Muzeum Miejskiego Transportu Publicznego w Szentendre na Węgrzech
Miejscowość Szentendre znajduje się w odległości kilkunastu kilometrów na północ od Budapesztu. Najszybszym środkiem komunikacji łączącym stolicę Węgier z tą miejscowością jest północna linia podmiejskiej kolei HÉV, która tam właśnie ma swoją ostatnią stację.
Widok z okna pociągu na okolice Szentendre
Skład HÉV na stacji Szentendre
Tuż obok stacji podmiejskiej kolejki HEV mieści się Muzeum Miejskiego Transportu Publicznego, którego właśnie dotyczy poniższy opis.
Tabliczka przy wejściu
Właścicielem muzeum jest Budapesti Közlekedési Részvénytársaság - BKV z.r.t (Budapeszt Transport Ltd.), czyli firma obsługująca komunikację miejską i podmiejską. Biletem wstępu na ekspozycje jest jednoprzejazdowy bilet miejski o nominale 230Ft (Forintów). Przy kasie bilet ten kasuje się - oczywiście typowym ręcznym kasownikiem.
W pierwszych salach muzeum mozna obejrzeć mnóstwo fotografii i opisów związanych z historią komunikacji miejskiej i podmiejskiej na Węgrzech. Niestety brak w Muzeum opisów po angielsku, więc większości spraw trzeba się domyślać, bo z języka węgierskiego niewiele można zrozumieć - praktycznie nic.
Pierwsza sala z ekspozycją fotografii
Zdjęcie katastrofy na moście w Budapeszcie
Wystawie fotografii towarzyszą również modele zabytkowych pojazdów. Na poniższej fotografii można zobaczyć zabytkowy wagon z pierwszej linii metra budapesztańskiego.
Model zabytkowego wagonu metra
Kolejna sala poświęcona jest zagadnieniom związanym z energetyką miejską - podstacje, sieci trakcyjne, itp. Można tam obejrzeć zabytkowe urządzenia elektryczne, które przez wiele lat służyły komunikacji miejskiej. Ekspozycja oczywiście wzbogacona jest fotografiami urządzeń z okresu ich eksploatacji.
Infrastruktura energetyczna
W tej sali również zaprezentowane są wybrane narzędzia używane do budowy torowisk. Na scianie natomiast można zapoznać się z przekrojami szyn stosowanymi w transporcie szynowym. Przechodząc dalej wchodzimy do pomieszczenia, gdzie zrekonstruowana jest prawdziwa kuźnia.
Kolejne sale poświęcone są komunikacji autobusowej i trolejbusowej. Z racji, że muzeum znajduje się w ojczyźnie Ikarusów, tym właśnie pojazdom poświęcona jest tu szczególna uwaga.
Ikarus 180
Obok pojazdów zaprezentowane są podzespoły Ikarusów od silnika dieslowskiego począwszy, po elementy zderzaków i prędkosciomierz.
Silnik RABA
Most napędowy
Wśród Ikarusów zaprezentowany został również autobus ZIU wyprodukowany w 1966 roku, w ZSRR :
Autobus ZIU 5D
No i nadszedł czas na wystawę taboru tramwajowego i kolei podmiejskich, która w omawianym muzeum jest najobszerniejsza. Część eksponatów stoi w hali wystawowej, natomiast kilka znajduje się również w plenerze.
Poniżej przedstawiam kilka fotografii eksponowanego taboru. Historia pojazdów sięga końca XIX wieku:
I ekspozycja zewnętrzna:
Plenerowa ekzpozycja
Zabytkowy skład kolei HEV
Pojazd sieciowy
Wystawę taboru szynowego uzupełnia prezentacja rysunków dzieci na temat transportu:
Rysunki dzieciaków o komunikacji
I na tym kończy się zwiedzanie Muzeum Miejskiego Transportu Publicznego w Szentendre, do którego odwiedzenia serdecznie zachęcam.
Városi Tömegközlekedési Múzeum
2000 Szentendre, Dózsa Gy. út,