Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki (nowa nazwa Kraków Podgórze)
Inwestycja ta obejmowała budowę dwóch wiaduktów kolejowych w formie estakad pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki (nowa nazwa: Kraków Podgórze) wraz z kompleksową przebudową tych przystanków i włączeniem nowego układu torowego do obecnej infrastruktury. Prace obejmowały również budowę nowych systemów i urządzeń SRK oraz modernizację tych już istniejących. Podmiotem odpowiedzialnym za kontakt były PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a generalnym wykonawcą inwestycji firma Budimex.
Wybudowane łącznice skróciło czas przejazdu ze stacji Kraków Główny w kierunku Zakopanego o około 15 minut. Dotychczas pociągi na tej relacji muszą być kierowane na stację Kraków Płaszów, gdzie następuje zmiana czoła, po której dopiero składy odjeżdżają na kolejową "zakopiankę".
Inwestycja miała też bardzo duże znaczenie z punktu widzenia uruchamianych w Małopolsce linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w tym szczególnie linii do Skawiny.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: http://www.zablocie-krzemionki.pl
W listopadzie 2017 łącznicą została ukończona i odbyły się pierwsze przejazdy testowe taboru. 7 grudnia 2017 nastąpiło oficjalne otwarcie łącznicy z udziałem przedstawicieli PKP PLK oraz władz centralnych. Na otwarciu niestety z przyczyn politycznych zabrakło przedstawicieli władz Małopolski jak również samego Krakowa.
Liniowy ruch kolejowy na łącznicy rozpoczął się od 10-ego grudnia, czyli w momencie wdrożenia nowego rozkładu jazdy pociągów.
Poniżej zdjęcia z uruchomionej łącznicy oraz nowych przystanków: Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawny Kraków Krzemionki).
W dalszej części fotorelacja z postępów przy realizacji inwestycji w kolejności od najnowszych.
27.12.2017r.
Ogólny widok przystanku Kraków Zabłocie
Ogólny widok peronów przystanku Kraków Zabłocie
Gablota informacyjna z nazwą przystanku
Zejście główne z peronu
Poziom 0 przystanku - po prawej wejście na peron
Widok w kierunku estakad łącznicy
Początek wschodniej estakady
Estakady nad skrzyżowaniem ul. Wielickiej i Powstańców Śl. / Wlkp.
Fragment konstrukcji estakady
Widok estakady łącznicy z przystanku Kraków Podgórze
Wejście na peron od strony ul. Wielickiej
Ogólny widok peronu przystanku (kier. Skawina)
Wyświetlacz trasowy peronowy
Gablota informacyjna z nazwą przystanku
Widok z peronu w kierunku Skawiny
Ogólny widok peronu
Automat biletowy MKA, klatka schodowa i winda - zejście zachodnie
Poziom 0 - klatka schodowa i winda - zejście zachodnie
Tunel pod przystankiem
Wyjście do peronu w kierunku Kr. Płaszów
Peron dla kierunku Kr. Płaszów
18.11.2017r.
Widok w kierunku zachodnim (Kraków Bonarka)
Widok w kierunku wschodnim (w lewo: Kraków Zabłocie, w prawo: Kraków Płaszów)
Peron przystanku Kraków Podgórze (kierunek: Kraków Zabłocie)
Parking przy przystanku (po stronie peronu - kier.: Kr. Płaszów)
Południowe wejście na perony (po stronie peronu - kier.: Kr. Płaszów)
Przejście podziemne
Wejście i winda na peron łącznicy
Ogólny widok na wiadukty łącznicy
Wejście na peron łącznicy od strony ul. Wielickiej
Wiadukty estakady nad skrzyżowaniem ul. Wielickiej / al. Powst. Śląskich / al. Powst. Wielkopolskich
Przystanek Kraków Zabłocie przed oddaniem do eksploatacji
15.06.2017r.
Gotowe wiadukty estakady
Wejście na przystanek Kraków Podgórze z ul. Wielickiej
Przystanek Kraków Podgórze (dawny Kr. Krzemionki)
Widok w kierunku zachodnim (Kraków Bonarka)
Widok w kierunku wschodnim (w lewo: Kraków Zabłocie, w prawo: Kraków Płaszów)
Widok rampy najazdowej estakady od strony zachodniej i wiadukt estakady
Schody i pochylnie do przejścia podziemnego między peronami dla kierunku: Kraków Płaszów, a peronami w kierunku: Kraków Zabłocie
15.06.2017r.
Widok w kierunku zachodnim (Kraków Bonarka) - po prawej budowany tor w kierunku estakady
Widok w kierunku zachodnim (Kraków Bonarka)
Widok w kierunku wschodnim - budowane perony przystanku Kr. Krzemionki
Po prawej tory w kierunku Kr. Płaszowa i peron przystanku Kr. Krzemionki.
Wiadukty estakady - widok z peronu Kr. Krzemionki
Parking przystanku Kraków Krzemionki
Wiadukty estakady - obszar nowobudowanego przystanku Kr. Krzemionki
Wiadukty estakady nad skrzyżowaniem ul. Wielickiej / al. Powst. Śląskich / al. Powst. Wielkopolskich
Budowane wejścia na perony przystanku Kr. Krzemionki
Wiadukty estakady
Widok w kierunku przystanku Kr. Zabłocie
Przebudowywany przytanek Kraków Zabłocie
02.05.2017r.
Widok w kierunku zachodnim (Kraków Bonarka) - po prawej przygotowane podtorze dla torów w kierunku estakady
Widok od strony Krzemionek - po prawej przystanek
Początek wiaduktu wzdłuż ul Powt. Śląskich
Wiadukty łącznicy - nad skrzyżowaniem Wielicka / Powstańców
Budowane wejście na perony przystanku (węzeł przesiadkowy TRAM / BUS)
Wiadukty łącznicy pomiędzy skrzyżowaniem, a przystankiem Kr. Zabłocie
Początek wiaduktów przy przystanku Kr. Zabłocie
25.09.2016r.
Widok od strony Krzemionek - po prawej przystanek
Widok od strony Krzemionek
Przebudowywany przystanek Kr. Krzemionki
Wiadukty łącznicy - rejon skrzyżowania Wielicka / Powstańców
Wiadukty łącznicy - rejon: ul. Dąbrowskiego i Dekerta
Przyczółek od strony Zabłocia
Przystanek Kraków Zabłocie
Most na Wiśle i widoczny nowy przystanek Kr. Zabłocie.
12.06.2016r.
Budowa łącznicy