Powyższa lokomotywa produkcji zakładów MAVAG jest ciekawym przykładem ze względu na zastosowane podparcie pudła. Zastosowano w niej dwa wózki napędowe i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że jeden z nich jest wózkiem dwuosiowym, a drugi trójosiowym (Bo' Co')
Tabliczka z informacją o elektrowozie V55
Tabliczka znamionowa na elektrowozie V55
Wśród lokomotyw manewrowych można było obejrzeć między innymi elektrowóz V41 523
Elektrowóz manewrowy V41 523
Zespół trakcyjny
Dużą część ekspozycji stanowiły pojazdy techniczne takie jak na przykład dźwigi, podbijarki torowe, pługi odśnieżne, itp.
Podbijarka torowa
Podbijarka torowa
Pługi odśnieżne
Dźwigi kolejowe
Przechodząc pomiędzy pojazdami można sie zapoznać z budową sieci trakcyjnej kolejowej oraz odbieraków prądu.
Prezentacja odbieraków prądu
Nowoczesne sekcjonowanie sieci 25kV 50Hz
Wśród taboru kolejowego można spotkać jeden jedyny wagon tramwajowy obchodzący w 2007 roku 50 lecie istnienia:
Wagon tramwajowy GANZ UV
Informacja o jubileuszu w oknach
Organizatorzy wystawy nie zapomnieli również o miłośnikach modelarstwa kolejowego. W ramach muzeum przygotowana została specjalna ekspozycja makiet kolejowych w różnych skalach.
Jedna z makiet
Wizyta w Węgierskim Parku Historii Kolejnictwa to bardzo ciekawa przygoda i bogate doświadczenie dla pasjonatów kolejnictwa. Wszystkich odwiedzających Budapeszt zachęcam do zwiedzenia tej plenerowej wystawy jak również Muzeum Transportu, Muzeum Metra i Muzeum Komunikacji Miejskiej.
O wszystkich tych placówkach są informacje w dziale "Fotorelacje".
Magyar Vasúttörténeti Park
Budapest, Tatai útca