transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Fotorelacja z Węgierskiego Parku Historii Kolejnictwa w Budapeszcie

Magyar Vasúttörténeti Park to plenerowe muzeum, w którym można zapoznać się z historią kolejnictwa na Węgrzech. Na terenie parku obejrzeć można zarówno zabytkowe pojazdy jak również poznać zagadnienia związane z infrastrukturą, sterowaniem ruchem.

Kliknij aby powiększyć  
Wejście na teren Parku

Kliknij aby powiększyć  
Tabliczka na bramie głównej

Kliknij aby powiększyć  
Symbol kolejnictwa przed wejściem


Wchodząc na teren muzeum najpierw natkniemy się na największą atrakcję dla dzieci, a mianowicie miniaturową kolejkę, której tory o szerokości zaledwie kilkunastu centymetrów poprowadzone są po terenie parku. Sieć kolejki wyposażona jest w system sygnalizacji kolejowej identyczny jak na szlakach kolei węgierskich MAV (semafory, wskaźniki, sygnalizacja przejazdowa), z tą różnicą że wszystkie elementy infrastruktury są pomniejszone "do wymiarów dzieci".

Kliknij aby powiększyć  
Skład kolejki na trasie

Kliknij aby powiększyć  
Kolejka przejeżdża wzdłuż rzeczywistych pojazdów

Kliknij aby powiększyć  
Kolejka przejeżdża przez przejście

Przejazdy kolejowe, a w tym przypadku przejścia wyposażone są w automatyczne sygnalizatory małych rozmiarów. Sygnalizatory te były równie dużą atrakcją dla dzieciaków jak sama kolejka. Niektóre potrafiły się przez dłuższy czas w nie wpatrywać, by zauważyć zmianę sygnałów: pulsującego białego na pulsujące czerwone.

Kliknij aby powiększyć  
Oczekiwanie na zmianę sygnału...


Ponieważ na trasie kolejki kursują jednocześnie dwa składy przed stacją końcową zainstalowane są rozjazdy umożliwiające wjeżdżanie wagoników na odpowiednie tory. Za zmianę zwrotnic odpowiada nastawniczy - pracownik muzeum...

Kliknij aby powiększyć  
Zwrotnica przestawiona...


Kliknij aby powiększyć  
Kolejka wjeżdża na stację końcową...


Kliknij aby powiększyć  
Wszyscy pasażerowie wysiedli...


Kliknij aby powiększyć  
Jeden ze składów rusza w kolejną trasę.


Kilka zdjęć samej infrastruktury mini kolejki:

Kliknij aby powiększyć  
Tor

Kliknij aby powiększyć  
Tarcza ostrzegawcza


Kliknij aby powiększyć  
Czujnik w torach





Idąc dalej napotkamy prezentację zabytkowych parowozów ustawionych wokół obrotnicy. Co ciekawe na terenie parku znajdują się dwie obrotnice. Przy jednej wystawione są parowozy, a przy drugiej zabytkowe wagony. Na pierwszej obrotnicy wszyscy chętni mogą się obrócić:-).

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć
Wystawa parowozów

Kliknij aby powiększyć 
Obrotnica, obracająca się ze zwiedzającymi



Jak wspomniałem przy drugiej obrotnicy wystawione są najstarsze wagony kolejowe:

Kliknij aby powiększyć  
Wagony do podziwiania



Dla kogo samo oglądanie starych wagonów było niewystarczające mógł wypróbować swoich sił przy przepychaniu jednego z zabytkowych, i co ciekawe, piętrowego wagonu.

Kliknij aby powiększyć  
No i pchamy - jeszcze kawałek do mety 



Spragnieni bardziej konwencjonalnego sposobu napędzania pojazdów szynowych próbowali swoich sił w jeździe drezynowej

Kliknij aby powiększyć  
Drezyny podczas jazdy



W pobliżu torów, po których odbywały się jazdy drezynami stały inne tego typu pojazdy.

Kliknij aby powiększyć  
Wystawa drezyn


Kliknij aby powiększyć  
Drezyna 3-kołowa



Wystawa drezynowa była wzbogacona o elementy związane z sygnalizacją kolejową zarówno tą historyczną jak i współczesną. Zaprezentowane tam były również rożne narzędzia używane przy budowie i utrzymaniu torowisk.

Kliknij aby powiększyć  
Semafor świetlny


Kliknij aby powiększyć  
Kształtowa tarcza ostrzegawcza trzystawna


Kliknij aby powiększyć  
Koło krzywkowe zmiany sygnałów na tarczy (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć  
Semafor kształtowy




Dużą atrakcją jednak tym razem dla dorosłych była przejażdżka radzieckim samochodem przerobionym na drezynę. Pojazd ten osiągał podczas jazdy po parku bardzo duże prędkości. Co ciekawe samochód podczas przystosowywania do jazdy po torach został zaopatrzony również w piasecznice.

Kliknij aby powiększyć  
Samochód - drezyna przejeżdża z impetem po parku


Kliknij aby powiększyć  
Wymiana pasażerów


Kliknij aby powiększyć  
Kolejny kurs - tyłem


Panoramę parku kolejowego można było obejrzeć z przejścia napowietrznego takiego, jakie stosuje się na stacjach kolejowych w celu przechodzenia z peronu na peron, ponad torami.

Kliknij aby powiększyć  
Wiadukt nad torami wystawienniczymi


Kliknij aby powiększyć  
Parowóz widziany z góry



Na wystawie plenerowej oprócz wspomnianych wcześniej parowozów, wagonów i drezyn można obejrzeć również zabytkowe lokomotywy elektryczne i spalinowe, zespoły trakcyjne i pojazdy techniczne. Na poniższych fotografiach przedstawiam wybrane z tych pojazdów:

Kliknij aby powiększyć  
Lokomotywa spalinowa M61 006

Kliknij aby powiększyć  
Lokomotywa elektryczna V55 004

Powyższa lokomotywa produkcji zakładów MAVAG jest ciekawym przykładem ze względu na zastosowane podparcie pudła. Zastosowano w niej dwa wózki napędowe i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że jeden z nich jest wózkiem dwuosiowym, a drugi trójosiowym (Bo' Co')

Kliknij aby powiększyć  
Tabliczka z informacją o elektrowozie V55

Kliknij aby powiększyć  
Tabliczka znamionowa na elektrowozie V55



Wśród lokomotyw manewrowych można było obejrzeć między innymi elektrowóz V41 523

Kliknij aby powiększyć  
Elektrowóz manewrowy V41 523


Kliknij aby powiększyć  
Zespół trakcyjny



Dużą część ekspozycji stanowiły pojazdy techniczne takie jak na przykład dźwigi, podbijarki torowe, pługi odśnieżne, itp.

Kliknij aby powiększyć  
Podbijarka torowa

Kliknij aby powiększyć  
Podbijarka torowa


Kliknij aby powiększyć  
Pługi odśnieżne


Kliknij aby powiększyć  
Dźwigi kolejowe



Przechodząc pomiędzy pojazdami można sie zapoznać z budową sieci trakcyjnej kolejowej oraz odbieraków prądu.

Kliknij aby powiększyć  
Prezentacja odbieraków prądu


Kliknij aby powiększyć  
Nowoczesne sekcjonowanie sieci 25kV 50Hz



Wśród taboru kolejowego można spotkać jeden jedyny wagon tramwajowy obchodzący w 2007 roku 50 lecie istnienia:

Kliknij aby powiększyć  
Wagon tramwajowy GANZ UV


Kliknij aby powiększyć  
Informacja o jubileuszu w oknach



Organizatorzy wystawy nie zapomnieli również o miłośnikach modelarstwa kolejowego. W ramach muzeum przygotowana została specjalna ekspozycja makiet kolejowych w różnych skalach.

Kliknij aby powiększyć  
Jedna z makiet


Wizyta w Węgierskim Parku Historii Kolejnictwa to bardzo ciekawa przygoda i bogate doświadczenie dla pasjonatów kolejnictwa. Wszystkich odwiedzających Budapeszt zachęcam do zwiedzenia tej plenerowej wystawy jak również Muzeum Transportu, Muzeum Metra i Muzeum Komunikacji Miejskiej.
O wszystkich tych placówkach są informacje w dziale "Fotorelacje".


Magyar Vasúttörténeti Park
Budapest, Tatai útca