Kolej podmiejska HEV w Budapeszcie
Kolej HÉV jest zarządzana przez spółkę BKV Rt i obsługuje czterema liniami ruch podmiejski wokół stolicy Węgier. Stacje kolejki zlokalizowane są tak, że umożliwiają łatwe i szybkie przesiadki z komunikacji miejskiej. Końcowe stacje kolejki są wspólne ze stacjami metra i znajdują się pod ziemią. Jednym z przykładów może tu być stacja Batthyány tér która zlokalizowana jest wraz ze stacją metra linii czerwonej M2 o tej samej nazwie.
Wejście na stację Batthyány tér
Hol stacji (metro i HÉV)
Perony stacji
Składy kolejki kursują średnio co 10 minut.
Rozkład jazdy
Peronowe tablice informacyjne
Bilet na strefę podmiejską
Skład kolejki
Kozioł oporowy- koniec trasy
Dla zaoszczędzenia energii elektrycznej oraz mechanizmów napędowych na stacjach w Budapeszcie można spotkać specjalne fotokomórki załączające schody ruchome na skutek przejścia człowieka pomiędzy dwoma czujnikami optycznymi. Po określonym czasie od załączenia schody się automatycznie wyłączają.
Fotokomórka przed schodami
Jak wspomniałem wcześniej kolejka jeździ głównie na powierchni. Przykładową stacją, na której następuje wyjazd z tunelu na powierchnię jest stacja Margit Hid.
Skład wjeżdżający na stację
Wyjazd ze stacji na powierzchnię
Skład wjeżdżający pod ziemię
Trasa na powierzchni
Na liniach kolejki eksploatowane są jednostki elektryczne wyprodukowane w latach 70 i 80 XX wieku przez zakłady Hans Beimler w byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD).
Tabliczka znamionowa
Każda jednostka składa się z 3 członów w układzie: napędowy - toczny - napędowy. Na dachach członów napędowych zainstalowane są oporniki rozruchowe. Na członie tocznym natomiast znjdują się odbieraki prądu.
Odbierak prądu nożycowy (fabryczny)
Odbierak prądu połówkowy
Rozruch przeprowadzany jest automatycznie z użyciem wału kułakowego zgodnie z reżimem narzuconym nastawnikiem jazdy przez maszynistę. Hamowanie realizowane jest penumatycznie.
Kabina maszynisty
Wnętrze pasażerskie
Pociągi wyjeżdżają na trasę w trakcji pojedynczej (jako jedna jednostka) lub ukrotnionej (sprzęgnięte dwie jednostki). Sprzęganie jednostek realizowane jest przez sprzęgi automatyczne typu Scharfenberga zapewniające jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne.
Sprzęg automatyczny
Poniższa fotografia przedstawia zabytkowy skład kolei podmiejskiej HÉV znajdujący się w Muzeum Miejskiego Transportu Publicznego w miejscowości Szentendre - końcowa stacja północnej z linii kolei HÉV.
Zabytkowa jednostka HÉV
Kliknij tutaj i zobacz fotowycieczkę po Muzeum Miejskiego Transportu Publicznego w Szentendre koło Budapesztu.
Trasa kolejki HÉV wyposażona jest w zespół urządzeń sygnalizacyjno-kontrolnych takich jak na kolei.
Głównymi elementami sygnalizacyjnymi są semafory, wskaźniki oraz sygnalizacja przejazdowa.
Sygnalziator przytorowy
Przy szynach torów zaisntalowane są detektory, które wykrywają obecność pociągu i miedzy innymi odpowiadają za sygnały na sygnalizatorach. Na liniach kolei można również spotkać izolowane złącza szynowe z zastosowaniem typowych dławików.
Czujnik torowy
Składy zasilane są z napowietrznej sieci trakcyjnej. Na odcinkach naziemnych zastosowana została sieć łańcuchowa głównie półskompensowana. Pod ziemią ze względu na ograniczoną wysokość występuje sieć płaska z dwoma przewodami jezdnymi zamocowanymi równolegle do siebie. Takie rozwiązanie zapewnia prawidłową współpracę odbieraka prądu z siecią, przy jego małym wzniosie.
Odłącznik sieciowy zasilania
Fragment sieci przy wjeździe do tunelu
Łączna długość tras kolei wynosi ponad 102 km.
Skład kolejki wjeżdża na stację Szépvőlgyi út
Skład kolejki w miejscowości Szentendre