Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe "Bieżanów" Sp. z o. o. w Krakowie
Omawiane przedsiębiorstwo powstało w latach 40 XX wieku na wniosek Dyrektora Kolei Państwowych pod nazwą Warsztaty Naprawy Nawierzchni Stalowej. W 1946 roku nastąpiła zmiana nazwy na Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe w Bieżanowie
W 1991 roku zakład został wydzielony ze struktur Polskich Kolei Państwowych i funkcjonował jako przedsiębiorstwo państwowe. Następnie po przeprowadzonym procesie prywatyzacji przedsiębiorstwo przekształciło się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Tablica przed zakładem KZN
Głównym profilem produkcji zakładów jest budowa rozjazdów kolejowych i tramwajowych oraz części rozjazdowych. Zakład posiada możliwości techniczne do produkcji wszystkich rodzajów rozjazdów i podzespołów nawierzchni szynowej.
Poniższe fotografie przedstawiają wybrane urządzenia i elementy produkcji omawianego przedsiębiorstwa. Skrawarka do obróbki iglic, szyn skrzydełkowych i opornic
Podczas skrawania ostrza iglicy
Iglice zwrotnic kolejowych
Poniższa fotografia przedstawia sterowaną numerycznie frezarkę bramową do obróbki dziobów rozjazdów, krzyżownic itp. Maszyna ta umożliwia obróbkę elementu stalowego jednocześnie z obu stron dzięki dwom głowicom poruszających się obok siebie. Obustronna frezarka bramowa
Kształtownik dziobu przed obróbką (dostarczony z huty)
Kształtownik dziobu częściowo obrobiony
Wyginanie prostych odcinków szyn w szyny łukowe o ustalonym promieniu odbywa się na na hydraulicznych prasach. Nowoczesną maszynę oraz proces gięcia szyny prezentują poniższe fotografie: Prasa hydrauliczna do gięcia szyn w szyny łukowe
Szyna podczas wyginania
Bieżanowski zakład posiada również maszyny do płomieniowego hartowania elementów nawierzchni szynowej oraz sterowaną numerycznie zgrzewarkę elementów szynowych. Iglica podczas hartowania płomieniowego
Zgrzewarka
Zakład posiada również obrabiarki takie jak frezarki i wiertarki do wykonywania drobnych elementów nawierzchni szynowej takich jak uchwytów do przytwierdzania szyn, siodełek podiglicowych, zamknięć nastawczych i tym podobnych elementów. Hala z obrabiarkami (frezarki / wiertarki)
Wiertarka podczas wiercenia otworu w szyjce szyny
Z produkowanych elementów następnie kompletuje się całość rozjazdu / skrzyżowania. Prace te realizuje się na specjalnie przygotowanych stanowiskach.
Po sprawdzeniu poprawności wszystkich części oraz ich odbiorze technicznym przez klienta zostają przewiezione w częściach na miejsce budowy. Podczas montażu rozjazdu krzyżowego
Adres zakładu:
Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe "Bieżanów" Sp. z o. o.
ul. Półłanki 29
30-858 Kraków
www.kzn.pl